Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettförlossning-bb-barnkammare
Läst 1527 ggr
CaptainBunchie
0

Yngel + plastlåda.

I och med att mina skalaryngel kunde smita egenom hålen i plastyngelkaret har vi nu fått flytta över dem till en plastlåda. Vi tog samma vatten som i akvariet och slängde i lite växter och mat. Har tyvärr ingen syrepump, så får byta vatten ofta (tar och byter med alvarievatten), kan de klara sig på det, hur många ggr/dag?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Nwmo
0

Är plastlådan på 100l+? Det krävs för Scalaryngel. :)

- Emil

wille_wille
0

Jag hade guppyyngel i en plastlåda med bara en syresyen och fyllde bara på vatten som dunstade bort. Kanske inte den bästa lösningen men dom klarade sig där ett tag iallafall, sen fick dom flytta till dom andra guppysarna :) Så jag tror att dom kan klara sig, byt vatten kanske 2-3ggr per dag då eftersom du inte har någon luftpump. Och så kan du ta ett sugrör och blåsa lite i så att ytan rör sig eller så det blir bubblor lite då och då om du vill…

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

CaptainBunchie
1

Det är tillfälligt och ynglen är bara några dygn gamla, har precis börjat mata dem. Får se om vi hittar någon smidigare lösning senare.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[Evisen]
0

Då växter alstrar syre så behövs det bara rengörning en gång om dagen, och försök med att få bort allt skit. Och ta fräscht vatten när du byter. Har du ingen liten pump som ligger och skräpar, eller har någon kompis som kan låna ut en? För trots allt så ökar chanserna att ynglena mår bättre med en sådan i backen/karet.

Försök hitta ett begagnat kar på blocket eller liknande för en plastback är inte det allra bästa.

TccT
0

Yngel behöver matas bra så någon pump behövs åtminstone så vattnet rör sig. Blåsa i sugrör är rätt meningslöst. Plastback funkar bara du kan få ok med värmen men det borde ju gå nu på sommaren för värmare mot plast kan ju vara lite riskabelt.