Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1239 ggr
Ove555
0

Bra för växterna?

Har här en gammal akvariebok. Där står det om sand i akvariet:

"Behållarens botten bör täckas med ett lämpligt bottenlager på ca 5 cm:s djup. Materialet som kan köpas billigt i affären, utgörs av grov sand eller grus, med en patikeldiameter på 3 mm. Detta är den absolut bästa storleken. Ett grövre grus gör att växterna trivs sämre och släpper igenom foderpartiklar som hamnar mellan kornen. Och en alltför fin sand packar sig tvärtom alltför hårt så att växternas rötter får svårt att tränga igenom."

Och sen är det väl viktigt med rätt ph-värde? Hur får man det?

Och bra belysning är ju också viktigt. Hur får man bra belysning, vad kan rekomenderas? 

Och sen finns det ju växtnäring. Vad kan rekomenderas där?

Sen är det väl bra att byta ca hälften av vattnet i akvariet ungefär var tredje vecka, och då lär ju både ph-värdet och näringshalten i vattnet förändras, och det är kanske inte så bra för växterna?

-Cissi-
0

Hej, Jag kan inte hjälpa dej med allt men skriver det jag kan :)

Kan väll säga att ca 30% av vattnet bör bytas varje vecka.

Jag har väldigt fin sand i mina kar och växterna växer inte dåligt pga det jag har iofs oxå sandsnäckor som hjälper till att luckra upp sanden.

Angående Ph värde beror det på vad du ska ha för fisk i karet då det är individuellt för arten. Det finns lite olika knep för hur man sänker eller höjer pht.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ove555
0

#1 Tack för det! Sandsnäckor. Finns det i akvarieaffärer och köpa? Ska ner till Malmö om en stund. Där bör ju finns någon akvarieaffär som säljer sådana snäckor.

Kanske någon här kan tipsa om någon bra akvarieaffär i Malmö?

-Cissi-
0

Ingen aning om nån akvarie affär säljer, och har noll koll på malmö :) långt ifrån där ja bor.

Jag brukar sälja av mina sandsnäckor :) tar 2kr st och 30kr i porto.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Ove555
0

#3 Jag vet inte om de klarar sig om du skickar dem? I så fall gör jag gärna en beställning.

wille_wille
0

#2 Vissa affärer säljer sandsnäckor, vissa ger bort o andra har inte alls. Det varierar ganska mycket :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

-Cissi-
0

#4 Jag har aldrig haft nått dödsfall när jag skickat. Packar alltid bra i snusdosa med fuktade bomullsrondeller, och skickar enbart mån-ons så dom inte ska fastna på posten under helgen. Pm:a mej om du är intresserad :)

Sleggyman
0

Sandsnäckor är sega djur. Jag hade ett par st som jag missade  när jag rensade sanden för att starta om nanot till saltvatten som överlevde flera veckor tills jag lyckades fånga in alla. Det ska inte vara några problem att skicka dom i snusdosor.