Projekt Juwel Lido 120
Efter ett 5år långt akvarieuppehåll blev abstinensen för stor. Måste ha akvarium igen och det fort.
Dock bor jag betydlig mindre nu så det finns ingen plats för stora 720 liters så det fick bli ett begagnat Juwel Lido 120 liters.
Filterkammaren slängde jag bort direkt. Ska bli en stor filterhörna istället bakom BTN Slimline.
(Min förra projekttråd blev lite väl OT så börjar om)
Filterkammare byggs av back to nature slimline efter denna guide.
http://backtonature.se/sv/tips-tricks/slimline-filter/
Riktigt snyggt blir det!
Hade jag haft lite mer pengar hade jag också gjort som du gjort med din pump/värmare.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Vad är det för mått på akvariet? 0,8w/liter låter ganska mycket men med tanke på höjden av akvariet så kanske det inte är så farligt.
Kommer absolut följa tråden! =)
#8 Här är specifikationen från tillverkarens hemsida
följer:D

#2 Riktigt snyggt med ormbunkar på roten!
Men så snygga dom är då!
Går det bra att ha dem tillsammans? Hörde av en kompis att det krävs många gömställen och ett stort akvarium för att ciklider ska kunna komma överens och speciellt vid lekperioden?
Jag har hört båda versionerna så återstår att se hur det går.
Jag får ta smällen när/om den kommer.
Men mer än dessa 2 par ciklider blir det inte.
Vet inte om jag ska ha några fler fiskar över huvud taget i akvariet.
Ahh okej! Hoppas det går bra!
Ett mycket snyggt akvarium!🙂

#13 Vilka små skönheter! :)
Vad fint det har blivit! 👍

#19 Det gick ju fort! Grattis :)
Oj, det var ingen dålig packe! Vad kostar en sån?
Tror det blev exakt 400 SEK inkl frakt
http://www.zooplus.dk/shop/fisk/vandpleje/vandtest/sera/186992
Annars är det nog runt 650kr i sverige
Det var verkligen en överenskomligt pris! Såg att du mixtrar med co2 verkligen häftigt men det är något som jag inte hade vågat ge mig på. Förstår inte hur man ska veta hur mkt mängd det ska strömma ut för att det ska vara bra?
#29 Det är inte speciellt svårt att trimma in ett CO2 system om man är lite påläst. Och så måste man vara lite vattenkemistnörd också 😉
Först mäter man KH (karbonathårdheten)
Jag har KH 4 hemma hos mig.
Sen läser man på en tabell vilket pH man bör ha vid KH 4
I mitt fall pH 6.8
http://www.plantedtank.net/forums/attachment.php?attachmentid=812&stc=1&d=1107560221
För att se hur mycket CO2 som kommer ut från tuben har man en liten glasburk med vatten i (mellan tuben och utströmmaren i akvariet) där man kan räkna gasbubblor.
Koldioxiden bildar kolsyra i vattnet vilket får pH att sjunka. Med hjälp av en liten justerskruv på regulatorn på tuben kan man finjustera antal bubblor. Det kan ta flera dagar att justera in. Mät pH flera gånger om dagen och börja försiktigt. Typ 5 bubblor/min och 100l vatten. (Bubblorna kan vara olika stora i olika räknare så finns ingen regel på antal bubblor man ska ha)
På natten stänger man av gasen, lämpligast med en magnetventil kopplad till belysningstimer. Växterna förbrukar ingen CO2 när det är mörkt.
Vill man vara riktigt bekväm kan man köpa en pH styrd anläggning som automatiskt slår av och på koldioxiden vid inställd pH. Då behöver man inte räkna bubblor lika noga utan kör i rikligt med CO2.
Tack för en mkt utförlig beskrivning. Ska ta en funderare på detta! =)
Gör så, jag hjälper dig gärna sen att välja ut ett lämpligt system 🙂
Det är denna regulator med magnetventil jag har som passar SodaStream.
http://www.us-aquaristikshop.com/co2-druckminderer/co2-druckminderer-fuer-sprudlerflaschen/co2-druckminderer-us3-mit-sprudleranschluss-und-nachtabschaltung.html
Man brukar säg att det går åt ca 100g gas per 100l vatten och månad.
Nya invånare i akvariet
2 par Pseudocrenilabrus multicolor victoriae
Aahh gillar bubblorna på växterna! … Och fiskarna också förstås ;)
Det är ju hur snyggt som helst! Men när du gjorde detta med CO2 bytte du ut alla dina växter och började om på nytt igen? Själv ser mina växter ut att må bra men jag har dock lite fula alger på ett gigantisk 'stenrös' som jag inte gillar =) Även om jag har ancistrusar, ottosar och sniglar så råder det inte bot på det. Jag har tänkt köpa det där stora paketet med tester som du köpte för att se vad problemet är. Att köpa CO2-system gick väl på 1500-2000 spänn?
Jag planterade algfria skott från gamla växter samt fick jag några nya skott av en jobbarkompis då han tog mina apistogrammor
Jag får fortfarande alger men långt ifrån lika mycket som tidigare. Karet är ju ganska nytt så möjligt att det stabiliserar sig och det blir ännu mindre alger.
Jag mäter vattenvärden var 3:e dag och göder med mer PMDD vid behov.
Testerna är tyvärr inte speciellt exakta men man ser på ett ungefär.
Sen kan man köra med något som heter Estimative Index vilket innebär att man varje vecka gör 50% vattenbyte vilket medför att alla näringsvärden/toppar halveras och man göder med en grunddos PMDD till normal nivå. Detta medför i sin tur en nackdel med att pH stiger och CO2 sjunker vid det stora vattenbytet. Detta håller jag på att laborera med nu i mitt akvarium med sera-testerna och inga/mycket få och små vattenbytet.
Mitt CO2-system hamnade under 2000kr
#39 Oj, snyggt!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#38 Kan bara hålla med ovanstående! Snyggt!

Växer så det knakar ser jag! Kul med före- och efterbild :)
Tack så mycket
Ser mest plottrigt ut nu tycker jag men jag var lite slarvig med plantering och planering då jag stoppade i CO2 systemet. Blev mest ner med alla växter så gör jag snyggt sen när de växt till sig.
Nu fick jag även ett stort fint pressentkosrt på 1000kr hos lokala akvariebutiken i stan av mitt förra jobb. Kan tänkas bli marktäckande växter för dessa eller något annat onödigt. Skönt att kunna bränna dem utan att det svider i plånboken 😛
Viktoriamunruvare
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=163
Ser ni de två små svarta prickarna på hakan?
Det är ögonen på ett av ynglen som honan ruvar på i munnen.
Så nu är det bråda dagar att få ordning på mitt lilla nanoakvarium så det kan bli ett yngelakvarium. 🙂
👍
bara undrar :) vart tog kakaduacikliden och den andra vägen? :)
#48 Jag gav dem till en bekant så jag kunde trimma in CO2 systemet i lugn och ro. Nu finns det bara 3st Viktoriamunruvare i akvariet.
Funderar på att köpa några Thomasciklider men vet inte om akvariet är för litet för fler ciklider.
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=149&SOK=1
okej :)
Idag när jag kom hem från jobbet så hade min ena Viktoriamunruvare inga yngel kvar i munnen och inga yngel syntes till i akvariet.
Mina andra hona (har 2 honor 1 hane) hade fortfarande munnen full av yngel så jag tänkte att innan hon spottar i stora akvariet så får hon flytta till yngelakvariet och spotta där i. Hon spottade direkt i håven så nu simmar det ca 30 yngel i nanoakvariet och honan fick vara kvar i stora akvariet och äta upp sig lite. De äter i stort sätt inget när de ruvar.
Vad häftigt!
Hur går det med ynglen ??
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Hur går det med ditt nya bottentäcke med växter?
Kan få en bild?
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
De växer och frodas. Är bara ett som trillat av pinn så finns potential att många ska klara sig.
Fler bilder kommer. Har även ny kamera för att kunna ta bättre macrobilder.
Vad kul!😛
// Niklas Sandgren
125 l växtkar
35 l blandat :)
Häftigt projekt:) Detta låt som en toppen tråd måste värkligen följa! Riktigt snyggt akvarium, glöm inte att uppdatera oss med hur ynglen mår ogärna blider;) Det är värkligen underbart med så många bilder i en tråd, bara njuter:D
Tass
- Emil
Vad har hänt och hur går det? Skulle vara kul med en liten updatering;)
Det går sådär, får fortfarande mycket alger så har nyligen hivat inredningen och planterat en massa Hygrophila polysperma. Blir lättare att hålla rent och algerna tycks inte växa på dem. Har även minskat belysningstiden från 10 timmar till 7 timmar.
http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1
Jag håller fortfarande på att regelbundet mäta näringsämnen i akvariet och hittills ser ration ut enligt följande 4:1:2:2 (KNO3, KH2PO4, K2SO4, Micro+) vid PMDD-gödning.
Är även på jakt efter mer fisk men hittar inga intressanta afrikanska ciklider i Norrköping som kan gå i neutralt till surt vatten.
#62 Menar du "algerna" på bakgrunden och i sanden? Det är inte alger, det är en bakterie isåfall, cyano. ^^
Har själv fått detta, är nog pga. starka lampor då efter vi bytt ut dem till starkare.
Att mörklägga hela karet ordentligt i närmare en vecka ska funka, även Tetra Medica, General Tonic, som egentligen är ett medel för sjuka fiskar (men eftersom det funkar mot bakterier etc. så går ju cyanon bort också). :P :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
Nä, får trådalger till förbannelse samt gröna prickalger.
Cyano suger jag upp med en slang.
Trådalger är sådana som ser ut typ som svart hår och gärna växer på växterna va? Isåfall så kanske du skulle kunna ha någon flying fox mal i som äter upp dom? Prickalgerna vet jag dock inte hur man kan få bort :( Rakbladsalgskrapa fungerar men det är ju såklart bättre om dom helt enkelt inte bildas.
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Okej hoppas du får bort algerna! Vad hände men ynglen då?:)
#65 Trådalgerna är decimeterlånga trådar. Kan kanske vara toffsalger du tänker på som är korta svarta tussar? Det är nog de enda lager jag inte har, annars har jag nog alla sorter 😛
Jag har funderingar på att skaffa mindre L-malar men vill ha något annat än Antricus.
#66 Ynglen bor i ett 30 liters nano och tycks trivas och växa
Bilder på ynglena?;)
Aw vilka sötisar;) Så fint dom har det med mycket växter och så! Hoppas att dom växer och blir friska och stora:) Lycka till med dom:D
Jag behöver två nya lysrör så jag gör en chansning
http://www.lysman.com/sv/lysror-t5-OSRAM/osram-lumilux-ho.-t5-lysror-lumilux-ho-t5-%C3%B8-16mm-24w880-lysror.php
http://www.lysman.com/sv/lysror-t5-OSRAM/osram-lumilux-ho.-t5-lysror-lumilux-ho-t5-%C3%B8-16mm-24w865-lysror.php
Har beställt ett av varje. 158kr inkl frakt, som hittat.
Eller om man nöjer sig med 865-rör, ännu billigare.
http://www.lampgrossen.se/produkt/Lysror-T5
Ser att du har problem med alger och efter att ha läst hela tråden så skulle jag gissa på lysrör och du verkar ha valt lysrör efter akvariestorlek? Lustigt att inte de medföljande var korrekt? De ska kunna sånt. Sedan är det också PMDD-gödning! Det är mycket ämnen i dessa som är jättebra men till en viss mängd. Minska på det. Jag hade problem med alger för ett par månader sen men då sänkte jag tiden till 9 timmar med ett långt avbrott mitt på dagen och sedan köpte jag Ottosar som gör en jättebra jobb med grönalger och brunalger. Trådalger är nog den lättaste att råda bot på för den finns vanliga fiskar som äter det också som tex Guppy, Endlers, segelfensmolly och lysstjärtmollys. Det finns ett algbekämpningsschema som jag har haft nytta av, du kan läsa den här: http://www.zoopet.com/images/algbekampningsschema.pdf Såg att du funderar på L-mal. De är jättefina och är mest aktiva vid ung ålder. När de blir stora så blir de lata. Tänk på att de blir STORA!
Glömde en sak: Snäckor! Snäckor är väldigt effektiva att hålla rent i akvariet och då pratar jag om posthornssnäckor är fantastiska att ha mot alger i akvariet. Äppelsnäckor är i det fallet inte lika effektiva men dock vackrare i mina ögon att titta på. Posthornssnäckor är också de enda snäckor som äter cyano. Sedan finns det räkor också som är effektiva mot alger men där stannar mitt kunnande för räkor är jag inte så bra på vilka som är bra eller inte. Lycka till!
Jag köpte akvariet begagnat och rören som satt i börjar bli riktigt sega i starten nu så de sjunger säkert på sista versen. Har inte den blekaste på åldern, säkert flera år. Körde på Philips 865-rör i gamla akvariet med bra resultat. Testar igen och de är ju så billiga att man kan byta ut dem varje år utan att bli ruinerad.
Jag har inte fått tummen ur och köpa några malar än men ska väl kanske ta och göra det. Vet dock inte vad jag vill ha då jag har afrikanska ciklider i karet nu. Som förvisso föredrar surt till neutralt vatten.
Har precis beställt en pH-kontroller nu för att få exakt dosering av koldioxiden dygnet runt. Så blir det inte bra nu då vete tusan vad jag ska göra? Malodling? 😉
http://www.us-aquaristikshop.com/mess-und-regeltechnik/ph-regler-mit-zubehoer.html
Aha, då är det rören som är den största boven. Jag köpte mitt akvarium begagnat också men ville inte ens tänka på att testa rörens funktion för jag visste att de hade några år på nacken så jag köpte nya direkt och det funkade bra en viss tid tills jag märkte att algerna började bildas, men jag hade då ställt det på 12 timmar. En god vän som är akvarist så direkt att jag hade på för många timmar och jag ändrade på tiden. Det ena är för växter och den andre för dagsljus så att säga. Dagsljus-röret tänds kl 8:30 - 12:30, avbrott, 15:30 - 21:30 med 'växt-röret' är endast tänd mellan ca 10:30 och 18.30 med avbrott som föregående rör. Det fungerar jättebra och jag såg resultat redan efter bara några dagar. Sedan har jag Ancistrus, ottosar och sniglar som sköter om det mesta och även mollys. Rören kostar men jag tror dock ändå att jag kan hålla dem igång 1,5 år åtminstone innan jag byter ut dem igen men jag kör som sagt med Power-Glo (dagsljus) och Aqua-Glo (för växter). Väldigt bra rör som framhäver färgerna hos fiskar. Hoppas du hittar din kombination så du råder bot på det hela och oftast är det rören eller övergödning av mat som orsakar alger. Det finns andra orsaker men jag säger att oftast så är det de ovannämnda orsakerna. Jag ser att du har valt afrikanska ciklider och de är verkligen vackra. Jag tänkte på afrikansk bio-top men föll mer för mellan- och sydamerika istället så det är där håller jag mig till. ps. posthornssnäckor lever bra i det förhållanden som du har nu. ds. Namn: Posthornsnäcka Latinskt namn: Planorbis corneus/rubrum Söt/bräck: Sötvatten PH: 7.0-8.0 Temperatur: 20-25 grader Tillgänglighet: Oehört vanlig Färger: Brun, leopard, röd, orange, rosa, blå, vit mm Storlek: 1-2 cm Förökning: Hermafroditer (krävs dock två individer). Ägg läggs under vattnet på valfri yta. Oehört lättodlad art Övrigt: Enkelt och lättodlad snäcka. Vacker färg. Relativt billig
Jag vet ingenting om dessa lysrör mer än att jag vet att andra som har akvarium använder det och säger att det är bra. Berätta gärna själv om en månad t ex om hur det har gått med dessa rör för det skiljer flera flera hundralappar mellan dessa och mina och det vill man ju komma undan förstås! 😉
Hehehe, eller jag kanske inte ska skratta? Men du är ack en envis jäkel och tur att du fick plats med dem men kunde du inte ha skickat tillbaka dem för att få rätt storlek?
Det är tydligen bara Juwel som har 438mm långa 24W rör. Alla andra tillverkares 24W rör är 550mm långa och det tänkte ju inte jag på utan 24w som 24w, kan ju inte vara någon skillnad.
Jag beställde två 24W osram från en nätbutik som säljer lysrör till allmänbelysning. Jag 150kr för två rör inkl frakt så det är ingen större förlust men lite störigt.
Klart du ska skatta, det gjorde jag när jag skulle montera nya rören och såg elendet 😃
Aha, så de jäklarna Juwel har egna rör. Det är ju så fräckt av dem men samtidigt så vet man ju att många bolag kör ju med samma knep! Så irriterande men nu hoppas jag dock att du råder bot på algerna! Berätta gärna om 2-3 veckor hur det har gått eller kanske du märker bara efter några dagar. Tänk på tiden också.
Jag kör 7 timmars belysning idag men kan nog tänka mig att gå ner till 5-6 timmar.
På fredag lär min pH-controller komma också vilken jag tror kommer göra susen. Exakt CO2 dosering dygnet runt lär vara en bra bit på vägen.
5-6 timmar och då menar du utan andras inverkan till hjälp att råda bot på alger? Att jag frågar är att jag tycker det är för tok för lite timmar men är det för att jobba mot algerna så är det dock bra. Du ska kunna ha 9 timmars lystid med bra rör men som jag skrev tidigare är ju beroende på vad det är för lysrör. Växtrör ska inte vara tänd länge medan 'dagsljus' kan vara i normaltid men ändå inte i hög effekt. Har man två lysrör så tycker jag man kan ha ena i 9 och den andre i 5-6 timmar.
Har du tänkt att ta in andra hjälpmedel såsom snäckor och malar? Förstår om du inte väljer fisk eftersom de jag nämnde inte tillhör den världsdel du vill hålla dig till.
Jag har väldigt stark belysning, 4x24w i ett 120 liters vilket ger 0,8w/l. En fundering är hur mycket ljus växterna kan tillgodose per dygn? Eldar man för kråkorna eller snarare för algerna efter 5 timmar eller kanske 10 timmar? Snäckor tycker jag inte alls om men fiskar/malar som äter alger är jag inte främmande för. Finns det några afrikanska tro?
Ja, det är kraftig belysning du har om du har alla fyra igång hela tiden.
De flesta växterna trivs vid 0,4-0,5W och ju lägre watt-tal du har desto sämre mår växterna. Har du vallesneria, ytväxter och sånt så ska du ha lite lägre watt-tal. Jag skulle gissa för jag ser att mina växter har gått ner i vila över natten och sedan när jag tänder första lysröret och efter ett par timmar så är växterna igång och då sätter jag på växtljuset och sedan kör jag fram till klockan 18 med uppehåll på eftermiddagen och då får växterna vila tills det släcks.
Utifrån det du har skrivit så skulle jag låta bli att köra alla fyra alltför länge. Jag skulle köra 2 st max-tid 9-10 timmar och de andra två avsevärt mindre eftersom starkt ljus påverkar algernas framfart.
Fiskar som äter alger från din biotop är jag väldigt dålig på. Jag har faktiskt ingen aning om vad som är bra eller dåligt i det området.
Glöm ej att det jag skriver är utifrån mitt tänk och det kan finnas andra som kanske har bättre råd.
Alla tankar och synpunkter mottages tacksamt 🙂
Jag är bara hemma på sena eftermiddagar så för min del spelar det ingen roll när akvariet tänds, bara det lyser säg mellan 17.00-21.00 så är jag nöjd.
Jag är på gång och ska snygga upp tekniken i skåpet med nytt grenuttag och dubbla timers så jag kan tända två rör åt gången och få lite lugnare start och avslut på dagen. Dock hittar jag inga vettiga timers av bra kvalité. Tycks bara finnas 3-pack för 69kr och hur bra är dessa då?
Jag har äntligen hittat ett eluttag med 90° vinklade uttag med lite mellanrum. Perfekt för fläskiga kopplingsur.
http://www.conrad.se/GRENUTTAG-UNIVERSAL-MED-4-UTTAG.htm?websale7=conrad-swe&pi=551547&Ctx={ver%2F7%2Fver}{st%2F3ec%2Fst}{cmd%2F0%2Fcmd}{m%2Fwebsale%2Fm}{s%2Fconrad-swe%2Fs}{l%2F01-aa%2Fl}{sf%2F%3Cs1%3Egrenuttag%3C%2Fs1%3E%2Fsf}{p1%2Fdb010be7f0cfca20284b5430aace557e%2Fp1}{md5%2F3b9e18160807758ccf05966b32953d10%2Fmd5}
Då tycker jag du ska köra som jag gör hemma som jag har skrivit innan. Nu vet jag inte var akvariet står i förhållande från ljus utifrån. Är det skyddat från dagsljus? Själv har jag akvariet inte på det bästa stället men jag gör så att varje morgon använder jag persiennerna så att det inte kommer inte för mycket direktljus mot akvariet. Vinklar dom lite grann bara, inte helt tätt.
Ja, det var inte så bra men så länge du tänker på det så ordnar det sig =)
Det är en pH-controller som kommer styra magnetventilen till CO2-anläggningen.
Rena grekiskan va? Så här fungerar det🙂
För att växter ska växa behövs ljus, koldioxid (CO2) och näring.
När man tillsätter koldioxid i vattnet bildas det kolsyra som får pH att sjunka och det blir surt. Genom att mäta hur hårt vattnet är kan man se CO2-koncentrationen beroende på vattnets pH. Finns bra tabeller att titta på.
pH-controllern ställer man in på ett förutbestämt pH-värde och den kommer då automatiskt öppna och stänga ventilen till koldioxidflaskan så att CO2-koncentrationen alltid är rätt.
Budgetvarianten är att man kopplar ventilen via belysningstimern så att CO2-tillförsen är helt avstängd på natten när växterna inte förbrukar CO2. Detta medför dock att CO2 "vädras" ut, pH stiger och koncentrationen sjunker. Oftast ingen större fara men är man tekniknörd som jag vill man ju ha perfekta värden jämt.
Haha, det kan man lugnt säga! Men det viktigaste är att det funkar! ;)
Jag hade pH 7,4 tidigare och har nu sänkt till 6,7 som jag vill ha. Det är en stor ökning av CO2-koncentrationen så nu lär det bli fart på växterna. Har även skaffat en extra timer så nu kan jag tända två rör i taget.
Det är ju toppen! hoppas att allt reder ut sig. Skåpet är skithäftigt! Mycket bra planerat och gömt för insyn.
Idag tog gasen slut efter exakt två månader. Det ger en förbrukning på 177g gas/månad och 100 liter vatten. Det är ganska högt då normalt är ca 100g gas/månad och 100 liter vatten.
Jag misstänker dålig verkningsgrad på diffusorn samt att mycket gas vädras bort av min cirkulationspump. Men men, 40kr i månaden på gas har jag råd med.
Jag tror att viktoriamunruvarna har lekt igen. Ser en grop i sanden och honan har en lite större påse på hakan än normalt. Hon tycks inte vilja ha någon mat heller vilket är vanligt när de ruvar på ägg/yngel.
För två månader sen hade jag två honor och där spottade den ena självmant i stora akvariet och alla yngel blev uppätna direkt. Den andra honan tvingade jag spotta i ett yngelkar och alla 30 yngel lever fortfarande.
Nu har jag bara en hona kvar och frågan är om jag ska göra samma sak även denna gång eller låta henne spotta i stora karet och se om det går bättre denna gång?
Ny gas installerad samt gjort om pumpen lite för att eventuellt få ner gasförbrukningen något.
Lägg in den i en nätkasse i yngelkaret, när den har spottat så tar du den till det stora, ynglena med de nya. Det borde la funka?
- Emil
Nu förstår jag inte? Ska honan tillbaka till stora karet och nya ynglen blandar jag med de gamla ynglen i yngelkaret?
För att få honan att spotta räcker det med att ha lite is i magen och vänta in i det sista. Sen spottar hon i håven när hon lyfts upp.
Blanda ynglena, låt honan gå i det stora? :)
- Emil
Jo, det lutar åt det.
Undra vad jag ska göra av alla yngel sen när de växt till sig?
Man kan sälja/ge bort/ha kvar. Allt möjligt :)
- Emil
Minns att du hade en pump bakom bakgrunden och jag har likadant och upptäckte en fisk där. Det var verkligen en överraskning och så tråkigt dessutom men nu tätar jag verkligen ordentligt runt slangen så det inte kommer in några fler. Olyckligt med tanke på vilken fisk som hamnade där. Den dyraste! grrrr!!
Jag vet hur jag ska fisksäkra min pump nu men har inte fått tummen ur än. Finns ett litet täcklock till eheimpumpen som gör att vattnet matas genom galler från sidorna istället för ett stort hål undertill.
Kanon! Man blir så besviken när en fisk dör på grund av att ha hamnat i pumphuset. Irriterande ! =))
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mamma samlar in barnen inför kvällen
Meeeeen så gulligt! =))
Väl investerade pengar. Min tidigare helt igenvuxna BTN-bakgrund är nu kliniskt ren efter tre dagar. Så det är bara att erkänna, malar kunde tydligen vara en lösning på algproblem.
Har dock alger kvar på växterna men det kanske löser sig med tiden jag byter ut gamla plantor mot nya skott?
#112 Skaffa äppelsnäckor, grymma :)
- Emil
#113 Nwmo. Dumheter att rekommendera att skaffa ett djur som numera är olagligt i handel.
Jag tror att det löser sig med tiden, alltså när du byter ut växterna eller när ancistrusarna har upptäckt att de har buffé där med. :)
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#114 De ska ju kanske ändra på lagen. (2014-2015)
- Emil
Nä, snäckor tycker jag inte alls om så det får bli ett senare område att utforska.
#116 Annars, plocka padd/grodyngel? Sen släpp ut de när det är rent? :)
- Emil
#117 Man får inte plocka in fridlysta djur.
#118 Om man ska studera/ bara hålla de i en mindre tid, jo, jo det får man.
- Emil
Idag är det rokad här hemma.
Igår sprang jag på en ny hane till min viktoriamunruvarhona. Honan bor tillfälligt i ett av mina 30 liiters nano då hon höll på att jaga ihjäl ynglen jag flyttade över till henne i 120 liters.
Ja nu ville hon jaga ihjäl nya hanen så det blir till att flytta tillbaka ynglen till nanoakvarierna och honan och hanen till 120-karet för att ge dem lite utrymme.
Hanen på bilden utanför flaskan
Jag vill inte att du rekommenderar någon att sprida äppelsnäckor. Det står tydligt i forumsreglerna att det är förbjudet.
Lika så är det förbjudet att hålla grodyngel i samma akvarium som någon slags exotisk fisk, då dessa kan vidareföra sjukdomar ut i det vilda som kan slå ut våra svenska djur.