OMG Gobyrom!!!!!!!!!
Nu när jag kom hem från landet idag kollade jag "lekrören" som jag köpt till mina två Påfågelgoby och hanen fläktade rom!!!!! 😂
Vet ej hur länge dom haft rom, har jag bråttom att flytta rommen???
Ungefär om hur länge kläcks dom och vad ska jag göra?????!
Kan jag typ ta en plastlåda (stor) och ha dom i den med syrepump?
Måste båda föräldrarna vara med bebisarna när dom ännu är rom eller behövs bara hanen?
Tacksam för svar!!!
Hur stort är akvariet? Finns det några andra fiskar i det?
Om du inte har några stora, glupska fiskar är det nog bäst att låta det vara som det är nu i början. Sedan kan du flytta röret med ynglen till ett mindre akvarium när de är på väg att börja simma fritt efter ungefär en vecka. Eller till en plastlåda under en övergångsperiod, men sedan behöver även små yngel plats att växa. Och mat förstås, nykläckt artemia är nog det bästa.
http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=22&site=1
(Föreningen som nämns i slutet av artikeln finns inte längre.)
Olle
Okej :) Mitt akvarium är på 54l som jag har dom i, men har fiskar som inte skulle säga nej till ett smakprov på yngel. :(
Vad är det för fiskar? Om du vill kan du göra ett försök att flytta rommen och hanen, men bäst är det att störa så lite som möjligt när de leker och vaktar ägg. Skulle det misslyckas den här gången, kan du sätta dem till lek i ett eget akvarium senare. Det ger nog bättre resultat.
Olle
OK, Jag har några sorter levafödande fiskar, kejsartetror, lite malar o sånt :) Jag har fixat ett litet "mini-place" till gobysarna, när ska jag sätta i dom då tycker du? Blir inte honan ensam då jag bara har en??
Jag tycker att du ska se hur det går först, om de lyckas vakta sin rom mot de andra fiskarna. Och sedan flytta ynglen när de är på väg att bli frisimmande i så fall. Om äggen blir uppätna eller försvinner, kan du flytta paret till ett mindre akvarium (är "mini-place" ett litet akvarium?) och hoppas att de vill leka där. Fiskarna klarar att vara ensamma en kortare tid, även om de trivs bäst ihop. Du får prova dig fram och se vad som fungerar!
Olle
"mini-place" är en sån här IKEA plastlåda :)
Får hoppas på det bästa o testa mig fram.. OM nån har tips så är det bara jättekul att få veta😃