Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmänt
Läst 4818 ggr
Jamie+Engla
1

Svarar På Frågor ang Axolotl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag fått en del frågor i en del trådar om axolotl så för att inte ta över trådens TS så skapar jag en tråd där ni kan fråga mig om allt som rör Axolotl.. Så svarar jag så gott jag kan 🙂

Stolt ägare av 3 fullvuxna Axolotl: Max och de två honorna Axena och Toxic 😃

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Jamie+Engla
0

Nyare bild på Toxic ;)

[Kamillah]
1

Minsta tillåtna mått enligt svensk lag för en Axolotl på 20cm+:

100x45cm.

Jamie+Engla
0

Ja! Och har man mer än 36 cm högt får man ha två, dock ska det finnas tillgång till en grotta där dem kan vara åvanpå :)

Jamie+Engla
0

Max klättrar på grottan och Toxic chillar under pumpen ;) Har idag tagit upp Max och kollat honom, han ser finfin ut och verkar leva gott med två tjejer :)

JuliaSvenzzon
0

Är det Toxic som ska få bebbar? När tror du att dom små liven kommer?

Nwmo
1

#4 Vem skulle inte må bra med två tjejer? :)

- Emil

Jamie+Engla
0

#5 Jag har inte bestämt mig än, det blir Toxic eller Axena. Då jag hoppas på att en hund här hemma är dräktig vågar jag ej svara, men jag ska iaf försöka till hösten ;D #6 Sant ;) På bild finns Axena på sin favorit plats

MikkansBuse
0

Häftiga "små" djur! Får man fråga hur länge du har haft dom, storleksmässigt?

Jamie+Engla
0

Haft dem sedan de var 5-6 cm.. Nu är de ca 24 :)

JuliaSvenzzon
0

#5 Jaha! jag hade för mig att en redan var dräktig!, Måste ha blandat ihop det med nån annan…

Imasy
0

Alltså, vad är det där för något? Jag är seriös i min fundering, har aldrig sett någon sådan förut :)

Lilolizeit
0

#11 en Axolotl. :) här är en bra svensk sida om dom http://exentrions.weebly.com/axolotl--fakta.html Har 2 stycken, de är helt fantastiska djur :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Jamie+Engla
0

#10 haha! Det är amfibier så de är inte dräktiga alls ;) Det är såatt hanen lägger ut sperma paket som han sedan leder honan till, där lägger hon äggen och så befruktas dem ;) #11 Axolotl - En Mexikansk vattensalamander. En starkt utrotningshotad art som lever i vilt tillstånd endast i en sjö i Mexico. Denna lilla varelsen är kvar i larvfasen och kan leva ett helt liv under vatten, där de också fortplantar sig. Är de i behov eller av någon frestande anledning skulle vilja gå upp på land har den redan färdigutvecklade lungor! Gälarna (som sticker ut ur huvudet) trillar av, simhuden mellan tårna och kring den breda svansen trillar av och axolotlen får ett vacker skinn och kan nu röra sig fritt på land. Axolotlen togs upp av många lokala fiskare och var delikatesser runt om sjön. Tills de såg att de, som många ödlor kan, återbilda sin tappade svans. men i många fall återbildades även andra kroppsdelar som ben, gälar, fötter, en bit av huvudet mm. Detta ville forskare titta närmare på, och de gjorde det. Ett par år senare köptes de första Axolotl som husdjur och blev mycket populära! Idag finns det mer i fångat tillstånd än i vilt. Idag är den ännu populär som husdjur mycket pga sitt främmande utseende. Men också för att det är ett stilfullt djur från tiden "innan människan". Axolotl är det mest fascinerande djur jag någonsin skådat! Och idag, äger jag tre!

Lilllens
0

Ingen fråga, måste bara skriva att det är sjukt coola djur! Någon gång ska jag skaffa en :)

Jamie+Engla
0

Toxic kommer upp från min gömda grotta ;)