Fiskar känner inte smärta
Jag tror nog att alla här på forumet tycker att man ska avliva fiskar fort så de inte ska lida i onödan. Men enligt en ny studie har forskare kommit fram till att fiskar inte kan känna smärta för de har inte den nödvändiga hjärnkapaciteten. Här är studien: http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/9797948/Fish-cannot-feel-pain-say-scientists.html
Medarbetare på Vetenskap.
Det finns studier på båda sidor :) Har någon några motsägande studier så lägg gärna upp dem.
Bara inte folk går och kokar ihjäl och spolar ner sina fiskar nu, bara för denna studie.
Jag tror de känner smärta, men kanske inte är lika känsliga. det är ofta man får upp fiskar som har stora bitmärken, men de simmar runt som vanligt. När en gädda bet i wobblern nära båten så såg jag att den stod still i några millisekunder innan den förstod att något gick fel och började streta emot. Man kan fråga sig själv om den frös till för smärta eller för att fisken inte kändes som den brukade. Samtidigt som större gäddor på 4 kg och upp, aldrig brukar streta emot vid fiskning utan bara simmar längs sidorna eller emot en. Som sagt, jag tror de känner smärta men inte lika lätt som andra djur.