Uppfödning
Hej! Jag har ett 30l akvarium och undrar om det finns någon fisk art man kan föda upp då!? Tack i förväg för svar!
Du kan föda upp guppys, div. snäckor (t.ex helenasnäckor eller posthorn), räkor och killis. Sen finns det säkert fler arter som går men som jag inte riktigt kan rabbla upp ;)
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Med detta sagt är ett enda 30 liters akvarium inte passande att odla i, då man i regel behöver ett större akvarium (eller flera olika) då yngelna måste ha plats att växa på.
Men med snäckor och räkor kan man klara sig ett tag med ett enda 30 liters :)
En ide är att om man låter ett gäng på ca 8st kardinalfiskar gå tillsammans i ett artakvarium så kan en del yngel klara sig o växa upp o bli stora. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=283
Kardinalfisken är en lätt o tålig fisk att hålla, klarar olika vatten värden även vattentemperaturer. Man får ha mycket växter efter sidorna o lite java mossa som dom får leka över o några vattenormbunkar som flytväxter där ynglen kan gömma sig sen ska det finnas fritt sim utrymme i mitten. http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=24
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Det finns nästintill ingen chans öht. att ungar ska överleva på det utrymmet. Föräldrardjuren är på som pirayor och äter både ägg och yngel även om du så skulle ha så mycket växter att de knappt kan simma.
Jag odlar dessa regelbundet själv, och skulle heller aldrig hålla dem permanent så tight. Jag har mina i 540 liter, och där passar de bra med utrymmet. Inte i ynka 30 liter :) Egentligen.
Jo mina pirayor till kardinalfiskar lät några yngel va jag hade en 8st vuxna i en 60l burk där dom fick gå tillsammans i en månad då fanns det massor av yngel i akvariet bland flytväxterna sen slängde jag ut dom vuxna i en utomhus damm sen hade jag en 300 st. yngel att ta hand om, vartefter dom blev lite större så åkte dom också ut i dammen.
Är det för mycket yngel verkar dom låta en del vara. 🙂
(# 6 Jag ändra o förtydligade med kardinalfisk)
Det var ett skämt ang. pirayor. Som man säger "äter som en piraya". Menade inte liknelsen med pirayors yngelvård. De vet jag inget om alls :)
#6 Samma här jag mena mina pirayor till kardinalfiskar som du kalla dom. Oki men 30l för kardinalfisken är i minsta laget men det fungerar för dom är tåliga men dom stimmar bättre i större burk.
Men hur tänkte du att yngelna ska få plats? :) Jag använder alltså större burkar än 30 liter för att föda upp dem. Ju mindre yta, ju sämre yngeltillväxt.
Att uppmuntra någon aktivt att göra det är inte det smartaste kanske. Bara för att det kan gå att få ett eller två att överleva betyder det inte att man ska säga till folk att de helt klart borde prova att odla så :)
Jo låter man dom större gå i hop med ynglen så blir den största delen mat och som trådskaparen skriver att föda upp så menar han nog inte odling.
För mig är odla och föda upp exakt samma sak. Att man med vilje parar djur för att få fram avkomma. Exempelvis för att sälja.
Jag håller med dig att om han bara vill se ett par yngel kan det väl gå med två honor och en hane i 30 liter. Men även det känns lite dumt då det är stimfiskar som bör gå i minst 10-tal.
Jag tror du kommer få mer behållning av att hålla någon lättare räksort där i. Du kan inreda på ett helt annat sätt. Sök på aquascaping nano på youtube och kolla på klippen som dyker upp. :)
TS, du har ingen möjlighet att investera i ett till akvarium? Det brukar finnas helt nya 56 liters med ljusramp, innerfilter och doppvärmare att köpa för 500kr. Där i kan du ha fiskar att odla på och så flyttar du över ynglen till ditt 30-liters där de kan växa till sig utan att riskera bli uppätna.
Det är ytterst sällan man lyckas odla fisk i små akvarium utan att separera yngel från föräldrar.
#12, håller med dig
Säger bara räk kar om 30 liters….. personligen skulle jag inte ens vilja ha yngel i det då jag hellre ser att dem har storlek att simma på och inte bara ngr cm efter man tryckt i pumpen och lite växter
Vad odlar du för fisk?
Jag odlar Viktoriamunruvare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163&SOK=1