Sjuk kuhli
Min stora fina kuhliål har sedan jag kom hem vid 6-tiden idag inte varit okej. Han andas väldigt häftigt, är väldigt slö och ligger i konstiga ställningar och på ställen där den annars inte brukar vara. Nu hamnar den på sidan eller på rygg till och med. Den andas dessutom bara mer och mer ansträngande. Någon som har en hint av vad som kan vara fel?
Det första jag gjorde var ett vattenbyte och hade i medel efteråt, DM1 och DM2.
Övriga fiskar, kuhliålar och dvärgklogrodor tycks inte vara påverkade, de är pigga och jag kan inte se ngt på dem.

jag är inte direkt säker men hur länge har du haft den. Den kan vara gammal
Problemet är nästan aldrig ålder.
Ts. Isolera ålen och se till att vattnet är ordentligt syresatt. Tyvärr vet jag inte vad som är fel med den, men ett exempel kan vara fel foder (förstoppning) eller någon slags sjukdom. Även nitrit, men eftersom du gjort vattenbyte kan du inte göra mer på den fronten.
Tyvärr tror jag inte att ålen kommer överleva.
Beklagar.
håller då med #4. då får du nog avliva den så den inte lider
Mina höll på sådär innan dom dog :/
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

#4 Tack för svar men tyvärr så överlevde den inte utan dog under natten. Var inne på att sätta den i en petbox med en liten vattenpump i men var osäker på om det var bra att flytta omkring den eller om det skulle göra saken värre så lät bli men då vet jag att det kan vara ide att göra om någon mer fisk skulle verka dålig.
Strax innan jag gick o la mig så fick han tokryck o simma omkring hysteriskt för att helt plötsligt bli som förlamad o bara sjunka till botten. Gjorde så flera gånger innan han tillslut hamnade upp o ner på en växt o där hittade jag den sen död imorse.
Fodermässigt har jag inte gjort ngt annourlunda mot vanligt, förutom förra veckan då jag la ner semesterfoder, en sån där brun liten "korv" eftersom jag skulle vara borta några dagar och inte hade någon som kunde mata, men detta är en vecka sen och alla fiskarna mådde bra när jag kom hem och har hunnit göra vattenbyte också.
Ålen var redan stor när jag köpte den, hade gått i nån damm i akvariebutiken och jag har haft den sen precis ett år tillbaka i augusti. Tråkigt då det var min favvofirre i akvariet :( Min sevilla dog här i somras också av okänd anledning så nu hoppas jag att resten mår bra!
Det kan bero på semesterfodret. Det är vanligt att fiskar stryker med efter det, då det innehåller massa skit som släpps ut i akvariet, och egentligen inte är till någon nytta.
Bättre att låta fiskarna ha svältdagar än att mata dem med sånt :)
Det kan självklart vara av andra orsaker också, det är bara en möjlighet.

Jag drar mig för in i det längsta för att lägga i semesterfoder men nu skulle jag vara borta i 5 dagar och vågade inte lämna akvariet helt utan mat så länge, är jag borta runt 2-3 dagar bara har jag lämnat och så får de klara sig utan mat.
Men nu kommer jag ju aldrig lägga i semesterfoder igen, har hört att det inte är ngt bra så därför inte velat använda det.