tror att det var dax
tror att det var dax att rengöra mitt ytterfilter har haft igång det sedan i höstas men inget sämre vattentryck eller något men jag kollade hur det såg ut invändigt nu och jag förstår inte varför inte vattentrycket hade minskat något som det såg ut, kommer bli noggrannare att rengöra hädanefter än att lyssna på den som sa att man bara behöver rengöra ytterfilter när det blir sämre flöde från utblåset
den som vill ha chokladpudding är välkommen hem till mig snart 🤪
Mys :P
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ser gott ut :)
- Emil
Åh mums. Bjuds det laget runt? Hehe
ja självklart alla är välkomna :p
nu äntligen blev filtret rent men jag glömde ju bort slangarna sånär jag startade upp pumpen så flödade det ut brun gegga ut men innan jag hann och krypa ner under akvariumet igen för att stänga av det så slutade det och kom enbart ut rent och fint vatten, nästa rengörning av filtret är om ca 2 månader då jag flyttar hela akvariumet
det var inget roligt att göra rent alla 5 korgar med div filtermaterial som plastmakaroner, kulor fint och grovt filter etc
Kan tänka mig att du kunnat roa dig med roligare saker just en dag som denna hehe
#5 ja eller roligare och roligare men alla saker behöver ju göras
jag har 4 akvarium som jag ska tömma med, 2 st har bara några snäckor kvar som ska ur de andra 2 har gått utan belysning, värme och pump i snart 2 månaders tid (jag är lite lat av mig) sedan packar jag ner saker inför flytten (sådant som jag inte använder just nu som mina 264st kalle anka pcket plus kalle special pocket + div motortidningar och serietidnongar + dvdfilmer etc etc etc har bara ommit upp i ca 15 kartonger än sedan jag började packa i tisdags)
Skickar du på posten ;)
Du skulle ju kunna sätta en liten filtersvamp på insuget som förfilter och se om det kan tänkas bli någon förbättring. Förfiltret är ju sedan lätt att ta av och göra rent.
Då måste vattnet lyckats hittat någon väg runt geggan i filtret. Annars är ju sämre tryck i flödet lika med dax att göra rent filtret. Mixern bredvid ser jag men måste bara oxå fråga om det är en micro där bakom chokladpuddingen? Får visa frugan den här bilden så ska man väl slippa lite gnäll om burkar och spill här och där.
japp det är en micro där med, jag rengör allt i köket enklast där ju
#8 det är ju 7-8 månaders skit det här så ett förfilter hjälper nog inte under den tiden
Tanken med förfiltret var att fånga upp de största partiklar så som växter och större matbitar. Förfiltret är ju bara att rycka loss och spola av varannan vecka när man byter vatten. På så vis kanske det inte blir så mycket skit som blir kvar inne i filtret utan det fungerar mest som ett biologiskt filter.
Men att göra rent ett ytterfilter 4ggr/år är ju inte hela världen.
oki, jag provade att trä på ett i ett annat akvarium för ett tag sedan men jag tyckte att det var så jobbigt att trä på etc då jag var tvungenatt töja ut det filtret etc
Påminner mig om när jag gjorde rent ett filter på jobbet som stått i 4 år… ni kan tänka er hur det såg ut… inte vackert om man säger så… xD
#14 kan förstå det
#16 håller med om det