Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 637 ggr
peppe_ing
0

vilka fiskar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick med ett gäng fiskar när jag utökade akvariesamlingen häromdagen men jag har inte en aning om vad det är för några. Det är tyvärr inte lätt att få dom att vara stilla när man försöker fota dom! Hoppas någon klok människa kan hjälpa mig ändå :)

peppe_ing
0

Fanns även en sådan här ..

wille_wille
0

Fisken i #1 ser ut som någon sorts Apistogramma (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk_sok_resultat.php?keyword=Apistogramma&submit1=S%F6k%21&andor=+and+)

Den i #2 ser ut som en siamesisk algätare (om det är den silvriga med ett svart streck du undrar över).

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

peppe_ing
0

aahhh ja det ser ju ut att kunna vara sån!

hehe ja den silvriga.. skulle kanske skrivit det ;)

Tack så mycket för hjälpen!

wille_wille
0

Varsågod! 🙂

Undrar du något mer så är det bara att fråga.

peppe_ing
0

jamen kan ju lika gärna passa på å fråga en sak till då fast om alger..

Förra ägaren hade tröttnat på att hålla rent i akvariet så växterna är helt översållade av alger trots att det då bott en siames 2 stora Ancistrus och 4 olika pansarmalar (och lite annat smått å gott). Finns det något sätt att bli av med eländet eller är det likabra att satsa på nya växter?

wille_wille
0

Om du vill bli av med algerna är det nog tyvärr bara att vänta.

För att hjälpa växterna lite att bli av med dom så kan du kolla så att du har bra belysning och plantera in snabbväxande växter, t.ex. hornsärv och vattenpest (du kan PM:a mig om du är intresserad av att köpa😉).

Växtgödning kan också vara bra för att bli av med alger men det är inte jag rätt person att prata om, MagArne brukar vara bra på vattenkemi, gödning o sånt🙂

Om du vill bli av med algerna snabbt så kan du nog byta ut alla.

Kanske vi kan få sen en bild på hela akvariet också…🙂

peppe_ing
0

Bild på hela akvariet.
Stoppade bara ner allt igen för att få igång det så fort som möjligt.

Vet att det är alldeles för litet för alla dessa fiskar men dom får bo där ett tag tills jag vet vad jag ska göra med allt.

wille_wille
0

Det var väl ändå inte så jättemycket alger?

I mina ögon ser det bara ut som att den låga växten bakom roten har alger på sig men det kanske ser annorlunda ut om man ser det på riktigt…

Vet du hur stort akvariet är?

peppe_ing
0

Det är på 60liter tror jag. Även dom som sitter PÅ roten är täckta men det syns inte på bilden. Bladen känns som sammet! hahaha

peppe_ing
0

närbild på ett av bladen på roten

wille_wille
0

Sånt där har jag fått på min anubias också men jag bryr mig faktiskt inte om det ;) Och bara så du vet så är akvariet lite för litet för ancistrusmalarna och siamesen…

peppe_ing
0

jo jag vet .. flyttat siamesen till ett större, men ancistrusdamerna får stanna kvar ett tag tills jag vet om jag ska behålla dom eller sälja vidare ( har redan bott där i nått år så dom klarar nog någon/några veckor till).