Grönt vatten
Vad gör man om vattnet i akvariet ser ut som om man tappat i en burk grön karamellfärg? Och varför blir det så? Inredning och glas är helt fria från alger då jag har väldigt flitiga snäckor men vattnet är klargrönt. Jag vill ju helst inte byta ut hela vattenmängden (om det nu finns nån balans värd att försöka bevara) men även om jag byter 2/3 av vattnet så kan jag ändå inte se igenom akvariet. Mycket märkligt då det inte utsätts för nån direktsol utan står vid ett väldigt mörkt norrfönster.
Kan tilläggas att det inte bor några fiskar i det så slipper ni oroa er över det.
Här har du lite tips hur du ska råda bot på problemet: http://www.akvariewiki.se/index.php/Grönvatten
Mitt tips är det första med total mörkläggning och gärna samtidigt köra i 'bakteriekultur' i vattnet. Har du en bra pump till akvariet så borde det räcka.
Ok är det nått som finns färdigt att köpa? Och funkar det i längden? För jag har inte möjlighet att ha akvariet placerat på någon annan plats.
Menar du att akvariet står i direktljus utifrån? Kanske du borde använda dig mer utav persiennerna då?
Bakteriekultur finns att köpa överallt och den jag har använt och är nöjd med är denna: http://www.pwss.nu/product.php?productid=10086&cat=0&page=1
Det är en liten flaska och har du inte så stort akvarium så borde det räcka. Bakteriekulturen är till för att hjälpa dig att råda bot på 'algerna' som ditt akvarium har råkat ut för.
Mitt ena akvarie står i direktljus från fönstret…till & med så att solljus träffar akvariet tidig solig morgon & även solig sen kväll & jag har inte sådant problem….akvariet står vid ett norrfönster.
Men jag skulle prova total mörkläggning i ett para dagar för att sedan se hur det artar sig.
En bekant hade liknande problem men det avhjälptes på det sättet.
#3 Tycker att jag skriver ganska tydligt att det inte står i direkt solljus.
Ok jag provar med mörkläggning då och köper lite bakteriekultur nästa gång jag har tid att fara in till stan.
Tack för tipsen =)
#4 Jag har också tidigare haft akvarier som träffats av direkt solljus utan problem så detta känns konstigt.