Nytt Juwel Rio 180
Åååh,
Idag kom jag äntligen hem med ett sprillans nytt juwelakvarium! Var superglad hela vägen hem i bilden och löjligt taggad till att få starta upp det. Men… lyckan varade inte länge. När bänken var uppackad, monterad och helt klar så hämtade jag och mamma in akvariet från bilen. Jag öppnade vid hörnet av kartongen och ut väller det krossat glas! Hela långsidan på akvariet var krossad, ett stort hål och sprickor överallt.
Så, där satt jag uppgiven på golvet med det efterlängtade akvariet framför mig. Ååh jag var så arg, eller ja, jag är fortfarande arg. Akvariet har inte gått i sönder i bilen, utan antagligen när det fraktats till djuraffären.
Och det dessutom fick jag fel kvitto av gubben som tog betalt! Jag fick i stället ett kvitto från när mamma köpte sand precis innan jag betalade akvariet, så hon ska ta med det i morgon när hon åker tillbaka med akvariet. Det är i alla fall något ;) Och det är nog inte varje dag folk köper sådana akvarium, så personalen borde känna igen oss. Jag ringde dessutom dagen innan och pratade med gubben som hjälpte oss på affären. Så nu hoppas jag av hela mitt hjärta att det ska gå att byta akvariet till ett helt och fint.
Jag som köpt massa fina växter och hittat en supersnygg rot… ;)
Så, utöver det så har jag några funderingar. :)
Jag hade tänkt att starta akvariet - i med vatten, bakteriekultur, växter och rötter och starta filter.
Sedan efter några dygn (3-4) tänkte jag släppa ner 6 ganska stora platyyngel. Eller behövs det fler som hjälper till att köra in karet?
Sedan får akvariet gå under några veckor, med sparsam matning och så att jag ser att allt går bra och att inga fiskar dör.
Och sedan fortsätter jag försiktigt pytsa i fisk med någon vecka mellan tills det blir klart.
Låter detta som en bra plan? Jag har i och för sig ett kar som jag skulle kunna ta gammalt vatten och filtergojs från, men för en tid sen så var det inte riktigt i balans och fiskar trillade av pinnen titt som tätt.
Nu verkar fiskarna må bra och värdena är bra, så tror ni jag vågar?
Tveka inte att säga till om ni har några synpunkter! :)
Just det! Ska man göra några vattenbyten de första veckorna, eller ska man vänta ett tag? Kommer inte ihåg hur jag gjorde med de förra karen.. 🤐😉
Nu vet jag att jag får hem ett helt kar, de var väldigt hjälpsamma på djuraffären! Så jag skulle bli glad om någon som är säker kan hjälpa mej med mina funderingar :)
Jag hade tvätta nya filtret tillsammans med ditt gamla för att flytta över filterbakterier. Jag gillar att chansa 😉
Vatten hade jag kört på helt nytt. Bakteriekultur och vattenberedningsmedel hade jag hoppat över helt. Du flyttar ju över prima bakterier från ditt andra kar så lägg pengarna på växter och inredning istället.
I övrigt ser du ut att ha en utmärkt plan. Vattenbyte kan du köra som vanligt vid uppstarten. Ca 20% en gång i veckan eller vad du tycker känns lagom.
Du kan slappna av, du tycks ju ha koll på grejerna 😃
Ååh, tack så jättemycket för ett bra svar! Då kan jag vara lugn ;) Men då tar jag från det gamla karet. Haha, blir så lätt nojjig ;)
Roligt med ditt nya kar jag har också ett Juwel Rio 180🙂
Lycka till det här kan du !
Ja det är roligt! Jag har väntat länge och nu äntligen blev det av :) Tack!
Jag håller helt med #2😃.
Jättekul att starta från början sådär blir nästan lite avundsjuk.😉Lycka till!
Hehe tack! ;)