Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 1181 ggr
Ove555
0

Utstött

Gjorde tyvärr dumheten i dag och köpte en malawiciklidshanne av samma sort som jag redan har. Det är nog en sådan här: http://www.ciklider.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=7772.0;attach=24514;image

Tyckte den var fin och tänkte det kunde vara roligt att ha två, men det blev verkligen inte roligt för den nya som nu har jagats något enormt av den hannen jag har, och stod uppe i ett hörn när jag tittade senast. Trodde det skulle kunna gå bra och ha 2 sådana i ett akvarium på 600 liter och 2 meter långt, men hitentills har det ju tyvärr inte gått bra för den nya hannen. Och lämna tillbaka den tror jag inte jag får göra.

Eller finns det kanske chans för den nya hannen att klara sig i akvariet mot den andra lite större hannen?

[Jens]
3

Tror du inte att man kan byta ut fisken mot en annan hane eller hona istället. Där jag handlar akvariefisk så har jag fått god relation till ägarna. Man gör sina misstag ibland och det verkar som denna hane av arten melanochcromis är väldigt revirhävdande och kräver mycket gömställen i akvariet. En del melanochcromis är tuffare än andra sorter. Tycker du ska ringa butiken och prata om att byta ut hanen.

alfred.
3

När jag köpte mina Malawi så berättade en för mig att man inte kan ha två hanar för att den dominanta hanen kan lätt hålla koll på en hane men om man har tre hanar så kan den inte hålla koll på båda. Jag tror att det kan funka att skaffa en till om du har måna honor men jag är inte säker

Ove555
0

#2 Ska prova med en hanne och 2 honor till. Jag tror det kan bli bra.