Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: allmÀnt
LĂ€st 3330 ggr
elvira00
0

Jag har fÄtt yngel!! :)

Hej allihopa! 😃

Som ni kanske har förstĂ„tt har jag fĂ„tt yngel! Det Ă€r inte första gĂ„ngen, jag har en svĂ€rdbĂ€rar hona och en Platy mix hona som har överlevt helt sjĂ€lva utan att jag behövt göra nĂ„t sĂ„ jag har inte sĂ„ mycket erfarenhet av yngel direkt 
 😓

men jag har i alla fall fĂ„tt 4 korall Platy yngel och jag har skyndat mig att köpa ett yngelakvarium i plast och det funkar jĂ€ttebra! men jag undrar vad jag ska ge dem för mat, hur snabbt de vĂ€xer, nĂ€r man kan slĂ€ppa dem till de andra fiskarna och massa mer!!! đŸ€

jag behöver veta massor, snĂ€lla skriv allt ni vet och om ni kan nĂ„t om korall platysar sĂ„ skriv gĂ€rna om dem ocksĂ„! Tack 😃

elvira00
1

SnĂ€lla svara 
 😭

[Jens]
0

Du behöver inte springa och köpa extra mat för just dem utan om du anvÀnder dig av flingfoder sÄ kan du smula ner det ordentligt innan du lÀgger i det i akvariet. Har inte ynglarna gömstÀllen redan i akvariet? DÄ kan du lÄta dem vara för de klarar sig. Jag sjÀlv t ex har hornsÀv som de gömmer sig i och de klarar sig. NÄvÀl, inte alla men nÄgra stycken i alla fall. Grattis förresten till dessa smÄ rackare! =)

[Jens]
0

Om du nu verkligen vill köpa yngelmat sÄ ska du köpa artemia till dem och sedan efter ca 2-4 mÄnader sÄ börjar de bli sÄ pass stora sÄ att de klarar sig bland andra fiskar i akvariet. Vad har du för andra fiskar i akvariet? Korallplatyn har jag sjÀlv och nÀr de Àr ca 1 cm sÄ simmar de med de stora fiskarna utan problem men de simmar ibland till hornsÀven för att busa lite med de andra smÄ yngeln som finns dÀr.

elvira00
1

Tack för svar, i akvariet har jag DvÀrggurami, Platy, Molly, SvÀrdbÀrare och slöjstjÀrtar. Guramis brukar vÀl vara ganska "blodtörstiga"?

Ja de har hittills klarat sig bra i yngelakvariumet men jag funderar pĂ„ att skaffa ett litet akvarium dĂ€r man bara kan ha yngel i, sĂ„ de fĂ„r vĂ€xa upp i fred. 😃

-Cissi-
0

Det Àr bÀttre med ett eget vanligt akvarium Ät yngel pÄ ca 30l sÄ vÀxer dom rÀtt och har mer plats att simma pÄ en i en yngel box :)

Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

elvira00
0

Ok, jo det Àr det jag vill ha helst. ett eget akvarium för bara yngel som en plats dÀr de kan vÀxa upp utan stora fiskar men ÀndÄ fÄ stor simyta osv.

men mitt enda problem Ă€r att jag inte vet vart jag ska fĂ„ tag i det. Jag har kollat pĂ„ blocket men dĂ€r finns inte 20-30 L akvarium just nu och finns det Ă€r de ofta nya och kostar en del pengar. :( Är det nĂ„n som vet en bra hemsida eller sĂ„ dĂ€r man kan fĂ„ tag i det?

-Cissi-
0

Var bor du? :) det finns mÄnga affÀrer som sÀljer nya 30l nano för under 1000 lappen men ca kring 5-800 kompletta med pump och vÀrmare.

Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

lelli
0

finns en del facebooksgrupper som Àr i nÀromrÄdet. sök sÄ hittar du sÀkert nÄgon grupp nÀra dig

elvira00
0

Tack för alla tips har hittat en bra 30 l pÄ blocket som jag troligtvis ska köpa men jag hittar sÀkert nÄt bra

Sweetbebban
0

Ja om dom fÄr ett eget litet kar, hade ju varit det bÀsta för ynglen. Jag har sjÀlv blandannat ett 60l kar till mina yngel, och vilket skillnad man mÀrker. Dom vÀxer fort och fÄr sÀllan krogiga ryggar eller liknande:) SÄ super bra om du hittar nÄgot, jag hÄller tummarna för det!:D

elvira00
0

Tack! 😃Jag har lĂ€nge velat ha ett yngelakvarium sĂ„ man slipper oroa sig för dem hela tiden i det stora akvariet. Plus att de vĂ€xer snabbare! Jag har mĂ€rkt det pĂ„ mina yngel som har vĂ€xt upp utan att jag behövt göra nĂ„t. De har blivit stora mycket snabbare!! 🎈

inthegame
0

Åhh, jag har nyss köpt ett akvarium i plast som hĂ€nger i de riktiga akvariet! Eller yngelkasse som de heter:)
Min guppyhona Àr jÀttetjock nu!! Fungerar nog bra tror jag;)

MVH: En djurĂ€lskande ClaraSol 
54 liter sĂ€llskap      10 Liter körsbĂ€rsrĂ€kor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvĂ€rghamstrar<3

inthegame
0

Fast som du sĂ€ger Ă€r det bĂ€ttre med ett riktigt akvarium, jag fĂ„r fixa ett och lĂ€gga Ă¶ver ynglen dĂ€r nĂ€r de Ă€r födda eller vad det heter;)

MVH: En djurĂ€lskande ClaraSol 
54 liter sĂ€llskap      10 Liter körsbĂ€rsrĂ€kor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvĂ€rghamstrar<3

-Cissi-
0

Jag brukar göra sÄ att honan fÄr yngla i nÀtkassen och sen nÀr hon Àr klar sÄ fÄr hon flytta ut igen och bebbarna fÄr flytta till mitt mal akvarium dÀr det matas 2 gr om dan med maltabletter och dom vÀxer dom som tusan :)

Att lÄta yngel vÀxa upp i en yngelkasse Àr inte sÀrskilt hÄllbart dom vÀxer segt om alls sant att det Àr en vÀldigt liten yta för dom att simma pÄ.

elvira00
0

Ja det Àr en bra idé men om jag inte Àr hemma sÄ vet jag inte nÀr hon fÄr sina yngel och om jag sÀtter i henne i förvÀg sÄ kanske hon har Àtit upp alla sina yngel innan jag hunnit reagera :/