Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1607 ggr
JuTsu
0

Lättskötta räkor?

Hej!

Jag har kort och snabbt bestämt mig för att lägga till räkor i mitt kar, och funderar på vilken sort jag ska ha. 

Jag har speciellt spanat in Blue Tiger, men jag känner ju inte direkt för att lägga mycket pengar på räkor som sedan visar sig vara väldigt besvärliga och därför undrar jag om det finns några speciella räkor som är "extra" skötselvänliga för nybörjare, eller om alla är de samma?  Och vart finns det störst utbud på räksorter bland affärer i Skåne?

Är det någon som vara gullig att länka en bra info-sida eller ta sig tid att svara så skulle jag bli jätteglad! :3

//Allee

Sevgi
0

Körsbärsräkor är bra nybörjarräkor!

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=3

Och några andra är sakuraräkor och tigerräkor.

En viktig sak att tänka på är att räkor inte vill bli matade så ofta, ha döda växter och blad och alger och mata ca 1 gång i veckan så klarar dem sig!

-Cissi-
0

Hur stort kar har du? har du några Fiskar sen tidigare?

Redbee.se är en superbra räksida, det finns mycket info och duktiga odlare som säljer räkor ibland :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

CaptainBunchie
0

Lätta räkor: Körsbärsräkor, Rainbowräkor

Lite svårare räkor: Gula körsbär, White Pearl, Blue Pearl, Rili, Sakura

Ännu lite svårare: Crystal Black, Crystal Red, Tigerräkor (ju sämre gradering, desto lättare/tåligare)

Började själv med White Pearl som förstaräkor, sen kom Rilisar och snart fdår jag förhoppningsvis hit Orange Sakura.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

-Cissi-
0

Amano är faktiskt oxå lätta men dom förökar sej inte i sötvatten dom måste ha salt/bräckvatten :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

JuTsu
0

(Jag ursäktar min inaktivitet och skyller på att jag är på semester utomlands.)

Jag har et 110 eller 120-liters kar med några fiskar redan.

Men tack alla för svaren! Ska kolla in på hemsidan. :) Längtar tills jag är hemma i Svarje igen! ^^