Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 874 ggr
pluntan
0

Innerfiltrert har gått sönder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej vad tror ni, funkar det att fiskar utan innerfilter och vad krävs det då? Hur många vattenbyten per vecka?

Pumpen ville inte starta igår efter vattenbyte, den har tidigare krånglar men nu verkar den ha gett upp.

Det är ett 90 liters akvarium, ca 11 kilfläcksrasborra, ska vara 4 otocinclus (de gömmer sig hela tiden), ett dvärgguramipar och sandsnäckor. Mycket snabbväxande växter finns det.
Just ja, det är två pyttesmå yngel där i också:)

Har ingen möjlighet att köpa ny pump de närmaste dagarna, har en reservpump men den låter för mycket för att ha i sovrum. Vet inte heller om jag vill lägga pengar på en ny pump, karet ska göras om till lowtech inom två månader. Men är det ett måste i sommarvärmen så är det…

Lägger in en bild också som är tagen 3e maj, så är betydligt med växter nu. Snälla hjälp, vet inte hur jag ska göra.

IamNeon
0

Vad är det för pump? Kan du öppna pumphuset och komma åt propellern?

Mitt innefilter trodde jag hade gått sönder efter ett vattenbyte. Det gick inte igång alls. Men för några dagar sedan tog jag isär allt jag kunde och rengjorde pumphuset. Visade sig att magnetrotorn och propellern var täckta av slem och när jag rengjorde propellern och så gott jag kunde runt magnetrotorn så fungerar det kalasbra igen. Kan vara samma med din pump.

pluntan
0

Tyvärr inte det, för det hade varit ett enkelt och bra fel :)  Verkar mer vara glappkontakt. Den har krånglat de senaste vattenbytena, har typ fått försöka trycka tillbaka sladdar och sånt, sen provat igen i uttaget om det funkar eller inte. Men igår ville det inte alls fungera.

Men jag ska göra en koll i pumphuset bara för att du sa det, vara på den säkra sidan :)

Är en fluval, det tråkiga är att jag varit nöjd med den. Tyst och reglerbar :)