Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1094 ggr
Frida B
0

Någonting i yngelkar tips!

Jag har snart ett yngelkar, men inga dräktiga fiskar än. Tänkte att jag skulle testa att odla Platy, och då låta dom leka i yngelkaret (dom får vara där i ca en vecka eller så) och sedan släppa tillbaka dom i det stora karet igen. Sedan släppa ner de dräktiga honorna igen, så att dom får föda i yngelkaret som är på 30l. Låter det bra?

Men! Jag kommer inte att ha yngel hela tiden. Så, vad kan jag ha under tiden? När karet inte används?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Twili
0

Platy är levandefödare och är dräktiga när man köper dem i butik :-) Dessutom sägs det att de kan lagra semin, med andra ord kan en hane vara pappa till antingen oändliga kullar eller i alla fall ett par.

Du kan ha akvariet som en födselplats för platyhonan när du väl ser att hon är tjock nog, är lite kantig om magen och har en tydlig vit prick vid analen, samt svart vid "magen". Det svarta är ynglens ögon.

Bra att ha i akvariet då Platy gärna äter upp sina avkommor är täta växter eller allra bäst guppygräs alt. en stor boll med hornsäv. Ett kanonskydd för ynglen.

När ynglen väl är födda kommer de nog behöva ett lite större akvarium än 30 l för att kunna utvecklas. Fiskar växer långsammare ju mindre akvarium de har.

Du kan smula flingfoder och ge funkar utmärkt, dock kan jag varmt rekomendera micro baby, curryliknande mat som de allra minsta får i sig mycket utav. Kolla på Petoutlet om de har något kvar, kostade ca 15 :- för en burk.

Bra städare är kanon att ha i då man måste mata yngel ofta. Vissa har inget bottenmaterial och städar akvariet regelbundet. Men vill man ha ett fint akvarium så går ju det endå, ha i lite räkor och ottosar så har du en rejäl städpatrull.

Medan kan du ha i räkor, de är verkligen underskattade, hemskt roliga figurer och kanonstädare. De igenomskinliga(kommer ej ihåg namn) är relativt tåliga också :-)

Lycka till!

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

Frida B
0

#1 30l är det största jag kommer åt just nu… :/

Tack för tipsen!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)