ev räk akvarium om storleken duger
Sitter och funderar på vad jag ska göra med mitt 40x20x25 akvarium funderar på att inreda för tex körsbärs räkor men då jag aldrig haft dem tidigare ber jag om råd då jag vill att småttingarna ska trivas har passat på att tittat runt och sett en del ideer men samtidigt vill jag ju se höra och lära =) tacksam för råd !
mvh anders
Så då har man införskaffat sig lite botten material dock inte den färgen jag ville ha utan fick bli lite blått som var finkornigt och en java mossa boll så nu rullar akvariet och fler växter ska i senare samt lite mer inredning.
kommer visa kort när det hänt lite mer än bara detta
Kul med fler räk-intresserade. :D
Körsbär är suveräna nybörjarräkor. Själv har jag ett kar med svarta sakuror och ett kar med körsbärskorsningar.
Mycket växter för räkorna att plocka med och mata bara lite varannan dag så håller du en jämn och behaglig vattenkvalite.
Hoppas på bilder snart. :)
Fick precis en trevlig överaskning av min fru =)
Iom att jag har skaffat mig ett 375 liters så tyckte hon att hennes 54 liters var för litet så hon ska skaffa sig ett 150 och jag får göra räk kar av 54 ist =))))
har fantiserat lite om att starta med blue tiger faktiskt då jag tvärföll för dem även om dom kanske inte är dom bästa nybörjar räkorna sen har jag 1 men ska tillkomma 5 st till mountain rock ( Atyopsis moluccensis ) till mitt 375 liters så detta kommer bli kul !
hmm…. kom precis på att jag har för lite java mossa !
#3 Härligt med fler som dagdrömmer/nattdrömmer om sina projekt 🙂. Jag hade Amanoräkor i mitt 60-literskar tidigare och tycker räkor är för charmiga. - För att inte tala om flitiga!! Det är roligt att sitta och studera deras enträgna algbekämpningsarbete. En bok som jag hade stor nytta av när jag skaffade räkor var "Nanoakvarium" av Kjell Fohrman. Där finns en gedigen del bara om räksorter och deras önskemål vad gäller vattenkvalité etc.
Tack för tipset ang boken ska se om jag inte kan hitta den även om jag är en nörd när det gäller att sitta framför datorn och leta info =) så kan det alltid vara bra att ha ett litet bibliotek till godo !
Bilder kommer så snart jag fått upp dom andra akvariumen så jag kan på börja arbetet med 54 liters =)
Nu när du skrev blått grus så kom jag att tänka på att någon sagt någon gång att räkor + färgat grus kan sluta med död, men jag minns inte om det bara gäller svart grus? :S aja, tänkte iallafall skriva det IFALL det gäller annat färgat än bara svart :) någon annan kan nog svaret på detta. Bäst att vara på säkra sidan och få det sagt iallafall ;)
det färgade jag köpte hade djurbutiken själv i ett av deras räk akvarium och jag kunde inte se ngn död räka =) det var just därför det vart det och inte annat
Kom på ett tips till 🙂 - "inkopplingen" till räkornas nya hem. Räkor är superkänsliga och behöver (extremt) lång inkopplingstid innan de kan flytta in i akvariet. Jag höll nog på ett par timmar innan allt var klart 🎧
Bifogar en bild på hur man bäst gör enligt Fohrman. (Jag följde denna och det gick iallafall bra).
#7 jamen dåså! :)