Tips på fisk
Hej har ni något tips på en fredlig färgglad fisk som passar ett 660l vill inte ha nån för vanlig fisk som tex guppy
Bolivianska Fjärilsciklider? Svärdbärarplaty? Betta Imbellis? Apistogramma Borelli? Apistogramma Hongsloi? Neontetra? Kardinaltetra?
- Emil

Melanotaenia boesemani
Regnbågshaj, praktbotia:)
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Okey tror ni det här funkar: 4 Skalarer 2 regnbågsciklider 2 kakaduaciklider 1 regnbågshaj
#4 Kakadua ciklider kan bita Scalarernas fenor.:/
- Emil
Funkar detta då ? 4 Skalarer 2 regnbågsciklider 2 gula dvärgciklider 2 röda dvärgciklider 1 regnbågshaj
regnbågscikliden är haremruvare
7# förstår inte riktigt vad du menar?;)
oj förlåt ;) med det menas att det ska bara 1 hane med flera honor :D så en grupp med 1 hane och 3 honor skulle kunna bra ;) det gör det iaf hos mig :D
9# ah okey då förstår jag! funkar det med dom fiskarna jag har skrivit? Om jag ändrar det till 1 hane 3 honor?
ja det ska nog inte vara några problem karet är ju så stort med väldigt lite fisk i så du kommer nog inte se jätte många men dom kommer nog trivas ska du se bara dom får rikligt med växter och gömställen :)
Jag tycker inte att du borde blanda de apistogrammor du tänker göra.
Regnbågscikliden är rättså mycket tuffare än både hongsloi och borelli (röd och gul dvärgciklid).
Dessutom så är dvärgciklider mer utrymmeskrävande än vad somliga tror.
Du kan om du vill pröva med 4 hongsloi (röd dvärgciklider) och 2 gröna bågfensciklider.
Jag tycker inte att du ska ha någon regnbågshaj, de är aggresiva och risken är stor att dina dvärgciklider går under av stress.
Du bör köra på någon tetra med hög kroppsform, då tetror och andra stimfiskar hjälper till att lyfta fram de andra fiskarna så att de kommer fram när man matar.
Sedan kan du alltid köra på ett gäng pansarmalar, då kommer du inte att behöva vara lika försiktig med matningen eftersom att de mer än gärna slukar i sig foderrester.
Om du vill att dina dvärgciklider ska ha en chans att få yngel som kanske till och med överlever så ska du ha i en växt som heter javamossa och skippa den mal som heter Ancistrus då dessa är galna när det kommer till att äta upp andra ägg.
Satsa i så fall på antingen snäckor eller en gren mal ifrån släktet sturisoma.
För att javamossan inte ska bli ful så slänger du i ett gäng amanoräkor, hårdnackade räkor som gör sitt jobb. :)
Har du några frågor så tveka inte att ställa dem!! :D
MVH//Patrik
12# tack för ditt svar! Okey då blir det kanske bättre med: 4 röd dvärgciklider 4 Skalarer 2 gul dvärgciklider Har du något mer tips förutom grön bågciklid? ( vill ha en färgglad) Vill gärna ha nån mer Apistogramma men går lika bra med nån annan
Bolivianska Fjärilsciklider
- Emil
Att blanda apistogrammor är ofta svårt.
Att blanda dvärgciklider överhuvudtaget kan vara svårt.
De olika arterna blir olika stora och de som blir lika stora har ofta olika temperament.
Om du måste ha just apistogrammor ihop så kan du alltid pröva 3 baenchi och 3 cacauides, jag TROR att det kan gå då jag tror att de kan ha samma temperament vilket i så fall borde göra att de båda hannarna kan sätta upp revir mot varandra och hålla dessa.
Personligen så tycker jag att bågfenscikliden blir riktigt tjusig när den väl färgar ut, sök på 'nannacara anomala' så lär du se att de kan bli riktigt snygga.
Anledningen till att jag inte rekommenderar hongsloi och borelli ihop är för att de blir olika stora och det gör det ännu svårare att ha dem ihop, borelli hannen kommer troligen aldrig att kunna hålla ett revir emot hongsloi hannen och borelli-honorna kan också få det tufft.
Ibland kan det vara att föredra att satsa på ett fungerande akvarium än ett färgglatt. :P
Bågfens ciklid och hongsloi skulle kunna funka då bågfens hannen förvisso blir lite större men är fredligare och honorna blir (om jag minns rätt) lika stora, dessutom så är hongsloi-honorna fler.
Förvisso är ju den vanliga fjärilscikliden känslig men du skulle nog kunna hålla ett eller två par ihop med hongsloi.
MVH//Patrik
Glossolepis incisus är väldigt färglada och pigga fiskar, fredliga enligt min erfaranhet. Dom heter Röd regnbågfisk på svenska.
15# okey jag håller mig nog till bara en sort av Apistogramma:P 16# tack för tipset
Du kommer inte att kunna ha röda regnbågar ihop med skalarer och dvärgciklider, de är för snabba på maten om inte jag har helt fel nu. :P
Om jag hade ett sånt stort skulle jag skaffa en massa basic fiskar typ ett gäng med guldfiskar :P