Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 2385 ggr
-Cissi-
0

Cyano :/

Har cyano i mitt räkkar och har läst på lite om det och mina alternativ verkar vara att totalt mörklägga i minst 3 dar, använda nått medel eller starta om… hur tycker ni att jag ska göra? blir nog att testa mörkläggning först

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Hell
0

Testa mörkläggning, om det inte funkar så i med snabbväxande växter om du inte redan har det, byt belysningen om den är gammal, ta bort manuellt och beroende på om det är farligt eller inte för räkor (någon som vet?) så har jag lyckats bra med mindre doser av Blue Exit som kostar någon hundring.

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

-Cissi-
0

#1 Jag har mycket växter i bla Limnophila sessiliflora och har plockat bort så mycket av cyanon jag kunde idag. Jag skulle nog inte våga ha nått medel i som jag inte vet är 100% räksäkert. Lysröret blir nog att byta…

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Hell
0

#2 Kör mörkläggning då och byt lysröret. Cyano kommer ju av en anledning så det gäller att hitta den. Lite extra flås på pumpen är också bra. :) Hur stort är ditt akvarium?

-Cissi-
0

Akvariet är på 54l och har på pumpen på högsta effekt.

Hell
0

#4 Så det är bra fart på ytan? :/ Hur som tror jag det löser sig med mörkläggning och byte av ljus, cyano är riktigt otrevligt när man väl fått in det men det låter ju som att akvariet fungerar bra i övrigt så då kanske det inte är lika jobbigt med att bli av med det som det var för mej. :P

-Cissi-
0

Jepp jag tycker att det är bra cirkulation på ytan. Undrar bara hur invånarna skulle reagera på mörkläggningen 🤔 har kuhlii ålar och äpplen förutom räkorna.

CaptainBunchie
0

Jag mörkla mitt kar helt och hållet i närmare en vecka, sen skrapade jag av cyanon på rutorna och minskade tiden lampan var tänd till 7-8h, fungerar utmärkt!

Det är väl i ditt 54L cyanon kommer? Lysröret skulle man nog byta ut om det är så. Det blir lite i det karet också för mig, men inget jag stör mig riktigt av.

EDIT: Hade missat att läsa några kommentarer ja. :$

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Hell
0

#6 Det är säkert helt lugnt, om nåt tar stryk så är det ju växterna. Skulle nog testa lite längre mörkläggning också som #7 föreslår, men då kan ju växterna ta lite skada. Gör en stor rensning av cyano före och kanske knipsa av de bitar av växterna som är angripna.

-Cissi-
0

#7 Jepp det är i mitt 54l ;P

#8 Tack :) tror nog att jag testar att mörklägga i 4dar typ, är kattvakt så jag kommer hem imorn så då ska jag börja fixa. Rensade ju så mycket av cyanon igår som jag kunde och rensade lite av växterna, det är lätt att ta bort faktiskt men får ju inte bort allt och det är irriterande att det kommer tillbaka. För det är ju inte snyggt precis.

Nån som vet ifall cyanon påverkar vatten kvalitén på nått sätt?

MrJLundin
0

Det beror lite på vad det är för typ av cyano, men dom vanligaste är inte giftiga utan snarare tvärt om. De använder upp fosfaten och nitraten i akvariet. Däremot när dom dör så släpper dom ifrån sig de näringsämnena de tagit upp.. Så vid mörkläggning är det bästa att försöka få bort så mycket som möjligt :)

-Cissi-
0

#10 så då är det nästan bra att ha cyano :P

Ska försöka få bort så mycket som möjligt innan mörkläggningen

MrJLundin
0

#11 Det kan man nästan säga, men alla alger(eller cyano) är inte bra. Men kontentan är väl att det lättare löser sig om man hittar källan till problemet snarare än att behandla biverkningen :P

-Cissi-
0

Ja det är ju inte bra om man döljer problemet då ska man ju leta reda på orsaken till det ist och fixa det :)

-Cissi-
0

Tänkte säga att jag mörklade akvariumet igår, jag undrar en sak bara.. skulle det skada om jag lyste in i akvariet med en ficklampa? för att titta lite snabbt om djuren klarar sej. Ska jag mata dom nått under tiden?

Hell
0

Låt det vara, dom klarar sig.

-Cissi-
0

Okej :)