Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 2353 ggr
MarajLowajz
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att min fisk inte riktigt mår så bra :s

Hon äter bra och är pigg, simmar jättebra men hon har konstiga prickar på sig och hon ser lite uppsvälld ut.

Funderade på bukvattensot till en början men det hela stämmer inte så bra ihop då hon äter och avföringen ser normal ut.

Har plockat ut henne ur akvariet och hon är nu i en 25 liters hink med lite växter och sånt tills jag får reda på vad det kan vara för fel.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

.

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

MarajLowajz
0

Visste inte vilka bilder vart bra så skickar upp några stycken =)

-Albert Einstein

Gurky
0

Lite svårt se på mobilen :/ Jag tycker att det ser ut som hål? Beter den sig som vanligt? Andas den o simmar den normalt? Vad har du för vattenvärden? Man kan säga att generellt sätt om det är hål är det bakterier och är det prickar är det parasiter.

MarajLowajz
0

Ja men så går det när man åker bort hela tiden gurkan ;)

Nja, ser mer ut som typ…. saker xD Jag vet inte hur jag ska beskriva det hela :P

Men ja den andas och simmar normalt då jag skrev det ovanför ;)
Alla värden är bra och hon äter bra så… I don't know :/

-Albert Einstein

fishgirl
0

Det kan ju vara svamp ;) Om det ser lite dunit ut så är det svampinfektion. Eller är det som små vita prickar så är det vita prick sjukan.

Vad jag tror mest på av vad jag kan se på bilden är att det är en svampinfektion om den blivit skadad på nåt sett kanske de andra fiskarna.

MarajLowajz
0

Ja jag tänkte på svamp! Men dom är typ gul-röda prickarna.

Hur behandlar man svamp på en fisk då? Kan ju tänka mig att det inte är pevaryl 1% haha :D

Mmm kan vara gurami-hanen som är lite aggressiv, har annars en Eldstjärt och rosentetror men dom är lugna.

-Albert Einstein

fishgirl
0

Hej!

Har inte vart inne på forumet på ett tag. Så jag antar att problemet inte är aktuellt längre, men jag tänker ändå svara på frågan. :)

Det finns medicin för fiskar. I djuraffärer brukar det finnas ett ganska stort sortiment. Det är bara att fråga i affären om du inte vet vilken sort du behöver ;) Det är ganska dyrt (tycker jag) men det räcker väldigt länge. Dessutom handlar det om liv så inget är för dyrt.

MarajLowajz
0

Hej - nej denna avled några dagar efter jag postade detta tyvärr.
Ingen annan fisk blev drabbad heller.

-Albert Einstein