69 liter
Hejsan! Jag har precis startat upp mitt gamla akvarium som rymmer 69L och jag undrar hur många fiskar det är lämpligt att ha? Jag har just nu 3 guppys och planerar just nu att bara ha guppys och någon mal, någon som har lite tips och råd till mig? :)
Javisst kommer det bli en massa yngel 😉 men för att hindra att det blir inavel så tycker jag att du absolut ska köpa dig 10 st till men köp bara några från en butik och några från en annan butik.
Du säger att du har precis startat upp akvariet. Kul!! Tänk på att inte köpa alla 10 st på en gång utan låt det gå åtminstone 1 vecka mellan köpen. Köp t ex 5 st första veckan.
Tack så mycket för goda råd! Hur många fiskar skulle ni rekomendera att ha allt som allt, menar ut att det blir trångt sen när guppysarna får yngel? :)
Menar så att det inte blir för trångt*
Det är en vanlig fråga som ofta kommer upp. Hur många fiskar kan jag ha i akvariet? Jag tror jag får börja spara det jag svarar på i forumet för att bara kopiera och klistra in. 😉
Det viktigaste är att fiskarna trivs och oavsett storlek så ser jag mer på att det finns mer växter än vad det finns fisk. Så skaffa betydligt mer växter än vad det finns fisk i akvariet.
Fiskar kräver olika mängd vatten och jag skulle nog säga 1 fisk per 5-10 liter beroende på storleken men kom ihåg det jag skrev innan om växter.
Men hur många fiskar kan man ha då? Kolla hur stora fiskarna blir på t ex zoopet och skulle vi se hur stora guppysar blir enligt zoopet så blir de upp till 6 cm och enligt tabellen nedan så skulle du kunna ha ca 14 st men jag tror nog att du har sand, dekorationer m.m. i ditt akvarium så då är ju inte vattenmängden 69 liter utan desto mindre.
Man ska inte överbefolka ett akvarium utan man ska göra så fin miljö som möjligt med massor med växter, dekorationer som sten, rötter m.m.
---
Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk.
---
Naturligtvis är tabellen bara en riktlinje att tänka på och absolut inget direkt svar på hur mycket fiskar man ska ha i akvariet. Det finns fiskar som enbart gillar att simma på ytan och en del fiskar kan vara väldigt revirhävdande och då behöver de desto mer yta i akvariet.
I ditt fall så skulle jag tänka mig ca 10 guppysar och som bekant så vet man att det är ytfiskar och du skrev i början att du skulle ha någon mal?
Om du ska ha någon mal som äter mat på botten så måste du kolla på t ex zoopet vad de kräver för storlek på akvariumet och är det en stimfisk så kanske de behöver vara ett antal för att trivas m.m. Allt finns att läsa på zoopet.
Att starta ett akvarium är spännande och det innebär också att man sköter det på bästa sätt. Här är en guide som jag tycker är väldigt bra att ta del av: http://www.akvariefisk.com/sot/skotsel.php