Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 5644 ggr
Lilolizeit
0

Räksort?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Tänkte kolla om någon hade svar på vad det här är för en sorts räka. Dålig bild men ändå.

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

MarHai
0

Ser ut som amano :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

Lilolizeit
0

Men amanoräkor ska ju inte kunna föröka sig/få avkommor i sötvatten och dom här ynglar tydligen av sig ganska bra.. Vad kan det då vara för någon?

MarHai
1

Kan du fixa lite tydligare bild? :)

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

[dynamitella]
1

Min röst faller på rainbowräkor :) möjligen ofantligt bleka Körsbärsräkor. Amanos har du rätt i att det inte är.

Lilolizeit
0

Jag ska försöka fixa lite bättre bilder. :) hade en tanke på rainbow faktiskt..

Lilolizeit
0

Lite bättre iaf

Lilolizeit
0

Skulle vara samma sort allihop, men har en känsla av att det kanske inte är det.. Kanske nån körsbär å några rainbow?? Har nog ingen aning egentligen, bara spånar lite..

[raichu]
0

Skulle slå ett slag för att det är olika mycket röda körsbärs.

Har Rainbow hemma, de har en rand över ryggen. :P

Lilolizeit
0

#8 Okej.. Tyckte dom skiftade lite i olika färger nämligen..

[dynamitella]
0

Rainbows behöver inte ha någon rand. Lika så kan de vara rödaktiga i färgen. Lika så blå, gröna, grå, bruna, randiga osv. Exempel på vanlig, färglös rainbow: http://www.theshrimpfarm.com/skin/frontend/default/MAG050059/images/old-images/hetero_large_6.jpg

Så jag hade trots allt sagt rainbow, eftersom det är mycket ovanligt att körsbär är så himla bleka.

Jag sätter självklart inte mitt liv på det, dock :)

Lilolizeit
0

Det är i rött, brunt å blått dom skiftar i. Så det verkar onekligen som att det är rainbow. :) kom riktigt billigt undan så det var värt en chansning. 2kr styck betalade jag så det var ju kul att jag fick det jag ville :)

Lilolizeit
0

#10 haha, nej du borde absolut inte sätta ditt liv på något med dom "bildbevisen" :) tack för hjälpen

[dynamitella]
4

Gratulerar ;) Det var till samma pris som jag fick mina första rainbows. Jag köpte hundra stycken för 260 kronor inklusive frakten.

Roliga små räkor som nu är vanliga. När jag började med mina 2011 så fanns det nog 10 personer i sverige som hade arten. Jag själv har sen dess sålt över tusen räkor.

Och nu ser jag dem åt höger och vänster. Roligt att veta att man har koloniserat hela landet ;)

Lilolizeit
0

#13 det har du gjort väldigt bra och det ska du vara stolt över! Jo, dom verkar föröka sig bra som sagt, fick med en som bär rom, så de va extra trevlig överraskning! :)

xanna
0

Ser ut som mina viltfärgade körsbär.

Jag har viltfärgade körsbär i paludariumet. (Räklingarna som kommer på löpande band är perfekt matkälla till killi-fiskarna.) De varierar väldigt mycket i färg och trots att de är från samma linjer så är de gula, blå, röda, oranga, genomskinliga, prickiga och randiga.

[dynamitella]
1

Är du 100% säker på att det är neocaridina heteropoda du har? 

Det låter inte som en vanlig grej, att det skulle komma de färgerna från viltfärgade körsbär. Tvärt om låter det exakt som rainbows det också.

Missförstå mig inte. Det är skitkul om det är neocaridina  Men om det inte är det är det ju bra om du vet om artens namn.

xanna
0

Absolut 100% säker. De är framtagna bastarder från egna kullar.

Hanen gul körsbär. Honorna röda körsbär.

xanna
0

Funderar ibland på om man borde sortera upp bastarderna och urvalsodla dem. Just att det blivit blåa individer gör mig mest förvånad..

[dynamitella]
0

Då är det ju inte framtagna från en viltfärgad stam, som jag först uppfattade. Då är de blandraser, och bör inte spridas (så jag tänkte, hur fick du tag i dem om de var hybrider?).

Makes perfect sense now! :)

xanna
1

Nej, det är inte viltfångade, viltfärgade körsbär.

De har bara återgått i färgpaletten från urvalsodlat.

Jag håller väligt inte riktigt med om att de inte under några omständigheter bör spridas. Däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att köpare och säljare har full koll på vad det är för djur.

Lilolizeit
0

Hm, Så det kan också vara Körsbärsräkor som inte urvalsodlats och blir lite den färg dom tycker? Haha, är jag med? Jag är iaf nöjd så länge de e körsbär eller rainbow. :)

Lilolizeit
0

Nu hafsiga iaf sett 3 som är lite rödrandiga, 2 bruna, sen ett gäng som går i grönblå och resten är rätt genomskinliga. Men om det är viltfärgade körsbär, så ska man inte sprida dom? (Inte för att jag tänkt det, men är ju som sagt bra att veta. Eller om man skaffar flera.)

xanna
0

Du är helt med. 

Tyvärr är det krångligare än så här, för förutom dessa 2 vanliga sorter, så finns det flera kända och okända sorter som det också kan vara.

Många av dessa sorter kan dessutom fortplanta sig med varandra, så det kan till och med vara hybrider från två sorter som vi inte kan namnen på, eller ens som fått sina latinska namn än..

Det är synd att du inte vet vad det är. Vi kan egentligen inte hjälpa dig mer än med totalt godtyckliga gissningar.

Har du möjlighet så ta kontakt med säljaren.

[dynamitella]
0

Jag sa/menade inte viltfångade :) Vad jag menade är att de inte är viltfärgade om de är färgade i så många olika färger. Dessa är viltfärgade: 

http://img214.imageshack.us/img214/8708/gamb1.jpg

http://4.bp.blogspot.com/-5FtB5rtFVHw/UBb4dkRYcoI/AAAAAAAACOQ/tTjGuxE6E0E/s1600/Neocaridina_heteropoda+wild.jpg

Vad du har är korsningar, och korsningar bör inte spridas. Självklart kan man väl göra det när köparen har stenkoll på vad det är. Men i fall som detta, innebär det ju att trådskaparen har fått korsningar utan att få reda på det.

Och därför bör hybridavel eller oansvarig korsningsavel inte ske. Oansvarig är man bara om man säljer utan att säga till/uppmana att inte sälja vidare :) Så du faller under ansvarig-kategorin. Ta inte illa upp, tvärt om.

Nej. I regel så förblir körsbär röda eller lite rödblaskiga. Det krävs oftast många generationers urvalsodling eller inslag av andra räkor för att de bara helt plötsligt ska bli så konstiga :) 

Och därför vill jag sätta min lott på rainbows. Eftersom de alltid, oavsett föräldrar, kan bli vilken färg som helst :)

xanna
0

Sprida och sprida..

Namnlösa räkor som man blivit identifierade av främlingar på ett forum kan göra skada om folk börjar avla på dem i god tro.

Ska de bara gå i ett kar med fiskarna för att det är ett mysigt inslag, så kvittar det ju.

Denna kommentar har tagits bort.
xanna
0

#24 Majoriteten i första generationen förlorade all röd färg, trots röda mammor. Och jo.. de ser ut som viltfärgade körsbär, så som du länkade. Med olika nyanser och färgteckningar, precis som du länkade att de faktiskt kan ha..

Lilolizeit
1

Spännande och jobbigt. Haha Men det är ju inga problem egentligen. Ska skaffa andra senare men då blir det till ett annat kar jag har. :) kan ju dessutom vara intressant att se vad det blir för generationer av räkmixen. :) Men om man vet vad man har, (till andra karet) så visst går det bra Att ha körsbär och rainbow tillsammans.? Dom korsar sig inte eller hur? Godtyckliga gissningar är jag hundra procent nöjd med. :) Säljaren kunde bara säga "akvarieräkor" tyvärr.

xanna
0

#25 Det var ett svar på "Men om det är viltfärgade körsbär, så ska man inte sprida dom? (Inte för att jag tänkt det, men är ju som sagt bra att veta. Eller om man skaffar flera.)"

Lilolizeit
1

Blir dom för många så blir dock axolotlarna glada över lite snacks. :)

[dynamitella]
0

#27 & #29

Okej.

Jag insåg det själv och tog bort inlägget snabbt :) Förstod lite sent bara.

Nej, precis. Det är ju egentligen inga problem :)

Jadå, körsbär och rainbows är de få arter som jag alltid rekommenderar att ha ihop. Det enda problemet bör vara att skilja dem åt ;) Ibland blir de snarlika. De parar sig inte.

Förresten, det finns ett hemma-sätt att ta reda på arten :) Jag provade detta själv, och för mig fungerade det.

Köp några rainbowhonor och/eller körsbärshonor, som du är 100% säker är honor. Placera dem med några hanar från dina egna räkor i ett eget kar (välj individer som inte kan förväxlas med honorna).

Vänta på att honorna ska gå med rom :) Den som går med rom bevisar att hanarna i akvariet är av samma art.

xanna
0

#28 körsbär och rainbow förökar sig inte med varandra. Tyvärr innebär det inte att du kan köra någon uteslutningsmetod, eftersom det finns fler sorter.

[dynamitella]
0

Vilka sorter tänker du då på? Jag har varit borta från räkvärlden ett tag. Det har säkert kommit till nya arter :)

xanna
0

Det faller bort, kommer till och döps om hela tiden. (Akvarie)Räkvärlden är väldigt spännande eftersom den är så ny och under sådan utveckling. :)

Jamie+Engla
0

Jag har en hel drös skräp räkor i precis den färgen! Mina är körsbär,men väldigt bleka sådanna..

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

xanna
2

#35 Då får la du och jag sprida till varandra då. 😛

mejamylove
0

#36 Ursäkta för OT: men VARFÖR skriver du la istället för väl, jag har sett jättemånga skriva det och jag förstår mig inte på det :P

[dynamitella]
1

Det är en dialekt-sak :) Göteborgare föredrar bland annat "la" mer än en skåning. Nu verkar hon bo i Ängelholm, men det finns klart undantag :D

mejamylove
0

#38 Ahaa, jag och min syster drev oss vansinniga på det. Vi kom inte på vrf dom stavade det så :P uttalar man det la också eller? :)

xanna
0

Som Dynamitella svarar. Det är bara dialekt-ord som kan vara trevliga att variera med.

(Svårare kan det vara med ord som används i helöa Sverige, men som byter innebörd beroende på dialekt. Så som Grina, Balle och Lipa.) 😃

[dynamitella]
0

Ja, man säger la :) Du e la go.

mejamylove
0

Okej, tack så mycket båda två, slipper bli nipprig på det nu :)

Lilolizeit
2

Dom här räkorna växer så det knakar! Många fina färger på dom nu. Dom flesta skiftar i grönt, gult och blått. En är dock knallröd och jätte stor jämfört med de andra räkorna. Släppte ner ett gäng i Axolotl akvariet men axolotlrna var inte ett dugg intresserade av att äta dom här, så nu är dom en bra städpatrull i det akvariet istället. :) Visar en bild på den stora röda räkan bredvid den ena axolotln. :)

xanna
0

Ursnygg bild! :)

Lilolizeit
0

Tack så mycket Xanna! :)

karwan82@live.se
0

Kan skräpräkor bo tillsammans med alla fiskar?

Draken
0

#46 Många fiskar äter räkor om de får plats i munnen. Men annars kan de bo med vilka fiskar som helst.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Nephi
1

#46: Dem kan bo ihop med dem flesta fiskar, men vill man få se dem framme och aktiva så ska dem i så fall vara ihop med mindre fiskar så som rasboror och små tetror. Helst med en tuss mossa för räkningarna att gömma sig i.
Större fiskar tar dem gärna som ett litet mellanmål om dem får möjlighet.

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕