Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: ot-offtopic-och-lekar
Läst 2437 ggr
pluntan
0

Hemma sjuk o har tråkigt!

Skulle gärna ha lite tips idag på läsning eller fördjupningar i något!

För fy vad tråkigt det är att vara sjuk.

Har ni något ni tycker man borde läsa på om inom akvarier, eller har ni skapat en tråd som är värd att läsa lite extra. Länka gärna! :)

Eller brinner ni lite extra för något som ni tycker att fler borde inse att det är det bästa som finns.

Själv har jag några kar här hemma med bland annat, pansarmalar, tetror, Dvärggurami, ottosar, guppys+yngel allihopa med vanlig teknik, men drömmer om dold teknik och att göra om ett av karen till low-tech.

Allt ni kan komma på är av intresse för jag har feber i hjärnan ;)

Emel
0

Synd att jag inte såg tråden förens nu.. Hade haft massa saker att snacka om. Indredning/växter, low-tech, kampfiskar, samt mitt eget dilemma vilka fiskar jag ska skaffa härnäst…

Jaja, du kanske är sjuk nån annan gång eller senare ;)

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

pluntan
0

Sjuk hela dagen och in och kollar emellanåt. Har kollat på film förmiddagen, men det var lite väl hjärndödande :P

I morse läste jag på lite om räkor och kolla in lite bilder. Men konstaterade att räkor inte så gärna går med fisk :S Men kläckte idén att de kanske borde gå att ha de i yngelkaret :)

Har du någon rolig växt som du kan rekommendera? :)

pluntan
0

Apropå det där med yngel… Blir ju lätt lite för många typ. Har läst om folk som matar sina fiskar med yngel, har själv haft levandefödare i sällskapskar förut och då var det inga bekymmer. Blev inte så många liksom.

Men nu går guppysarna själva… Och de äter inte upp sina yngel vad jag sett. Reultatet kan ni gissa själva ;)

Sa så stort att jag skulle mata firrarna i stora karet med yngel innan de ploppa ut, nu är de så små och försvarslösa … Och jag är blödig!

[tlundegard]
0

Och det är mot djurskyddslagen att med flit mata fiskar med fiskar vad jag har hört ;)

idaaforsling
0

Här finns en hel del smaskiga projekttrådar ;)

http://www.zoopet.com/forum/forumdisplay.php?f=142

pluntan
0

#4 Ja men va bra, då har jag inge problem med det nå mer :D

pluntan
0

#5 Åh, tack! :) Nu har jag morgondagen räddad. Ska bokmärka den sidan så den aldrig tappas bort. Spara lite till en regnig dag.

idaaforsling
0

#7 De gör du rätt i ;)

Emel
0

Är du (någon) vaken senare ikväll eller inatt så är jag sick på att snacka om fiskar och saker som rör dem. Pratar gärna hamster, hund eller hönor också 😃

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

pluntan
0

Är ju läggdags nu :P

Vill också ha höns!!!

Emel
0

Äh läggdags? Vad är det…. Det är på natten jag skapar mina mästerverk (akvarium). Kan pilla med ett 30 liters i 5 timmar 

Hittade en höna (min fina tråd i hönsforumet = http://hons.ifokus.se/discussions/51c7ad2e8e0e7410c2000217-vad-for-ras?discussions-1 )

Hon har blivit extremt tam. Som en hund nästan :P Skaffa två hönor, du ångrar dig inte (va vet jag men ingen skulle tröttna på Hönis)

Emel
0

Ja alltså nu är jag uttråkad. Ska byta inredning i ett akvarium! Tips?

svart

pluntan
0

#11 Haha!! Nog första gången jag ser en höna i sängen :) Snygg var hon också. Vi har en hund som gärna fångar höns till frukost, lunch, middag och där emellan. Så skulle behöva en hönsgård, tanken slår ibland att man skulle göra om hundgården till hönsgård :P

pluntan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klart man är mest kreativ på nätterna, men jag börjar jobba klockan sju i vanliga fall och har restid så har varit tvungen att vända dygnen rätt.

Svart är snyggt, gröna växter blir så snygga mot svart. Sist jag gjorde om 54liters lite snabbt sådär satt jag svartgrå sopsäck på bakrutan och byggde upp lite gömmor med grå sten och rötter. Sånna stenar som man tydligen brukar ha i bastun.

pluntan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nästa projekt är väl att få lite ordning på det här! Om en månad ungefär hoppas jag att jag ska kunna gör det till ett low-tech. Ska guppysarna gå där i. 

Som det är nu hindrar växterna vid ytan ljuset så växterna under verkar inte må så bra.

Emel
0

Ser ju snyggt ut! Själv har jag inte så hög budget att köpa hur mycket nytt som helst nu. Och har jordens beslutsångest över mitt 150l, alla fiskar känns oattraktva… Står bara där med typ random växter oplantaerat. Svårt fan men ska köpa en fet rot på Hornbach om den finns kvar och om jag kör vidare på det temat… Vettetusan hur jag ska inreda eller vad för fiskar! http://imgur.com/OGYH8EH

Annars så har jag mest kampfiskar och små kar, 20-30 liter. Mycket lättare att inreda… Och inte så ansträngande att möblera om. Haft lite olika ideer och tankar :P 

http://i.imgur.com/4izA8vw.jpg

http://i.imgur.com/uj0wYO8.jpg

http://imgur.com/DydcRJq

http://imgur.com/uDVHro8

Försöker få allt ultimat men några är riktigt snygga och kommer framförallt bli det när det "satt sig" ordentligt.

Jäkla fiskar och deras kostnad… Har det jag har sen inte väldans mycket pengar(. till annat., knas. )

Haha god morgon!

pluntan
0

Japp det blir dyrt med fiskar, fast sen när man har allt känns det ju gratis. Fast å andra sidan blir man väl aldrig nöjd :) Roligt att se bilderna :)

Karet längst till vänster av de tre små, den idén gillade jag skarpt. Så enkelt och stilrent på nåt vis. Å svamparna!! :D

Snygg kampfiskhane, aldrig sett den färgen förut. Bara typ blåa och röda. Nästan så att man blir lite sugen.

Det där med fiskar är sjukt svårt. Jag har suttit och läst på om massa sorter, hittat någon jag vill ha och sen åker till affären för att komma hem med en helt annat sort bara för att man inte vill komma hem tomhänt. Sorgmanteltetra har jag i större karet, mindre nöjd med dem. De blev lite större än vad jag trott och de måste vara avlade på fenor, har större fenor än de man ser på bilderna på nätet och det gillar jag inte alls. För fenorna växte med åldern på dem.

Kilfläcksrasborran är jag glatt överraskad av, de är en ganska så stilla fisk förutom när de lekar, men framför allt så håller de sig i ganska duktigt i stim. De tråkiga med dem är att de varit ganska sjuka, handla från samma ställe två gånger och när jag kommit hem har jag sett att de inte mådde så bra. Smala och några sakna ett öga. 

Har kollat in Rödmunstetra lite, läst att den ska vara duktig på att stimma.

Ja, inte glömma Guppy. Livlig, snygg, skön att titta på. Men nu sitter jag här med ca 15 yngel jag inte vet vart ska bo. … Köpa nytt kar på nästa lön kanske :D

Oups, vart långt det här :P

ivanhoe81
0

#4 det har jag inte hört något om speciellt inte när de som var här från länsstyrelsen själv sa att du kan ju mata dina ciklider med guppyynglena som jag hade mängder av då men det var ju något år sedan

pluntan
0

#18 Funderade över det där ett tag men inte så länge. Kom bara på att folk matar sina ödlor med levande larver, och ormar med levande möss. Möss har ju andra människor som husdjur dessutom.

Blir ju ganska motsägelsefullt en del saker. I naturen äter de allt som går att äta och inomhus ska det helst vara döda grönsaker ;)

Får se om jag hittar nåt efter lite sök.

pluntan
0

Hittade det här: http://www.jordbruksverket.se/download/18.32b12c7f12940112a7c80006315/Levande+F%C3%B6da+31-6812-10.pdf

Det handlar om ormar och möss, men borde kunna ge en vägledning inom fisk. Alltså att man inte ska mata med ryggradsdjur. Och gör man det ska man ha god kunskap om avlivningen innan så att det sker på bästa möjliga vis, för att foderdjuret inte ska lida. Eftersom man inte kan garanterat att djuret dödar foderdjuret innan det äts.

Det är daterat till 2010. 

Lite ljusning i saken iaf :)