Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 1219 ggr
drOp
0

Knäppa Kuhlii-ålar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag hämtat hem 2 stycken kuhlii-ålar som för tillfället går i mitt yngelkar tills jag bytt från sten till sand i mitt andra kar. 

Vad jag har hört om dom så gömmer dom sig mycket och gillar att gräva ner sig under dagen. Men mina söker sig till upp i karet. Dom simmar upp till doppvärmaren och lixom lägger sig på sladden sen "hänger" dom där. Den ena gör även samma sak i andra änden av karet men "hänger upp sig" på en sten i stället. 

Någon som vet vad detta kan bero på? Är det för att det är varmare där? Bör nämnas att de är dom enda i karet förutom en ynka sandsnäcka :P Det ser ju himla roligt ut iaf :)

[Jens]
0

Kan det ha att göra med brist på syre? Har du rikligt med växter och bra flöde på pumpen strax under vattenytan? Vilken grad har du på vattnet nu?

Har du inget större akvarium där du har andra fiskar som har det bra så att de kan vara där? Två stycken kuhlii-ålar är inte heller så bra eftersom de trivs att vara flera i ett sällskap.

-Cissi-
0

Minst 6 ålar skulle jag säga.

Det är inte säkert att nått är fel på vattnet mina gillar att ligga högt uppe och klättra i växterna :) men du kan ju ta och kolla upp det Jens har sagt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

drOp
0

#1 - det är 26 grader i vattnet och syret skall det inte var nåt fel på då det finns en massa växter. I morse hade dom i alla fall lagt sig under eklöven på botten :) ska in idag efter jobbet och köpa 5 st till hade jag tänkt samt lite fler växter till stora karet så jag kan flytta över dem dit, dom ska väl förhoppningsvis hålla sig mer till botten där :p #2 ja det kanske bara är nåt dom gillar att göra :p

[Jens]
0

Det låter troligt att det är så och det är bra att du köper flera stycken för de gillar att vara flera som sagt. De är så otroligt fina och jag vill så gärna ha dem också men vill inte förstöra min biotop som jag har för tillfället. Kanske någon gång i framtiden, vem vet 😉

-Cissi-
0

Mina har varit helt knäppa i natt och nu på morgonen, simmar som tokiga fram och tillbaka längst framrutan det har till och med blivit som ett litet dike i sanden längs rutan :P

#4 Man kan ju alltid köpa fler kar ;)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

drOp
0

Har ju velat ha dem länge, jätte fina är dom :) Och som #4 säger, man kan aldrig ha för många kar ;)

Oliviahack
0

Jag har dom som är bruna och mina är alltid framme och simmar. Det är inte ofta man ser dom gömma sig. Har 6st!