Fundering sandsnäckor
Jag köpte för några månader sedan 5 sandsnäckor till mitt akvarium och förra veckan fick jag syn på den första bebissnäckan (finns väl garanterat fler men det var den första jag såg) och blev väldigt glad eftersom jag tycker så mycket om dem.
Den senaste tiden har snäckorna visat sig ganska mycket (mer än i början iaf) och idag reagerade jag på att två stycken låg ganska nära varandra "på rygg". Att de hamnar upp och ner bland är ju inte konstigt i sig, de brukar lyckas vända sig rätt ganska snabbt. Men just idag är det inte som vanligt, de ligger kvar på rygg nu några timmar senare. De ligger öppna i akvariet men när jag håvade upp en för att lukta på den och se om den var död drog den ihop sig.
De bor tillsammans med några guppys och två malar, kan någon gett sig på dem?
Jag slamsög igår och bytte vatten, kan något ha gått galet där? Vattenvärdena är normala.
Hur länge lever en snäcka? Kan de vara sjuka på något vis eller är det normalt att de ligger sådär och i så fall hur länge?
Alla andra invånare i akvariet beter sig som vanligt.
Honsnäckor kan producera 1-3 snäckbebisar i veckan, så det är nog inte mer aktiva, de är bara fler. ;)
Tydligen ska de kunna bli 1-2 år gamla.
Skulle nog inte oroa mig så mycket, snäckor kan ha lite speciellt beteende ibland. Om de ligger stilla i över ett dygn eller två så ska man se till dem, annars är det rätt normalt att de ligger stilla skulle jag tro.
//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa) _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_
#1 Haha ja så kan det nog vara, fast jag hade inte sett någon så liten snäcka innan.
Okej då håvar jag upp en imorgon om dom ligger kvar på samma ställe.
Tack för svaren :)
Hur medicinerar man snäckor förresten? om det nu skulle bli aktuellt alltså 🤔
Har läst att sandsnäckor kan bli lite inaktiva efter dom fått bebbar, om det är sant vet jag inte.
Jag märker på mina att dom ligger stilla ett par timmar ibland. Har en snäcka förresten som är 4cm ^^
#1 Det visste jag inte :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
#Hoppsan, 4cm?! de va inte dåligt det. Vet ju visserlgen inte hur stora de brukar bli som max men mina har en bit kvar till 4 cm iaf.
Ja inaktiva är de helt klart, riktigt slöa ser de ut när de ligger där med "magen" i vädret ;)
Att dom blir 4cm är väll inte så vanligt :P har tänkt ta kort på den ett bra tag.. får väll försöka nästa gång jag ser den igen :)
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Haha ja nästa gång man ser den ja… De är ena riktiga rackare på att helt plötsligt försvinna har jag märkt. Det tog ett bra tag innan jag lyckades visa mamma mina nya fina snäckor för innan hon han masa sig till akvariet för att kolla hade den jag såg en stund tidigare hunnit försvinna spårlöst… ;)