Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 623 ggr
MagArne
0

Hur blir man av med små snäckor?

Några av mina akvarier är invaderade av små fula snäckor. Finns det något smidigt sätt att bli av med dem?

wille_wille
0

Snigelfälla, krossa dom mot glaset eller helenasnäckor :)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

mio_AH
2

Olika botior t.ex Praktbotia och pakistanbotia.

MagArne
0

Hur ser en snigelfälla ut?

Någon annan fisk har jag ingen möjlighet att ha i dessa små odlingsakvarium på 30-56 liter.

wille_wille
2

Såhär ser den ut 🙂

Man sätter i pinnarna så inga fiskar kommer in, lägger in en maltablett i fällan och så kryper sniglarna in men kommer inte ut.

När den är full eller maten är slut så får man ta upp den, tömma sniglarna och fylla på med mat.

Jag har aldrig provat en sådan men tycker att den låter logisk🙂

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

tottis80
0

Hade invasion tidigare i mitt 120liters men rengjorde filtret varje vecka vid vatten byte.vet inte om det var det som blev lösningen men nu ser jag inga snäckor längre i mitt kar.:)

MrJLundin
0

Mata mindre, så brukar det ge sig efter någon månad :)

Och få så att maten aldrig når botten, så kommer det gå ännu snabbare.

Sleggyman
0

För att vara ganska 100% säker att de dör så plocka ut fiskarna och växterna. Saltbada växterna för att döda snäckor och rom. Sen salta karet rejält. Funkade klockrent för mig. Spara bara 50% av vattnet i ett par hinkar så behöver du inte starta om karet sen.

MagArne
1

Jag ska nog börja med en te-sil och se om jag kan håva upp ett gäng som kryper runt på blästersanden.

m4rkus93
2

Säger bara helenasnäcka underbar och funkar perfekt har själv använt snigelfälla och jag hatar den funkar inte alls helenasnäckan kan du ju bara sälja sen om du inte vill hakvar den jag tar gärna fler isf ;)