Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettnybörjarhörnan
Läst 2569 ggr
janir
0

ABS-Plast ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Halloj alla likasinnde…

Jag är helt novis på detta med akvariehobby (skaffade första för 1 år sedan) och skall nu till att bygga filter bakom BTN. Min undran är om det är okej med ABS plast i akvarium ? har nämligen hittat raster/galler i ABS som tilltalar mig bättre (se bild) än tex de runda svarta som BTN tillhandahåller…

MVH / Jani

janir
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…och detta är vad jag har tillhands nu.

Filtermatta, cirkulationspump skall inhandlas, är det nått mer ja bör tänka på ?

pluntan
0

Kul! Hoppas någon mer tar en titt i denna tråden så att du kanske får något svar.

Skulle vara roligt om du fortsatte att uppdatera under tiden, är själv på funderingsnivå i samma tankar. Lite inspiration och tips är aldrig fel :)

Gustavsson2in1
0

Nu är ju jag nyfiken imed jag aldrig hört talas om ABS plast , vad i hela friden är det ?

alltså vad är det för speciellt med ABS-plast jämfört med "vanlig plast " ?

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

pluntan
0

Hittade det här vid lite snabbt sökande.

http://sn.snf.se/artikel.cfm?CFID=25908&CFTOKEN=13041238&id=1631

Har för mig att jag tidigare läst om att man ska undvika att stoppa i mjuka plastsorter i akvariet. Tydligen är det något mjukgörande i de som inte är så nyttigt för varken människor och djur.

janir
0

ABS-plasten är en väldigt vanlig plast i våra hem, tex höljet på din skrivare, spelkonsol, matberedare, dammsugare osv min tanke var att eftersom ABS är resistent mot alkohol,syror,fett,oljor,saltlösning och säkert en del annat så tänkte ja att detta borde funka men tillverkaren sa att plasten även innehåller "Terluran GP35 Natur och färmedel vit Masterbatch", eftersom detta inte säger mig ett sk*t så kanske man bör undvika detta och köra på BTN's egna som man vet fungerar alternativt skära upp lagom hål och köra med filtermatta med torv eller sand som maskering… 

Visst kan jag lägga upp bilder o tankar under projektet, men det kommer ta tid då jag är tidigt ute, får tillgång till nytt hus 1 oktober och hade tänkt starta karet då… men men borde väl bli bra med mycket tid på sig, nu går de små liven i ett 150l sålänge o växer till sig lite…

MagArne
0

Jag har svårt att tro att ditt plastraster skulle ställa till det för dig. Jag hade kört på.

janir
0

Ja, det känns lockande eftersom den e rätt böjlig så man följa bakgrundens vinklar/lutning något så när iaf…

Får ta tag i det där efter helgen, för nu bär det av mot midsommarfirande, hoppas alla ni andra får en trevlig sådan oxå !