Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 1852 ggr
Lilolizeit
0

Vad för rot/stubbe utifrån?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej å hå!

Hittade en, i mitt tycke, mycket snygg rot/stubbe ute och undrar om någon har en aning om vad den kan vara komma från för träd, så man vet om den ska få vara i ett akvarium eller på balkongen. :)

Hälsn. Lilo

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

-Cissi-
0

Snygg! :) vart hittade du den? i en skog? vad var det för träd runt om?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Lilolizeit
0

#1 Jag hittade den utanför mitt kolonilottsområde. Det är någon som sågat i den, så jag tänker mig att den stått som dekoration i någon rabatt där eller liknande. Det är blandskog runt hela området, men vet som sagt inte vart den hittats först. 🤔

-Cissi-
1

Hmm då kan det bli lite krångligt, luktar den nått speciellt?

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Lilolizeit
0

#3 tyvärr så luktar den absolut ingenting, men tung som bly! haha.

Jo, förstår att det är svårt att identifiera den, men tänkte att den var värt ett försök. 🙂

-Cissi-
0

Jo :P inte mycket att gå på för mej, nån annan kanske kan hjälpa dej :)

m4rkus93
0

jag kan nog inte säga mer än… prova om det går

[raichu]
0

Om du vet så lite om den och den är så tung så kanske det finns en risk att den innehåller något som kan vara farligt. :P

MVH//Patrik

Lilolizeit
0

Jag får gå ut i skogen och se om jag hittar något liknande och kan klura ut vad det är. Skam den som ger sig. :)

om inte annat så blir den ju skit snygg vid passionsfrukten på balkongen 😂

wille_wille
0

Kan det vara ek?

Färgen stämmer ganska bra och ek är tungt

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tr%C3%A4slag)

Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.

Lilolizeit
0

Det skulle det absolut kunna vara!
Det finns många ekar häromkring.  

Tack så jätte mycket! :)

-Cissi-
0

Att den är tung kan ju bero på att det är vatten i den :P Jag skulle nog testa, lägg den i en hink med vatten och låt den suga i sej vattnet, sen efter ett tag kan du testa sätta ner en fisk i hinken tillsammans med roten och om den verkar må fint efter nån dag skulle jag nog sätta ner den i akvariet :)

Zureel
0

Problemet är att ifall det är ett barrträdsrot så kan det vara harmlöst i flera år för att sen plötsligt släppa ifrån sig terpentin och förgifta akvariet eller så kan det ske på en gång eller aldrig.

johannamig
0

Jag skulle påstå att det iallafall är ett lövträd då jag aldrig sett ett barrträd som hade den uppbyggnaden på stammen/grenarna. däremot så har jag sett lövträd med liknade klumpar vid stammen eller på grenarna. jag skulle vilja säga att det var ek men jag är inte säker.

Taggeman
0

Jag skulle vilja ha en bild på där den är kapad så man kan se årsringarna.

Roten ser ut som något slags lövträd, jag är inne på ek med.  Om man skär lite i den så kan man nog känna om det kommer någon doft frön den.

☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅

………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅

[dynamitella]
0

Det rekommenderas inte att man använder ek i akvarium. Faktum är att jag vill avråda från att ha denna blötlagd :) Det är nog bättre att sälja den till någon med terrarium och köpa dig en snygg akvarierot istället som är säker.

johannamig
0

#15  Varför rekommenderas inte ek i akvariet? det är träslaget jag trodde skulle passa bäst då det är tåligt och håller så länge.

[dynamitella]
1

Det innehåller väldigt höga mängder garvsyra. Det verkar inte vara farligt i sig, men sänker pH värdet i karet till farligt låga nivårer. Lika så, likt alla andra träslag som inte hör hemma i vatten, så kommer den med stor sannolikhet att ruttna och förstöra vattnet.

johannamig
0

Oki jag håller ju inte riktigt med dig att de förstör vattnet och börjar ruttna då jag sett flera akvarium med gamla rötter tagna utifrån, men det är jag och du har säkert andra erfarenheter än vad jag har :) Det där med garvsyran visste jag inte så det var kul att lära sig. Det är ju något man kan tänka på när man väljer träslag till sitt kar.  

Tack för svaret. :)

[dynamitella]
0

Roligt att det tidigare fungerat :) Jag har bara hört detta "i alla mina dagar" att man ska undvika barrträd och ek. 

Själv har jag aldrig stoppat ner någon stock uteifrån i mina kar, så jag kan inte tala från egen erfarenhet, bara ifrån vad en mängd människor berättat. 

Så då tar vi alla åt oss att det visst kan fungera :)

Lilolizeit
0

Tack alla för svar och tack Dynamitella för infon angående ek i akvarium. Har inget akvarium jag vill ha den i nu oavsett. Tänkte bara så man vet till framtiden. :)

CatchFatch
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Förlåt att jag lånar tråden lite men jag hittade denna idag när jag plockade lite mossa vid en sjökant och jag undrar om jag kan ha den i akvariet. Tänkte sätta lite mossa i den men troligen är den så lätt att den kommer flyta upp.
Jag tror att det kan vara typ al eller något och jag såg ett träd som hade ungefär såna här grenar och det var iaf ett löv träd. ( närmast vattnet hade den inga blad och den var ungefär så här torr. )

Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se