Strömavbrott
Hur/vad gör ni med era kar vid strömavbrott? Har varit strömlös i 1 1/2 timma och har ju ingen aning om när den kommer tillbaka. Fiskarna får väl syrebrist till sist, men hur lång tid tar det? Jag har ett 100 l. Skakade lite vatten i en stor flaska och hällde ner det för en stund sen. Har ni några andra tips att dela med er av??
Fiskarna är förvånansvärt tåliga vid strömavbrott, så några timmar är inga problem. En gång hade jag (som bor i ett litet hus ute på landet) strömavbrott i flera dagar, mitt i vintern när det var åtskilliga minusgrader ute. Inte en enda fisk dog! Ett tips är att göra rent filtret, för annars är risken att det sprutar ut en massa skit i vattnet när det plötsligt drar igång igen.
Olle
Jag har för mig att bakterierna(?) i filtret dör efter 30 min-1 timme, så du måste ta ut filtret och rengöra det och sedan starta om, gärna med bakteriekultur. Syretabletter kan vara bra att ha hemma ifall att det skulle bli strömavbrott. Byt vatten ofta.
Obs, detta är vad jag läst ^^
Medarbetare på Akvariefisk i Fokus. ◕ ‿ ◕
hum… jag upptäckte att jag missat att sätta i en av mina nya pumpar för ett tag sedan… det var ett 54 liters och det stod nog i nästan 1 månad så ni behöver inte vara rädda xD
Tack för svaren!! Då behöver jag inte vara så nervös nästa gång det händer. :-)