Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 2154 ggr
sotlynx
0

frysfoder prickig grön kulfisk

Någon som vet om det finns bra frysfoder till kulfisk? Har svårt att hitta något som innehåller ex musslor och snäckor. Vill inte hålla på med levande foder!!!!!

[dynamitella]
5

Frysfoder som röda mygglarver? Tyvärr känner jag inte till något sådant med musslor och bitar av skal.

De ska ju inte ha musslor och snäckor för smaken bara, utan för skalets skull. Det hjälper dem att slipa tänderna och använda munnen som i det vilda. De kan i otursfall växa så långa att de dödar fisken.. Tyvärr känner jag inte till några frysfoder som tar hand om den delen av behoven.

Kan (eller vill du) inte uppfylla djurets krav eller önskemål finns det andra fiskar som inte kräver samma foder :) Det är lite av ett offrande man ibland får göra för att ha den arten man gillar mest.

sotlynx
0

Så, du menar att det inte finns något alternativt tandsliparfoder för kulfiskar i Sverige?? Och, enligt foderartiklarna jag läst på bland annat Puffer forum, kan kulfiskar visst äta musslor.  Tycker inte om din taggiga sista kommentar om "uppfylla djurets krav". Det finns många anledningar till varför man inte vill ge levande föda. Ex kan många sniglar innehålla bakterier och annan skit som man inte vill ha ner i sitt kar. Det borde du veta, du som vet så mycket. Du vet däremot inget om mig och mina erfarenheter om djur, alltså kan du bespara mig sådana hädanefter. Det jag sökte var ett enkelt svar på om det fanns "färdigt" frysfoder som innehöll snäckor eller musslor till kulfiskar.( den här sortens foder finns nämligen hos enstaka handlare i USA, men det är ju onödigt att flyga dit och handla fiskmat, om det finns här… ) Det betyder väl inte att jag matar med fel saker just nu. Eller????

[dynamitella]
5

Vilken attityd.. Eftersom du vet svaret själv var det väl onödigt att skriva tråden i så fall? Nu har jag dels haft arten själv, och har i flera år läst på om det tidigare.

Varje gång har det slutat med att "Nej, det går helt enkelt inte att skippa snäckor och musslor. Vad som kvarstår är bara räkor, och det räcker inte som enda proteinkälla. Eller att klippa kulans tänder med nagelsax, vilket är både svårt och riskabelt". Vad jag vet kan man inte mala ner snäckor och musslor och förvänta sig samma resultat i tandnedslipningssyfte som som "the real deal".

Kan eller vill man inte uppfylla fiskens levnadskrav så får man ju acceptera att det inte är djuret för en. Jag kan exempel inte ha reptiler som äter levande möss, då jag inte ser det som en rimlig lösning. Därför skaffar jag mig inte sådana reptiler heller. Enkelt.

Lycka till med resten. Jag kan inte hjälpa någon som redan har en dålig inställning till mig.

sotlynx
1

Det är du som stått för den otrevliga tonen, inte jag. Jag frågade efter FRYSTA snäckor eller musslor. Jag skrev INTE att jag vägrar mata mina puffar med snäckor, bara att jag inte vill hålla på med LEVANDE. Jeez, försök läsa innantill, du allsmäktige forumgud!!!

[dynamitella]
8

Nej, du skrev att du letade efter frysfoder med snäckor och/eller musslor i. Alltså uppfattar jag det hela som att du vill ha ett nedmosat foder i frysförpackning avsett för fiskars konsumtion.

Inte hela musslor eller vinbergssnäckor i ICA.s frysdisk. Det är där andra köper sitt foder (eller från "fiskvagnen" på gatan, färskt). Detta var inte vad jag förstod att du letade efter.