Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 3551 ggr
Lantz91
1

Guppy och svärdbärare

Har en fråga angående Guppy och svärdbärare.

Har idag dessa två sorter tillsammans. 1 svärdbärarhona och en hane. 2 guppyhanar och 3 guppyhonor. 

Till problemet; Svärdbärarhanen jagar guppysarna, biter på de och är riktigt elaka. Det har resulterat i att en Guppy dog och de andra har trasiga fenor.

Har försökt söka och läsa mig till men ingenstans står det att dessa två sorterna inte skulle kunna gå ihop?

[dynamitella]
0

Jag har varit med om samma sak. Men även att svärdbärarhanen har tagit död på scalarer, mollys och diverse annan fisk (inte här hemma, utan hos en vän och hos mormor).

Hur stort är ditt akvarium? Svärdbärare bör ha minst 60 liter, men i mitt tycke behövs oftast ca 100+.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=37

(Börjar han inte sköta sig så hade jag omplacerat honom och skaffat en snällare hane).

Lantz91
0

Mitt akvarie ligger på ca 70 liter, kan kanske bero på det?

Tanken sen jag skaffade honom har varit att på något sätt göra sig av med honom. Kanske helt enkelt skall försöka omplacera både hanen och honan ihop.

[dynamitella]
0

Det kanske är för litet för en kaxig fisk som honom :) Men 70 liter bör absolut räcka annars, för en normal hane.

Ja, är han snäll mot henne så går det ju bra att göra.

Lantz91
0

#3 Har lagt ut en annons nu och hoppas att någon i närheten kan ta dem. 

Han är snäll mot honan, bara guppysarna han verkar rata ;)

Twili
0

skulle göppys o svärdbärare funka i ett 200 L tro?

~Alla marsvin förtjänar ett hem. Alla hem förtjänar inte ett marsvin~

[dynamitella]
0

Absolut :)

Lantz91
0

Har hittat en som kan ta de! Han bor i Malmö men skall upp fram igenom. Vore ju kanon, slipper man ha dåligt samvete.

niall_loves_cassie
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag har ett litet problem hemma jag har 4 guppysar ock två svärdbärare men problemet är att ena svärdbäraren biter alla andra fiskarna och jag blir liksom jätte rädd och vet inte vad jag ska göra för att jag vill absolut inte att någon fisk ska dö men jag vet inte hur jag ska göra för att få det att funka, vad ska ja göra?!

[dynamitella]
1

Börja med att starta en egen tråd, så ska du säkert få hjälp! :) Rent spontant är valen du har följande: 

1. Omplacera problemfisken.

2. Skaffa ett större akvarium.

3. Inred akvariet på ett mysigare sätt för fiskarna att känna sig säkrare.

4. Köp fler honor till svärdbärarhanen.

niall_loves_cassie
0

Tack så jätte mkt för svaret men tyvärr så var vi tvungna att avliva svärdbäraren för att den var för elak mot de andra :( Men nu vet jag iallafall vad jag ska göra;) Tack!

ivanhoe81
0

jag har ett 200liters där jag hade Guppy, Platy, svärdbärare och rasboror innan jag fick massdöd pga koppar efter att de lagat en massa vattenläckor och de simmar ihop och allt de är så snälla som det går