Påfågelgoby
Mina 2 nya gobys äter inte :( Jag ger dom kväll och morgon flingfoder och varje morgon en halv-en hel tablett. Ibland frysta larver, men jag har inte haft gobysarna så länge så har inte testat det än. Vad äter era??
Däremot har hanen börjat jaga honan och "buffa" upp sig, vilket han inte gjord från början. Han jagar även bort mina Kejsartetror (hanar) från deras "rör" + att dom är i samma "rör" tillsammans och hanen gör nån konstig grej.. Typ vickar på sig…. Vet inte hur jag ska förklara men kan det vara att dom leker eller håller dom alltid på såhär? (är ny på goby så vet inte riktigt allt)
Tack för svar! 😃
Låter som om de ev. Leker :) Då kommer isåfall hanen vakta rommen sen ända till d. Blir frisimmande då måste ynglen bort från föräldrar och annan fisk annars blir de mat. De är pyttesmå och behöver matas med infusorier den första tiden sen kan man övergå till t.ex micromask, ynglen måste ha levandefoder för att överleva. Mina vuxna har aldrig haft matvägrat eller så utan har ätit det mesta vi matat med mestadels granulat av olika slag och olika frysfoder som mygglarver, cyklops, artemia mm. :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Visst låter det som att det är lek på gång!
Konstigt dock att de matvägrar när de leker. Kan du få tag i levande foder (dafnier, cyklops eller mygglarver som du fångar i någon damm) är det väl värt att testa. Får gobierna smak för t ex levande mygglarver, kan de nog även äta frysta sedan. Nu är det ganska länge sedan jag hade påfågelgoby, men minns att mina inte var förtjusta i torrfoder.
Här är en artikel jag har skrivit om påfågelgoby: http://www.zookoll.se/dp_artiklar.php?go=visaart&id=22&site=1
Den har några år på nacken, men är fortfarande aktuell sånär som på att föreningen som nämns i slutet inte finns längre.
Olle
Okej! Texten var jättebra, tack för svar! Tror att jag får börja mata levande då.. Hur ofta ska jag mata dom då? En-två ggr om dan? (Vet inte om det står i texten, hinner inte läsa allt just nu).
En gång om dagen räcker säkert, men vill du ge dem mindre och oftare är det inte fel heller.
Olle
Ok🙂