Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1612 ggr
Susanna_w
0

Bottentäckande växt.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite OT först, är jag den enda som aldrig blir nöjd med hur karen ser ut? Har aldrig idéer men vill alltid ändra, nu ändrar jag inte mycket längre just för att jag blir ju aldrig nöjd i vilket fall.Någon som har samma känsla eller tips på hur jag kan göra?!

Till ämnet, är det någon vänlig själ som kan ge tipp på enkla, snabba bottentäckare och/eller låga växter d¨å jag bara hör höga växter eller växter som tillslut blir höga iaf.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

wille_wille
0

Anubias och javaormbunke håller sig ganska låga på botten.

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Susanna_w
0

Jo det är iof sant, har javaormbunke hos krabborna och anubias har jag  i 60L.. hmm att jag inte tänkt på det.

_

CatchFatch
0

Dvärghårgräs vill jag ha :D Så det kanske vore något?

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

Susanna_w
0

Hmm ja för fasen! Hade det precis ibörjan av start men dom jag köpte akvariet av hade aldrig bytt lysrör och dom som var sög så tyvärr ville det sig inte och jag var helt grön i ämnet ^^

_

[Jens]
0

Jag tycker du ska 'djungla' till akvariet =)

Köp massor med växter, låga längre fram och högre bak. Har du massor med växter så gillar man miljön desto mer.

Susanna_w
0

Ja det håller jag på med eller ja försöker komma till det, där av vilket kaqnske inte syns men däre det är ett mellanrum i bakre delen är det små skott av långa växter, och korta/bottentäckande måste jag googla lite på osv just för att våran djuraffär har enbart stora växter så man måste beställa hem så det är just därför jag vill planera ordentligt ;)

_

Susanna_w
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här hade jag det innan jag bytte sand, lite djungel med bara höga växter ;)

_

[Jens]
0

Det var ju jättefint! Är du inte nöjd med det?

Susanna_w
0

Nope, har ju bytt sand då både kuhliålarna och botiorna uppskattar sand mer än grus, sen började växterna dö, och innan jag fattade att det var belysningen som var boven i dramat kom min impulsivitet fram och jag kastade det som var halvdött och bytte bottenmaterialet. Men ja när det var så där var jag nöjd men även då saknade jag någon bottentäckere/låg växt. Vill få fram samma känsla igen.

_

pluntan
0

Kan ju tipsa om sandsnäckor, om du inte redan har det.

De är bra för massa saker, fast i skrivandets stund kom jag på att du har botia däri. 🤦‍♂️

Men en bakgrund skulle ju ge lite variation, även om det bara är en  svart sopsäck :)

Susanna_w
0

Sandsnäckor har jag i alla andra kar men i det stora går inte, det säger swish så har botiorna tagit dessa, har provat tyvärr, dom är riktigt duktiga på att ta snäckorna även vissa halvvuxna äpplen har inte klarat sig, så har bara pingisbollar till äpplen där i. Har haft bakgrund både svart och en som följde med i köpet, hört många som har svart sopsäck och hade tänkt att prova men en till smart grej, den står så tätt emot väggen så när jag tömde hela karet var min tanke att flytta fram det och sätta på en bakgrund, men tanken försvann och kom tillbaka när sanden, vatten och växterna var i så då sket jag i det. 

Det är inte lätt att vara virrig 🤔

_

pluntan
0

Nä, har gjort samma sak. Man blir lite för ivrig liksom :P

Men det går att ta en tunn skiva/tjockare pappskiva som man målar och sen skicka in den bakom. Fördelen med den är att den lätt går att ta bort ifall man är en sån som sullar lite för mycket med vattnet vid byten. … tror jag borde göra en sån åt mig själv ;)

Susanna_w
0

Men så smart! Det är ju bara klippa och kladda på färg, kan ju inte vara så svårt… 

Jo tack har inget tålamod öht tyvärr, det ska gå FORT annars bryter jag ihop :) Så det är mycket kaos uppe i knoppen ofta!

_

Susanna_w
0

Alternativt, limma på en svart sopsäck på en kartong..

_

pluntan
0

Ja, man får ju ta det alternativet som går fortast, lättast och kräver minst ansträngning :)

Susanna_w
0

Haha måste ju se bra ut också, eller iaf relativt bra :P

_

pluntan
0

Humm, kanske kan vara en fördel. :P

Till min första akvarium målade jag bilder med vattenfärger, sjöjungfrur och sånt. Nu för tiden har jag för mycket inredning och växter för att man ska kunna se så mycket av bakgrunderna. Nu är det svart sopsäck som gäller för de mindre karen.

[Jens]
0

Är det så att du har praktbotior i 105 L akvarium??

Susanna_w
0

_

[Jens]
0

Förlåt jag kanske missuppfattade dig när du skrev "Sandsnäckor har jag i alla andra kar men i det stora går inte, det säger swish så har botiorna tagit dessa, har provat tyvärr,"? :)

Susanna_w
0

Några Praktbotia har jag då inte ;-)

_

[Jens]
0

Oki :)

Susanna_w
1

Haha ja alltså det finns ju en del botier att välja på så behöver kanske inte ta den största jag hittar och trycka ner i ett 105L :D

_