Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 659 ggr
Jesperlinden97
0

60L?

Hej hopp! 
Jag har aldrig skrivit ett inlägg här, men nu kör jag! 
Det är så att min bror gick och köpte sig ett akvarium idag. 
Och innan han köper fiskar skulle jag ta reda på vad för sorts fiskar man kan i ett 60-liters akvarium? :) Han är nybörjare också. 
Och hur många av just den fisken? :) 

Tack på förhand! 
Glid i frid.

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

Pappaparon
0

Om han är nybörjare, ska man egentligen köpa större, då är det lättare med vattenkvaliteten, men om han redan köpt det rekommenderar jag rosentetror, minst 5 st.Hoppas ni vet att akvariet ska stå ngn vecka utan fiskar , igång, läs böcker innan ni köper fiskar!

inthegame
0

I ett så pass litet akvarium rekomederar jag några levnadsfödare (guppy eller platy exempelvis) och ett stim små tetror (neontetror, glödbandstetra koppartetra t.ex) tänk på att de nämnda behöver vara minst 10 st. Som städare skulle ett gäng amanoräkor vara bra;) Ja sedan återstår väll bara att säga lycka till:)

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

xanna
0

1 hane och två honor av växtlekande killifisken Fundulopanchax.

Ovanlig fisk som du sällan ser i djuraffärerna. Otroligt vacker och rolig rovdjursfisk som älskar levande foder, men som samtidigt inte är kräsen utan gärna äter flibngfoder, granulater och fryst foder.

Inredd gärna med mycket växter. Gärna flytväxter.

xanna
0

Fundulopanchax finns i flera typer. Själv har jag Nigerianus P82, men många tycker att Fundulopanchax sjoestedti är en fantastisk juvel.

xanna
0

Lite krångligare är de små juvelerna av årstidsfiskar.

De finns sällan att köpa kommersielt, utan säljes mellan frälsta privatpersoner. Oftast köper man dem som ägg och kläcker hemma när det är dags.

Själv har jag av släktet Nothobranchius. De flesta nothobranchius är så små att du kan ha mer än ett par avelsgrupper i 60 liter.

Jesperlinden97
0

#1 #2 #3 och #4 Tack för era svar! :)

You love a person, not a gender.
- Darren Criss
Medarbetare på Tonåringar iFokus & Justin Bieber iFokus

OlleA
1

Det finns massor av fiskar som passar bra i ett 60-liters akvarium, men man måste läsa på innan så att man vet vad man köper. Köp inte för många arter, utan hellre flera exemplar av samma art! Många fiskar trivs bäst i grupper eller stim. Jag skulle vilja rekommendera er att gå till biblioteket och låna någon akvariebok för nybörjare. Där hittar ni information om det mesta ni behöver veta, enkelt och bra sammanställt. Att söka på nätet går förstås också bra, men där finns så mycket information att man lätt drunknar i den och har svårt att välja ut det som är viktigt i början. Killis är mycket trevliga att ha i mindre akvarier, men även ungfödare, tetror, rasboror, små barber, danio, mindre labyrintfiskar, räkor… Det finns mycket att välja mellan, men bäst är det som sagt att hålla sig till ett fåtal arter och ha flera individer av varje. Lita inte för mycket på zoohandlaren! Han vill sälja sina varor (levande och andra) oavsett om de är bra eller inte, och har inte alltid den kunskap man borde kunna förvänta. Läs på, så att ni åtminstone kan det mest grundläggande.
Lycka till!

Olle

Nwmo
0

Guppys. Sen kan du köpa räkor/snäckor för att få det rent, rekommenderar Körsbärsräkor. :)

- Emil