Projekt Juwel 240 Liters
Hej!
Nu ska jag börja bygga mitt begagnade Juwel jag köpte förra veckan. Jag kommer att skriva vart jag köpt allt, pris, omdöme av butiken samt leveransen. Kommer även att infoga bilder på akvariebygget under byggets gång.
Varför jag köpte nytt akvarie var för att mitt Juwel 110 liters akvarie hade pumpen gått sönder, en ny pump kostade 499:-. Jag övervägde på att köpa ny pump men sen har jag varit intresserad av ett större akvarie. Så jag kollade runt på blocket och såg att det ar många i min närhet som sålde sina akvarium till bra priser.
Jag köpte akvariet på blocket och hämtade det bara några mil bort. Säljaren ville ha 1500 för det men jag prutade ned det till 1300, 1 år gammalt var akvariet och jag fick med mycket tillbehör som de inte hade skrivit i annonsen. Det jag fick med var väldigt mycket foder till olika fiskar, medel till växter, vattenbalans och medicin. Några fina rötter, två grottor, yngelbur. Jag fick även med 2 JBL ytterfilter på 750l/h styck. Det passade ju jättebra att jag fick med dessa ytterfilter för då kunde jag ta en av dem till 110liters akvariet eftersom jag tänkt bygga ett innerfilter med ny pump bakom min slimline bakgrund.
Jag började med att beställa BTN Slimline bakgrunderna A,B och C hos PWSS.se och även en doppvärmre med märket Jäger eftersom jag hört bra om dessa termostate. 1469 kronor. Idag beställde jag även en slamsug för 420 kronor.
http://www.pwss.se/product.php?productid=9898&cat=1256&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=444&cat=325&page=1
http://www.pwss.se/product.php?productid=16838&cat=57&page=1
Sedan beställde jag två filtermattor och en Ehim 1250 pump från den danska sidan zooplus.dk Detta gick på 997 svenska kronor.
http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium/pumper/eheim/187301
http://www.zooplus.dk/shop/fisk/filter_pumpe_akvarium/filtermateriale/andre/234709
Jag väntar på dessa produkter, jag beställde allt nu 6/7 2013 och idag är det 11/7 2013
Efter att jag beställt allt fick jag rengöra akvariet. Säljaren hade inte tömt ut allt vatten så det var ca 35 liter kvar samt 5 kg grus. Säljaren hade inte heller gjort rent rutorna varken på insidan eller utsidan. Han hade även klistrat fast en plansch som jag fick skrubba bort allt gammalt klister. För att få bort klistret tog jag en gammal sprayburk som man har t.ex. Ajax i och blandade vatten och YES diskmedel och klistret lossade väldigt lätt med lite askrubbande med hjälp av en handduk. Det var även ett rätt tjockt lager med foder och annat lägs hela överkanten på akvarieglaset.
Som sagt, jag lägger upp fler bilder allt eftersom
Ser nice ut! Har liknande (samma?) bakgrund som du valt, blir nog snyggt i ditt nya :) Vad tänkte du ha för fiskar? Och vad har du haft i det gamla 110 l?
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Den bakgrunden är riktigt snygg tycker jag.
I mitt 110l har jag
Praktbotior
Neontetror
Guppy
Svärdbärare
Siamesiska algätare
Jag vet inte riktigt vad för fiskar jag ska ha i det nya förutom de ovanstående. Några förslag?
Det gamla akvariumet ska jag köpa en Amazonas bakgrund med mörk sand och några dvärgciklider .
När du limmar bakgrunden sen kan det om möjligt vara smart att lägga akvariet på en matta på golvet/bordet med baksidan neråt. På så vis är det lätt att lägga vikter på bakgrunden och fixera den i rätt läge.
*Edit* Tänkte inte på att du skulle ha filterkammaren bakom hela din bakgrund. Då kanske inte tipset ovan är optimalt.
Ska bli kul att följa detta projekt och fina komponenter har du valt också.
Tack MagArne för dina tips, de är väldigt uppskattade.
Det med att lägga akvariet på golvet var en bra idé för att det också är lttare att jobba med det.
Om du vill ha snygga siliconfogar kan du klippa en remsa 2x10cm av en glasslåda så har du en silifix som vi murare kallar det 😉 Böj ihop den som ett U, så använder du den runda delen att dra till fogarna med så samlar den upp all överflödig silicon. Knacka bara av siliconen mot en hårt kant. tex lådan med vatten. kom ihåg att doppa den bara i vatten med yes diskmedel i så fastnar inte siliconet i silifixen och dra till med fingret sen perfekta fogar. Tvätta bara rent ordentligt när allt torkat.
Denna är ett klassiskt tips också
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/bend-the-spout/
Reservpipar finns på Clas Ohlson
http://www.clasohlson.com/se/Patronpip/34-9445
Det var nu ett tag sedan jag postade något här, detta p.g.a jag inte haft någon hålsåg 60mm för rasterna. Jag arbetar som brandman och deltidsbrandman och haft jour hela veckan och det är inte så jättelätt att byta bort jouren under semestertider. Men idag lyckades jag med det och fick köpt en hålsågssats på biltema för 69 sek med rätt mått:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skarverktyg/Halsag/Halsagsats-20178/
Denna bilden föreställer de två insugen men ditsatta raster. Även en vikt för att stabilisera och fixera efter att jag siliconat. Jag lade akvariet på sidan för att de är både lättare att silicona samt lägga vikter.
På denna bilden ser ni att jag gjort en liten anordning av trä. Detta för att jag ska kunna lägga vikter ovanpå bakgrunden.
Här mätte jag från glasskivan och ut så att den blev 52mm, detta på grund av att filtret är 50mm tjockt, de 2mm är för att filter bitarna bara skall ligga löst så att vattenflödet inte hindras.
…..
Det är ingen dålig luftbädd du har bakom bakgrunden. Hur mycket tror du den har tagit av akvariets yta? Jag kommer följa tråden med intresse. =)
Såg lite info om vad du har tänkt att ha för fiskar i ditt akvarium och reagerade på Praktbotia som kräver betydligt större akvarium än vad du har inhandlat. Där tycker jag du borde tänka om. Jag såg en som hade en gigantiskt Praktbotia i 250 liters och det var ingen trevlig syn för jag tyckte så synd om fisken som var dessutom ensam som Praktbotia.
Guppy i all ära och jag har det själv i mitt akvarium och köpte det från en butik för 3 månader sen trots att många har förvarnat mig om att de som man köper lever inte så länge och de har nog rätt. Jag börjar se att honorna inte mår så bra i mitt akvarium =( Jag letar febrilt efter vildguppy som någon säljer omkring där jag bor.
Där bakgrundsfiltret är som tjockast är den tyvärr 17 cm tjock och hela akvariet är 38, sen tar den ju bara 5 cm. Men tycker ändå att det tar lite för mycket plats tyvärr.
Praktbotia blir det absolut inte i så fall.
Jag letar faktiskt också efter vildguppy i närheten av mig. Jag har bara kvar min mina guppys som inte har dött från min gamla akvarium.
Jag är öppen för förslag vad för fiskar jag ska ha i mitt akvarium. I princip alla sorters fiskar utom malar.
Jag själv har kört sydamerikansk biotop ett tag och känner att jag vill byta miljö. Det jag har tänkt på är malawifiskar som lever i bottenmiljö och det ser superläckert ut. Hade tänkt något liknande detta:
http://www.zoopet.com/akvarium/akvariebilder/stor/1145469014.jpg
Har sydamerikanska fiskar idag men kanske gör jag mig av med dem i höst eller till våren (ge bort). Vi får se. Jag ska tänka på saken.
#18 Du kanske bara ska köra på en inkapslad filterhörna? Raster nertill och pumpen där uppe? I övrigt slimline limmad direkt på bakrutan?
Min svamp i filterhörnan är på 8 liter vilket borde räcka för såväl 120 som 240 liter.
JensW, det akvariet såg riktigt fint ut med fiskar som ser intressanta ut. Blev nu lite intresserad av Sydamerikanskt.
MagArne, Nästa gång jag gör en bakgrund med SlimeLine ska jag göra liknande din.
Jag har bara limmat fast bakgrunden längs botten och sidan.
Nedtill kommer en bild framifrån när akvariet står upp.
Jag tycker ditt bygge ser riktigt läckert ut 👍
Här är den orörda filtermattan 50x50x5cm bara för att simulera hur det kommer se ut. Jag ska skära ner filtermattorna i bitar om 5x5x5cm. Men först ska jag låta siliconet torka och sedan fylla akvariet med vatten och tömma allt för att rensa hur smuts samt lukter och dylikt, se så att allt fungerar som det ska.
:D Följer! Såna här trådar är underbara att läsa! :D
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Bild innan jag solfilmade.
Jag följde delvis detta tipset:
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/conceal-sides-with-black-film/
Härligt att det går framåt! Ser fram emot att se det/dem fyllda med vad som nu ska vara däri :D
Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram
Nu står akvariet på plats. Varför det inte är fyllt helt, det är för att det vattnet som är i nu är såpass kallt så jag har satt i doppvärmaren för att värma vattnet, när det är så varmt som det ska vara tar jag vattnet från mitt andra akvarium som står med fiskar i, på så sett får jag med bakteriekulturen och kan lägga i fiskarna direkt när det är klart. Allså så tar jag allt vatten från 110liters akvariet.
Du kan ju alltid sätta ett T-kors på din pump och göra två diskreta utblås i din bakgrund för att minska lite på jettstrålen som kanske uppstår om du bara har ett utblås. Ja, eller kanske gå ner till 9/12 slang och köra 4 mindre hål/utblås i din bakgrund? Om du vill slippa staven med hål i utanför?
#24 varför väljer man att klippa filtermattan i bitar istället för att ha den hel?
Blir det mindre motstånd för vattnet och bättre rening?
Bara nyfiken :)
Insuget och själva pumpen är mer än en meter ifrån varandra. Det ska ligga löst så att vattenflödet inte hindras.
Men ungefär på hälften har jag skurit en bit filtermatta 2cm bred, 5 cm tjock och 47cm lång och satt i mitt emellan insuget och pumpen.
Då förstår jag.
Jag har blivit sjukt sugen på att göra något liknade nu, så har lite frågor.
Pumpen du har är du nöjd med den, framför allt är den tyst?
Har tittat på den där pumpen tidigare, men inte kommit fram till vilka mått det ska vara på slangarna till den. Tror du att du kan hjälpa med det med?
Har kollat lite på andras likande projekt, en del har valt att sätta en bit av bakgrunden framför utblåset. Då delar man trycket, så det inte blir en jetspole liksom.
Jag kan rekommendera alla att sätta i en 3D bakgrund. Bara för att det är så sinnessjukt snyggt, akvariet blir mer levande och sen tycker jag själv det är jättekul att bygga själv.
Jag startade denna tråden för att hjälpa så det hade varit jättekul att kunna hjälpa med tips till dig.
Nästa akvarium som jag ska bygga kommer jag använda ett ytterfilter istället. Eftersom jag tycker att det filtret jag byggde tar på tok för mycket plats av akvariet.
Jag tycker även att denna bakgrunden tar för mycket plats:http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
Ska förklara lite hur jag tänker göra med nästa bakgrund. Jag utgår även från mina mått på mitt akvarium och det är 121cm långt. Ett ytterfilter har två slangar, en för insug och ett för utblås som man sätter i vadera ände av akvariet.
I vänster ände långt ned på bakgrunden skulle jag sätta så många raster som behövs för akvariets vattenvolym, varje rast kan få en vattenflöde på 400l/h. I högra änden skulle jag sätta en rast högt upp i akvariet för utblåset sen även skulle doppvärmaren sitta med utblåset. Hoppas du förstår vad jag menar?
På detta sättet tar du så lite plats av akvariet som det bara går och det kommer inte bli en jetstråle på samma sätt eftersom rastern är 60mm. Det går ju även att sätta en mindre raster längre ned precis nedanför den övre. Alltså en raster nära ytan för att vattenytan inte ska stå helt still. Det enda negativa med raster som utblås är att du inte kan vinkla strålen.
Jag fick med två ytterfilter av JBL Cristal Profi 750 som jag är mer nöjd med än den Eheim 1250 som jag köpte. Och det är för att JBL filtren blir det klarare vatten av som jag tycker är fint och att JBL filtren låter mindre. Eheim pumpen tycker jag faktiskt låter rätt högt.
Så köp hellre en eller två ytterfilter.
Såg nu att jag missat din fråga angående slangarna till pumpen. Jag kan dock inte mäta nu, men det är samma mått som en vanlig vattenslang du har utomhus, sen är det även samma mått som JBLs ytterfilter slangar om detta säger dig något vet jag inte.
Sen så går det även att ställa den här pumpen utanför akvariet med. Det får du med i förpackningen så att du kan välja det själv och då går det ju såklart en slang till pumpen och en slang från pumpen men då måste du ha ett inbyggt filter i akvariet. Antingen det som jag har eller det som MagArne byggde.
Hum… Du har gett mig lite att tänka på.
Att istället göra något med ytterfilter har jag inte ens tänkt på. Du har helt klart bra argument för att välja ett ytterfilter. Anledningen till att ja tvekar är att jag aldrig haft ett ytterfilter och tycker att de verkar ta stor plats.
Min tanke var att göra något som det här. http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
Tror nog att MagArne gjorde nåt liknande så. Helt ärligt minns jag inte riktigt trots att jag läst hans tråd många gånger :S
Vad kostade bakgrunden? Asså bara bakgrunden? :D
- Emil
MagArne gjorde precis den som du länkade.
Ytterfilter tar stor plats. Jag som bara använder Juwel Akvarier spelar det ingen roll eftersom i Juwels möbler får ett ytterfilter plats.
Hur stort akvarie har du? Liter, längd, bredd, höjd?
Bara bakgrunden kostade 1 220sek, sen köpte jag en stor silicontub för 180sek.
Måste kolla lite på det där med ytterfilter. Igår hittade jag ett kar på blocket, men inte fått tag på säljaren än. Funderar snart om det inte är dags att beställa hem ett nytt. Svårt att hitta ett man är nöjd med begagnat. Ska ligga på runt 200 liter är tanken, men det är som sagts tidigare att det försvinner en hel del volym när man döljer tekniken i bakom bakgrunden.
Lite off topic så där, så har jag ett juwel 260 liters som jag tänkte köpa juwels bakgrunder och dölja filtermodulen med det. Och komma på en smart lösning så att det inte är jetstråle ut tanke. Enklast att göra det är att köpa ett nytt kar i samma storlek så fiskarna får flytta in där under tiden. Och sen göra som du, snygga kar med dold teknik!
Det akvariet du har nu är ju bra med välvd ruta, då får du ju lite mer yta i akvariet. Som jag skrev tidigare med att ha ett ytterfilter och sätta utblåset innanför bakgrunden och sätta en till två raster kommer jag göra nästa gång i alla fall.
Jag kommer nog bara köpa begagnade akvarier. Eftersom de flesta som säljer på blocket lämnar med så mycket tillbehör och det är så sjukt billigt om man jämför med att köpa nytt. Men som du säger, så är det svårt att bli helt nöjd. Jag ville ha akvarie och möbeln i valnötsfärg men det blev ett helsvart. Då gick det bra eftersom jag fick med så mycket tillbehör och att jag bara betalade 1300 för ett 9månader gammalt akvarie.
Juwels bakgrunder är snygga plus att deet går att köpa terrasser och samma stuk, dock bara på två av deras färger har dom så mycket.
Har du varit inne på Juwels hemsida s tillbehör?
Japp har kollat in deras sida. Står och väljer mellan ljus och mörk, eftersom jag vill kunna ha både terasser och filterskydd. Har du någon tanke om val av färg. Jag har misstankar om att vit inte är så bra, dels trivs väl inte fisken optimalt men tror också att alger syns betydligt mer på en vit bakgrund. För alger blir det alltid en del.
Skönt med lite mer växter! Det gör mycket till. Tillsätter du nå koldioxid och näring till dina växter?
Men om du ska bygga ett eget filter såsom mitt eller som MagArnes behöver du inget filterskydd plus att filterskydden är väldigt dyra. Bättre att ta bort Juwels filterhörna helt.
Jag tycker att ljusa bakgrunder är de finaste förutom Amazonas bakgrunder.
Prova att köpa Siamesiska algätare och se, i mitt akvarium har jag inga alger längre tack vare dem.
Väldigt skönt med fler växter, det ser inte så tomt ut. Jag tillsätter bara näring från Easy Life tror jag det är.
Jag ska göra både och :) Köpte ett till kar igår, begagnat! Som du sa så får man med en hel del bra saker när man köper begagnat! Tack för all hjälp!
Vad kul!
Vad är det för kar du har nu?
Startar du upp en länk med dina två projekt med?
Det nya karet har måtten 125*45*45, helt i glas med genomskinlig silikon. Fick med några fina rötter till det också.
Ja, man kanske skulle göra en tråd… Det visar sig. Får hem grejor till det nästa vecka.
Men har som vanligt ett rum som måste renoveras först innan man kan sätt igång ordenligt med karen.
Det låter som en snyggt kar.
Jag i alla fall tycker det är kul att se andras projekt för att kunna få inspiration själv.
Ja, det är ju dock så ja.