Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1202 ggr
m4rkus93
0

lagligt???

Hej jag undrar om det verkligen är lagligt att fånga in vild abborre och ha i akvarie jag tveksr för dett men hittar inget som styrker detta… någon som vet?

MrJLundin
0

Vet att det är någon krånglig regel kring det.. Ska se om jag kan hitta den tråden på zoopet där det diskuterades sist :P

[dynamitella]
2

Man kom fram till att man fick lov att fånga in spigg av olika slag för att observera dem i sitt akvarium. Sen kan man släppa tillbaka djuren när de blivit större, och "studien" av dem är färdig.

Däremot är det VÄLDIGT viktigt att de ALDRIG någonsin kommer i kontakt med akvariefisk eller andra djur vi har i akvarium. Det är så himla viktigt att det knappt går att beskriva. Om det sker måste fisken avlivas eller självdö, och får inte lov att återgå till naturen.

Nwmo
0

#2 Vad händer om den ser akvariefisk?

- Emil

[dynamitella]
2

Jag har väl då inte skrivit något som att se akvariefisk?

-Cissi-
0

Jag har hört för några år sen att man får fånga in fisk ute från och ha i sina kar men att man inte får släppa tillbaka dom.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Nwmo
0

#4 Menade komma i kontakt, förlåt.

- Emil

Gurky
0

#7 Sjukdomar, parasiter etc.

TccT
0

Man får ha till exempel abborre i akvarium men som sagt inte glömma  smittrisken och absolut inte släppa ut fisken om man är det minsta osäker.

m4rkus93
0

Vad j har då alltid fått lära mig att det är olagligt att ta in alla slags djur och vi gick igenom lagen när jag jobba på djurpark och då fick vi iaf fram att alla djur ska vara olagliga att ta in

MagArne
0

Hmm om den ena myndigheten säger ja och den andra säger nej, vad ska man då tro?

#10 Intressant, kommer du ihåg vilka paragrafer ni läste som skulle få det att vara olagligt att ta in fisk som inte är utrotningshotad?

Det tråkiga är ju att det finns för många paragrafryttare på nätet som kommer göra det surt för TS att skriva och berätta om sina akvarieabborrar om det finns tveksamheter i att håll abborre i akvarium.

m4rkus93
1

Jag vet ju inte det vi hade det nog bara på papper då men nu när jag hört med min kollega så va han väldigt säker på det tänkte ringa typvjordbruksvärket och höra någon dag..

MagArne
0

2008 mailade jag jordbruksverket om det var lagligt att hålla abborre i akvarium och de i sin tur kontaktade naturvårdsverket och fiskeristyrelsen som gav ett OK.

Vet inte hur det ligger till idag 5 år senare.

m4rkus93
0

dom skulle ringt upp mig idag… men nej -.-