Vad för mal/fisk?
Ja vad är den rätta benämningen? Tror det är mal..
För att göra en lång historia kort. Beställde 4 guramis som levererades av en vän, fick en överraskning - en extra påse med fisk jag inte beställt. En fisk var där i, c:a 10 cm, Men var är det för något, måste veta ifall jag kan behålla honom eller inte. Funderade om det var en clarias mal men icke..
Har tyvärr ingen bättre bild att komma med.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Jag har sett denna art tidigare för ett år sen (?). Det var en Clarias.
Vad får dig att säga att detta inte är en Clarias? Jag ser inte hela fisken, som du gör.. :) http://eol.org/pages/203710/overview
Om det är den jag tänker på så hette den i affären som jag köpte liknande (om inte sådana) Brown catfish, men google känner inte till den.
MVH//Patrik
#1 Hmm okej hittar inget på ggogle, svårt att leta när man inte ens nästan har ett namn, enda anledningen jag tänkte på clarias var för "morrhåren" googlade och nej inte samma. Clarias ryggfena följer hela ryggen medan denna bara har en liten bakom huvudet. Dessutom är färgen ytterst ovanlig och ska väll snarare vara mer brun (om den är vildformen) än svart som denna är.
#2 Ja det är svårt att googla när man inte ens har ett litet hum :/
_
Kan det vara en Synodontis nigrita?
En syno är det inte, det kan jag lova. :P
Tyvärr inget av förslagen! Men vad frustrerad man blir! Svårt att veta hur stort den vill ha, vad den vill ha m.m
Fredlig måtte den vara iaf, låter mina yngel vara och jagas iväg av fjärilarna.
_
Då återstår väl bara Heteropneustes fossilis :) Men då de är giftiga och sticks som fan, så rekommenderar jag dig inte att behålla den om så är läget.
Bra bild på en sådan: http://honffygabor.uw.hu/e107_plugins/halkatalogus/images/katalogus/Heteropneustes_fossilis.jpg
Men hur ser kroppen ut? Jag tycker det är jättesvårt att tolka vad det är jag ser?
Heteropneustes fossilis är rätt lik av det som syns
Skriver långsamt såg jag men samma ändå.
#10 Men det där var ju ruskigt precis! Måste vara den! Tack så himla mycket!
_
Coolt. Grattis!
Men det kan lika väl vara Heteropneustes Microps men då har jag iaf något att jobba med!
Tack allihopa förresten =)
_
NJae vet inte om det är så mycket grattis! Inte ännu iaf 😭
Har bara 105L som störst! Väldigt rolig firre absolut och fin ch intressant att titta på, men det här är det värsta när man får överraskningar.. Omtänksamt men…
_
Microps blir väl bara 15cm så du lär väl märka om den stannar i växten =)
Man kunde se det på anal och stjärtfenan så får vänta tills fodringsdax imorgon :) Men läste på nåt forum att den var giftig och det blev ju lite läskigt..
_
Microps blir 20 cm och Fossils 30 cm och är det fossils vill den väll ha minst 250L så antingen får jag fixa nytt hem eller skynda på mina planer om ett större kar.
Måste läsa hur giftig den är också.
Åter igen tack alla som hjälpt mig!! Oerhört uppskattat ❤️
_
Jag har en hemma själv, som går med mina öronålar.
Om du vill så kan jag ta din eller så kan du göra så att du åker på den akvarie auktionen som stockholms akvaristerna kommer att ha den 28/9.
Hade fyra först, den som jag har kvar nu har inte växt sedan jag köpte den (vet inte varför), men när de andra blev större så blev de riktigt stökigt vid fodringen.
MVH//Patrik
Så där, då har jag pluggat en hel del, så mycket jag har hittat iaf. Efter att jag såg Dagge igår så kan jag då konstatera att det är en H. Fossilis och inte microps. Lite info (Finns mer) - Blir c:a 30 cm och som vuxen vill han ha minst 250L.
Clarias, H. microps och H. Fossilis har en tagg som är giftig. Sticket känns lite värre än ett getingstick men chansen är inte stor att fisken sticker dig så vida du inte tar upp den eller ev. tränger den men man ska dock vara försiktig. Blir man stucken ska man spola med så varmt vatten det går och uppsöka vård. Den är inte så giftig men är man allergisk kan det ha en dödlig utgång precis som med getingstick. Så den är ju inte supergiftig men man ska som sagt vara försiktig. Läste på forum och väldigt många forum igår natt och det är en hel del som har den och ytterst få hade blivit stungna och det gjorde ont men det var inte mer med det.
Det jag blir irriterad över är - Fiskarna jag beställde kommer från en odlare som odlar det mesta och har det mesta. Det är min väns (som kom med denna överraskning) släkting som ska vara rejält kunnig. Det är även från honom jag fick mina guramis. Om man nu går med på att skicka med sådana här djur, borde det banne mig vara regel att tala om vad det är för något och att den är giftig.
#18 Tack! Bra att veta men vet inte ännu vad jag ska göra. Är väldigt fäst vid denna så måste tänka lite till!
_
Som sagt, när de blir större så blir det i en del fall riktigt stökigt. ;)
MVH//Patrik
Förstår att du fäst dig vid honom/henne - den var jättecharmig! 😍
#20 Röra om kan jag tänka mig, men då får han turas om med botiorna och Ancistrusarna för dom jävlarna är vilda :PSå är van vid att inte ha det så snyggt och prydligt som jag vill ha det :P
#21 Riktigt rolig är han(?).. Så blir väll att köpa ett större som det är redan är tänkt men lite tidigare :P Gadden är inget jag oroar min för.. I mina ögon är det en han :P (Dagmar Daggmask)
_
#22 Det gör du rätt i! Har man väl blivit kär så har man🙂. Tycker oxå "han" ser ut som en han. Passande namn👍
Haha viss är det :P
_
Han ser ut att ha varit i slagsmål. Eller är det från oförsiktig hantering vid transport?
Han såg ut så när han kom så vet inte om det hände där eller under transporten men troligast att det hände hos "odlaren"
_
Vad kul att få se hela Dagmar!
Det är en väldigt snygg fisk. 😍
#29 Ja han är snygg enligt mitt tycke också 😎
Dagge tackar och bockar 😉
_