Neontetra sjuk?
Jag köpte 6 Platy, 1 mal och 11 neontetror till mitt 54 l igår och idag tittade jag lite närmare på dom och upptäckte denna neontetran som inte såg sådär jätte pigg ut… Han/Hon simmade ganska konstigt med fenan lite neråt, Den var helt "svampig" på hela kroppen och dom andra neontetrorna stötte ut den och var på den och liksom "mobbade" den. Jag såg även en till som såg ut att ha en början till denna sjukdom. Är det någon som möjligtvis vet vilken sjukdom denna neontetran har, och hur man botar den?! Skulle vara intressant och se om man kunde bota det lilla livet! Tacksam för svar! //Julia
Det kan vara fel orsaker till att neontetran ser ut som den gör. I mina ögon så ser den undernärd ut och jag tror inte att man kan rädda den med tanke på att den blir 'mobbad' av andra i akvariet. Får den inte simma med de andra så får jag tyvärr säga att den kommer att gå bort. Jag tycker mig inte se att den har en sjukdom förutom att den är utstött av de andra som du säger. En vanlig sjukdom hos Neontetra är neonsjukan men tycker inte detta ser ut som det.
#1 Okej! Stackars liten 😕Men tack för svar! 🙂
Du borde få pengarna tillbaka från affären när dom säljer dej dåliga fiskar :/
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#3 Heheh ja! Men jag tittade lite på dom nu och jag hittade en som såg helt frisk ut men den hade en liten bula på magen! Är det också en sjukdom eller kan det vara rom? (jag är ny på den här med neontetror) Som sagt jag är tacksam för alla svar och tips jag kan få!
Svårt att säga utan en bild men jag kan dock säga att när neontetror har ätit mat så får de en kula om magen för att de är proppmätta. Ibland när man ger torrfoder till dem så kan de simma på lodrätt håll för att de inte klarar att smälta torrfodret så fort man önskar. Det bästa är att man smular ordentligt och låta det blöta det lite innan de tuggar i sig det. Själv har jag stora kardinaltetror och jag smular ordentligt och då klarar de sig bra men att enbart smula maten. Tror det skulle gå bra i ditt fall också. Nu var detta en vild gissning om att det kan vara torrfoder som ger 'kulan' på magen :))
#5 Okej!, det kan nog vara en väldigt bra gissning! Dom har fått torrfoder ett par gånger idag och jag köpte dom igår… Men jag har en fråga till!, Hur vet man när en Neontetra ska lägga rom? Blir dom 'tjocka' innan dom lägger rom? Som sagt så är jag nybörjare på neontetror och romläggande fiskar så skulle uppskatta lite tips om odling och allt möjligt!
Jag har för mig att neontetror typ slingrar sig om varandra när de leker, och släpper romen lite här och där för hanen sen befruktar den.
De som försöker odla neontetror har speciella lådor med galler längst ner. Där trillar rommen ner och fiskarna kan inte äta upp det.
#6 Evisen gav dig ett bra svar :)
#7 Jaha! Jag tror jag håller mig till odling av ungfödare istället! Men neontetror är en väldigt vacker fisk att ha som 'Bakgrunds-fisk'. Tack för svar!
#7 Jaha! Jag tror jag håller mig till odling av ungfödare istället! Men neontetran är en väldigt vacker fisk att ha som 'Bakgrunds-fisk'. Tack för svar!
Har ni någon aning om någon bra tävling som man kan vara med i här på akvarie-sidan?
#11 Om du vill odla så läs hur man får bebbar av neontetror för det vore verkligen spännande att se hur du lyckas. Har en vän som jag känner som tycker det är lätt att göra det men jag har desto svårare med det.
#12 Hade gärna gjort det! Men det är nog tyvärr ganska svårt att övertala mamma och pappa! Och det kostar nog ganska mycket pengar om man ska göra som Evisen sa om att skaffa ett 'special-akvarie' med galler och starta upp ett nytt akvarie! Jag har inte dom pengarna…
Mja, jag tror också på att inte ha för många andra sorters fiskar som stör dessa i deras lek. Lite bomullsgarn, kemikaliefri så kanske det skulle trigga dem. Jag har t ex sett mina rosentetror leka väldigt mycket men förmodligen är det några som äter rommen och då är det ju kört. Här är lite mer tips: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=47248
#14 Okej. Äter Platy upp romen? Vart får man tag på den där bomullen?
Hur får man neontetrorna 'smällfeta'? Dom behövde tydligen vara det innan man flyttade över dom…
Jag kan nu meddela att jag fick idag avlida neontetran som jag nämde i #0 för att han hade verkligen inga krafter kvar längre! Han höll på att sugas in i pumpen…
#17 Ja, tyvärr så såg det inte så positivt ut för honom/henne men jag ville inget säga utan det fick du ta hand on själv och ta beslutet. :(