Uppstartsfrågor
Hej,
Totalt grön på området akvariefisk, så sitter och läser på, har en del frågor och hittade detta finfina forum.
Jag är ute efter lite input innan jag går runt i butiker, så jag kan värdera säljarnas kommentarer.
Jag har tänkt skaffa ett 100-150L akvarium, främst för att sönerna 5 år och 2 år ska ha något att titta på och hjälpa till med. Men även såklart att det ska vara kul för en själv. Vad skulle ni rekommendera för fiskar, som antingen är roliga/fina att titta på alternativt har ett intressant beteende? Jag har inget emot att behöva mata med många olika sorters foder eller behöva följa särskilda rutiner. Har tittat på allt från räkor, kulfisk och ciklider, men förstått att allt inte går ihop och en del är aggressiva. Vill ju inte att de äter varandra inför barnen eller hugger efter barnens fingrar :-) Annars verkar ju kulfisk och räkor intressanta.
Bor i ett tätt hus, så på sommaren har vi problemet att innertemperaturen kan bli 28-30 grader. Är det viktigt att tänka på det i valet av fisk eller belysning?
Läser du på lite om fiskarna du vill ha och anpassar akvariet efter deras krav kan du hålla i stort sätt alla fiskar. Du behöver inte stirra dig blind på rena nybörjarfiskar. Besök en akvarieaffär och skriv ner namnen på intressanta fiskar och läs på och fråga om dessa. Eller ta mobilkameran och fotografera namnlappen och fisken.
Värmeproblemet brukar gå att lösa genom att ta av täckglaset och rikta en fläkt mot vattenytan. På så vis avdunstar mer vatten och kyler av akvariet. Detta fungerar inte på akvarier med ett heltäckande lock/ljusramp vilket du bör ha i åtanke när du skaffar akvarium.
Det finns även en liten risk att fiskar kan hoppa ut så ett nät/galler kan behövas där täckglasen har suttit.
Men börja med att försöka få hem ett akvarium. Uppstarten löser man inte på en eftermiddag utan det tar några dagar. Låt det ta tid för för detta är ju halva nöjet för dig och barnen och välja ut rätt utrustning, inredning och fisk. Fota och dokumentera gärna din uppstart.
Hej Tack för hjälpen! Jag ska läsa på mer och kolla runt. Dokumenterar alltid allt, det är kul med bilder. Helt rätt, att vara med under resan är en del av det roliga, i alla fall för en femåring. Bygga förväntan :) Jag hade inte tänkt på det där med fläkt och vad det kräver av belysning och täckglas. Stort tack!
Växter vill ha stark belysning för att trivas vilket långt ifrån alla akvarium har. Då behöver man komplettera med fler lysrör vilket kan vara dyrt samt genererar mer värme.
Ett alternativ kan då vara att köra med ciklider från Malawisjön eller Tanganyikasjön vars akvarium sällan inreds med växter och då inte behöver stark belysning.
Själv har jag flera akvarium, både växtakvarium och Tanganykaakvarium. Men jag tycker nog det är mina snäcklekare i Tanganyikaakvarierna som är roligast att titta på. Kanske inte de mest färgglada men kul beteende och de vårdar sina yngel flitigt.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117&SOK=1
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/517ad053ce12c47f7e00105a-projekt-nano-magarne?discussions-2
Kul att se! Bra tips, snäcklekarna verkar roliga och de kände jag inte alls till. Vad skulle de fungera med i övrigt, om man vill ha fler sorter? Vad fina dina Viktoria var. Men de gissar jag går bäst själva i ett artakvarium?
Eftersom jag försöker odla lite smått på mina fiskar så har jag rena artakvarium. Dels för att jag har så små akvarium och de inte rymmer så mycket fisk och för att minska risken för bråk och uppätna yngel.
Det går säkert blanda olika sorter då du kommer ha större akvarium än vad jag har.
Kul att se fler föräldrar som involverar sina barn, Min 5 åring går här spänd på att få hjälpa mig bygga / inreda mitt Tanganyka akvarium.
hans första ord vart pappa får jag verkligen bygga grottor! så ni kan nog tänka er hur det kommer se ut skrattar men kul ska det bli !
slänger upp ngn bild senare och sry för att jag stal lite i tråden =) och lycka till med akvarium & fiskar
Min grabb är 3år och han säger till när fiskarna ska få mat och akvarierna ska städas. Så det är kul att det inte bara är en själv som tycker om akvarium.
Han följer även med till akvarieaffären och tittar på fiskar med stort intresse. Men det är inte alltid han får välja fisk som vi ska köpa 😉
Kul att höra, ptb och MagArne! För mina söner är det än så länge hemligt att de ska få inreda och starta upp ett akvarium, ska bli en överraskning som jag avslöjar inom kort.
Jag kan ju verkligen inget om olika fiskarter, därav mitt inlägg här, så de kommentarer jag springer på i forumet får stort genomslag, det ser ni nedan :-) Jag har här för tillfället mina favoritarter som jag vill välja bland till ett kommande akvarium på 100-150 L:
- Snäcklekare
- Viktoriamunruvare
- Amanoräkor eller körsbärsräkor
- Ancistrusmal
- Kuhli
Kulfisk har jag gett upp, eftersom det verkar vara så hög risk att sätta dem i samma akvarium som något av det jag i övrigt är intresserad av.
Nu är min fråga, vilka av ovanstående går att kombinera? Hur många och vad krävs det minst i kapacitet på akvariet? Jag har gjort allt tvärtemot att välja ett tema/område, som man kanske *ska* göra. Det blev snarare fiskar utifrån vad jag tror kan vara spännande för killarna att se på och hjälpa till med.
Jag är inte helt hundra på kombinationerna men jag säger följande.
Viktoriamunruvare och Ancistrusmal går utmärkt tillsammans, iaf hemma hos mig. Mycket troligt går det även ha Kuhli. Viktoriamunruvare kan vara lite griniga så minst 100 liter med mycket växter. 2 hanar och 4 honor kan blir bra. Ancistrusmal 1 hane och 2 honor kan bli bra.
Räkor tror jag inte alls kommer fungera med ciklider, de kommer bli mat direkt.
Snäcklekare och Ancistrusmal kan kanske fungera men jag misstänker att de kommer leva rövare med fiskarnas snäckor. Jag hade personligen valt bort malarna och kanske tagit en fisk i stället. Kanske några mindre "Jullar" http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=112&SOK=1
Det är ganska svårt att se skillnad på kön så köp ett 10-tal till ett 100 liters och 30-tal snäckskal. De har relativt små revir och är snälla mot varandra men kan nog gadda ihop sig mot andra arter. 150 liter är nog att föredra om man ska ha flera arter. Annars fungerar de i små 30 liters.
Har du vägarna förbi Norrköping har jag ett gäng halvvuxna Viktoriamunruvare som söker nytt hem om du är intresserad.
Om jag fattat rätt är det ingen idé med sand och nedgrävda växter om man har Viktoriamunruvare? Eller vad säger dina erfarenheter?
Viktoriamunruvare gillar sandbotten men gräver minimalt och rör inte växterna. De gräver små gropar som de leker/parar sig i men inget som ställer till det för inredning eller växter.
Mångbandad snäcklekare är rena grävmaskiner däremot. Men de gräver bara runt sina snäckor så växter kan klara sig om de planteras en bit ifrån deras revir.
Projektet fortskrider och äldsta sonen är nu väldigt tänd på idén med akvarium. Vi besökte Akvarielagret här i Stockholm och fick en massa trevlig och bra hjälp. Imponerande butik!
Med risk för att personen som hjälpte oss ser detta och är medlem här (haha 😉), vilket man väl ev får räkna med, så tänkte jag kolla om någon har erfarenheter av akvariepaket i stil med Juwel Rio 180? Vi fick förslag om att välja den. Jag tänker särskilt på pumpen och att vi är ute efter något som ska vara tillräckligt tyst för att stå ut med i ett vardagsrum, där vi är den mesta delen av vår tid, för att titta tv, äta osv. Personalen sa att den var tillräckligt tyst, men allt är ju relativt.