Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 4430 ggr
fiskargrabben
0

kurvciklider

Hej! jag har inte hittat nån vettig info om de här underbara fiskarna! undrar om det är nån som har egen erfarenhet ev dem? =)

Frida B
0

Putt :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CaptainBunchie
0

Första träffen på google när jag sökte på "kurvciklider":

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=191

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

oh-la
1

jag har haft dem tidigare. mycket trevlig ciklid, mycket fredlig mot andra akvarieinvånare. lätt att hålla och tålig. kan verkligen rekommendera dem.

Frida B
0

#3 så dom måste inte vara med andra ciklider?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

oh-la
0

#4, hur menar du? bäst skulle jag säga är att ha minst ett par kurvciklider, gärna två par om man har plats (alltså 4 stycken, 2 hanar och 2 honor som kan bilda par). jag hade mina med bilbukar, mikrorasboror, Galaxyrasbora, Ancistrus och otocinclus.

Frida B
0

#5 självklart ska jag ha minst två av samma art, men jag tänkte om just arten kan vara med andra akvariefiskar som till exempel platy och Guppy :)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

oh-la
0

du kan absolut ha dem med fiskar som stämmer överens med deras krav på miljö. det är en fredlig ciklid som inte ger sig på andra fiskar mer än vid lek och när den vaktar ägg.

Frida B
0

Jag har läst att dom måste ha finkornig sand.. Vad är det haha? Är det som sandlådesand? Eller grövre?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[raichu]
0

Det måste de inte alls, det står så om många ciklider.

Det står så om många ciklider och fiskar men det går lika bra med det man redan har för det mesta.

MVH//Patrik

Frida B
0

#9 härligt att höra!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Nwmo
0

Köp Julas Blästersand. Finkornig, och nej, det står inte det om alla ciklider.

- Emil

[raichu]
0

Jag skrev många, inte alla. :P

Nwmo
0

#12 Förlåt, läste fel. Men jag skulle lyda det. :)

- Emil

[raichu]
0

Jag brukar skita i det och det brukar ändå gå asbra! :D

Nwmo
0

#14 Dumt. Men, man gör som man vill. Vet en som har Malawi med Engelsk Sjösten. En som har kuhliiålar med det..

- Emil

[raichu]
0

Varför är det dumt enligt dig?

Sålänge man ser till att hålla bra balans i akvariet så spelar gruset väldigt liten roll. ;)

MVH//Patrik

idaaforsling
0

Gruset/sanden kan spela stor roll för olika fiskar. Vissa fiskar silar i sanden och letar mat, det kan dom inte göra om det är grus. Vissa fiskar gillar att gräva ner sig i sanden, det går heller inte med grus.

Rekommendationerna står ju av en anledning, så om man vill ha fiskar som trivs och beter sig naturligt bör man följa dessa.

[raichu]
0

Absolut kan det vara så, men när det kommer till många dvärgciklider så har jag inte märkt någon skillnad på beteende.

När det kommer till t.ex. jordätare så kan jag förstå att sand kan vara viktigt och även när det kommer till arter som gräver ner sig.

Frida B
1

Det visade sig att jag har sand, trodde jag hade grus!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)