Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 5931 ggr
[dynamitella]
7

Terrariumet är klart :)

Så. Nu, efter hundra år, är mitt terrarium till grodorna färdigt. Mitt första försök till en bakgrund gick åt skogen, och sen dess har det varit fult och äckligt.

Men i söndags tog jag tag i det, och idag flyttade busarna in :)

.

.

.

.

jossa5
1

Oh, va fint det ser ut! (Synd att det inte var större bilder) Det är farligt att surfa runt här på iFokus, för man hittar så många djur man vill ha! :D

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[dynamitella]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack!, ska jag lägga upp dem i större format? :)

(vet du vad. Jag är busig. Varje gång jag svarar på någons kommentar så smyger jag in en bild!)

[Yllhilda]
0

Gör gärna det!

[dynamitella]
1

:)

jossa5
0

Haha, smyg in du, jag ska titta nog efter alla dina svar 😂

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[dynamitella]
1

Kung Rickard på bild.

[dynamitella]
1

[dynamitella]
0

[Yllhilda]
0

Jag gillar verkligen ditt akvarium. Det är så harmoniskt!

lol girl
0

kommer inte de rymma? :)

Mvh/ Filippa

Medarbetare på Vinthund

tesselituss
0

Snyggt! :)

Kram /Tess

[dynamitella]
0

De har lock :) Tog av det bara.

pluntan
0

Det är ju så sjukt snyggt. Och jag blir så sugen på att göra något likande fast med fisk istället. Finns säkert namn på såna kar å, men vilken tid det skulle ta..

snyggt iaf :)

[Evisen]
0

Jättesnyggt terrarium:).

Kul med grodan som står på bakbenen i #8.

Men en nyfiken fråga, hur gör du med vattnet? För det måste väl bytas som i ett vanligt akvarium? Tänkte på stillastående vatten kan börja lukta efter ett tag.

[tlundegard]
0

Riktigt snyggt! (Hum, tycker att någon borde starta amfibier iFokus..)

Sweetbebban
0

Åå så sjukt snyggt!:) Vilket jobb du måste lagt ned, värkligen jätte fint!Hoppas att dom små söta groderna trivs bra i deras fina terarium;)

Mantissa
0

Hur sköter du ventilationen? Får du inte problem med imma på rutan?

[dynamitella]
0

Det är inte stillastående, och du tänker helt rätt :) I mitten ser man en fåra, där är ett vattenfall. Men ett väldigt litet strilande sådant, så det syns inte bland mossan på bilden.

Men där är en pump som suger in genom ett filter och ut i toppen av "stenen" :)

Byter vatten gör jag också en gång varannan vecka ungefär.

[Evisen]
0

#18 NU ser jag och ett litet utlopp för vattnet:)

Visst har du själv gjort bakgrunden av frigolit?

[dynamitella]
0

Nejnej, det är Malin här i forumet som gjort den! Hon och hennes man är helt sjukt duktiga.

Men ja, det är frigolit -> husfix-> färg -> lack :)

[Evisen]
0

#20 Ja de är verkligen duktiga! De har fått in allt som en bakgrund ska ha tycker jag.

Och originellare än en BTN bakgrund👍.

plutopellis
0

Skitsnyggt! :)

alfred.
0

#20 jag håller på med en bakgrund men jag undrar vad för färg och lack förutom husfix

Taggeman
1

Jag var förbi  Hornbach, Botkyrka, Stocholm i dag o där har dom utförsäljning på terrarium, ett som är ca 1m brett kostar strax under 400kr.

Terrariet har som ett luft insläpp en bit upp på baksidan. Skulle tro att dom har den här utförsäljningen på mer butiker det är en utgående modell. 👍

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[dynamitella]
0

Jag får inte ta hem fler akvarium/terrarium eller djur :(

Men väldigt bra tips!

Taggeman
0

Ja böjar man fundera på ett terrarium så blir det inte så dyr start med ett sånt här terrarium, ordinarie pris var strax under 1800kr (om jag inte minns fel nu).

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

Sweetbebban
1

Vad är dom små söta grodorna för sort?:)

Sara FE
0

Grymt snyggt!

Solrosen64
1

Väldigt genomtänkt och fint du gjort. Värmer verkligen ens hjärta. Har själv haft dessa grodor under under olika perioder i mitt snart 50 åriga liv. Klockgrodor kallas dom vad deras riktiga namn är vet jag inte. Vid skymning lät dom bra roligt, personer som inte visste att jag hade dessa grodor trodde vi skaffat hund. Låter som ett märkligt hundskall. Hade salamandrar tillsammans med dom också. Dom gick alltid upp i handen när jag skulle fixa med något. Åt sina magottar (hur det nu stavas ) ur handen också. Vilket var toppen då jag kunde hålla bättre koll på hur dom mådde. Blir jättesugen på att skaffa det igen :-) Lycka till med dina nya kompisar ♡

[dynamitella]
0

#27 Det är orientaliska klockgrodor (bombina orientalis) :)

[dynamitella]
2

#29 Tack! :) mina är lika dana. Med de skäller i stort sett hela dagen och natten och är bara tysta om jag är för bufflig i rummet. Det är ibland svårt att sova (men vad gör man?). Haha. Jag handmatar mina ochså och hanterar dem mer än man borde. Men de kommer självmant, och det är roligt att de inte är rädda för mug :)

Solrosen64
0

Djur i alla de former är underbart ♡♡

**Malin**
0

Fasen riktigt GRYYYMT snyggt =))))) WOW säger jag bara =)))

får jag låna bilden =))?

Mvh malin

WWW.familjensnygg.se

Ha de göttCool www.123minsida.se/Familgen Snygg

[dynamitella]
0

Jadå, alla bilderna i tråden får du använda :) Det är ju dig jag har att tacka!

**Malin**
0

AA tack så mycket man bugar o bockar =)) men den blev så gryymt snygg =)))

www.familjensnygg.se

fredrikh
0

@dynamitella tjusigt kar!

Mantissa
0

dynamitella  Gud vad sugen jag blir på att göra något liknande i mitt exo terra. Har du några riktiga växter i akvariet? Vad använder du för filtering? Såg att du skrev att du hade pumpen bakom bakgrunden om jag fattade rätt. Kommer du åt den hyffsat enkelt?

**Malin** är det du som har gjort bakgrunden? Gissar att det skulle bli lite utanför min budget nu, men jag skulle gärna vilja få ett kostnadsförslag för något liknande 40x60, en och en halv vägg.. (suktar)

[dynamitella]
0

Do it! Det är värt det :)

Alla växterna är levande. Också har jag bytt ut roten mot en slingrig krukväxt också nu. Vanliga inomhusväxter från netto och ica kör jag på bara. De älskar fukten.

Nej, pumpen är en mardröm att hålla på med :) Men har bara själva pumphuvudet bakom bakgrunden. Själva filtermaterialet är i ett hål som leder fram till framsidan/vattnet. Så jag kan rengöra filtert utan att röra själva pumpen.

**Malin**
0

=))

Nwmo
0

Det är så coolt! Bakgrunden och växterna får det att se så naturligt ut!

- Emil

Zureel
1

Wow otroligt läckert blir nästan sugen på att skaffa grodor 🙂

[dynamitella]
2

Jag köpte mig ju en ny liten groda (i hopp om att få en hona) på malmö tropikmässa den 25.e Maj tidigare i år.

Doris blev plötsligt en Boris då han visade sig vara en hane.

Och tjock har han blivit också! Bara se skillnaden från när han kom hit för två månader sen.

Lilolizeit
0

Oj! Det var verkligen en märkbar skillnad! Vad fin han har blivit. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
0

Synd att det blev en till hane men snygg är han :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Frida B
0

Oj vad snyggt! Måste följa :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

JuTsu
0

Så smexigt! 😉

…awh. Jag vill också ha grodor, men jag vet att min mor inte kommer att tillåta det, så jag vågar inte ens fråga, även fast jag borde… 😢