Lite tips? :)
Jag tycker att mitt 375L är rätt tråkigt :/ att enbart möblera om räcker nog inte! Men jag har idétorka. Snääälla hjälp mig!
Har suttit och googlat under en längre tid efter tips och fiskar osv som passar och jag har nyligen gett bort de flesta levandefödare som jag tröttnat på…
Nu har jag:
4 skalarer, 7 sorgmanteltetror, 2 Ancistrus, 2 molly. Lite dåligt befolkat för att vara 375 liter utrymme va? :/
Skalarerna vill jag ha kvar, tetrorna vill nog ha fler kompisar, kan inte förmå mig att ge bort min trogna silvermolly Elvis så han och en flickvän får gå kvar ett tag till… men jag funderar på rosentetror, ett ganska stort gäng, att fylla ut med…
skulle fjärilciklider funka? Eller är det ett krav att man har sand? Jag har ingen lust att tömma ur allt och byta bottensubstratet även om jag hade velat ha sand :/ finns det några andra invånare som skulle passa? Tänkte dock köpa någon större rot och möblera om växterna lite när jag får tid och pengar…
Min kamera suger… Bild med blixt:
Byt sand till någon ljus, t.ex Julas Blästersand. Skaffa några rötter (Mangroove). Någon platt svart sten, typ tre små, en stor. Skaffa flytväxter, andmat skulle jag använda. Plocka några stenar från naturen, runda och fina. MER VÄXTER!! :D
- Emil
Jag vill inte riva ut allt för att byta sand som sagt :/ å jag har tre rötter som ligger gömda bland växterna just nu :P som jag ska ta fram lite bättre. Hela akvariumet är fullt av stenar som jag plockat också för den delen men allt är gömt under alla växter xD men ja, jag ska fixa mer växter när jag vet hur jag ska sätta allt…
Fjärilsciklider är underbara! De behöver dock gömställen att vara i så 'nwmo' skriver bra saker. Bygg lite spännande gömställen för dem och mer växter är aldrig fel. Sedan har jag i ungdomen haft guppys och vägrade att skaffa det igen i vuxen ålder men ack så dum man kan vara! Jag gillar dem för de håller sig i ytskiktet och är inte rädda alls av sig men det är fjärilscikliderna. De gömmer sig direkt. Jag har även fina scalarer som simmar runt och mopsar upp sig när jag håller på i akvariet. Sedan har jag snäckor i olika varianter och det är underbart att sitta och titta på dem. Elefantsnäckor, posthorn och äpplesnäckor. Ottosar är trevliga att se på också tycker jag och sen är det inte fel med två stim. Du har sorgmanteltetror och varför inte ha Kardinaltetror? Till sist. Kanske har jag fel men lysrören i ditt kar ger ett tråkigt sken. Det kanske behövs piffa upp på dem också? Det kan självklart vara kameran som gör att man inte ser det så bra? Och jag har julas blästersand i akvariet. ps. jag har exakt lika stort akvarium som du och jag är nöjd med miljön (se bild) ds.
Lägg växterna i grupper, alltså t.ex cabombor med varandra osv..
- Emil
#4 Äter inte skalarerna upp guppys? :P postisar har jag och sandsnäckor, men äpplen får jag inte tag på pga den dumma lagen.
Kan man ha fjärilar trots grus? Kardinaler vill jag inte ha :/ men rosentetror vill jag nog ha ett stim av istället :) plus fler sorgmantlar.
Större rötter ska jag iallafall skaffa! Största roten jag har i nu är ca 5 dm lång men den syns inte under alla javaormbunkar.
Du har så rätt ang lysrör! Skulle vilja byta ut dom men vet inte vart man köper och hur man vet att det blir rätt…
#5 Hur menar du nu? Alla javaormbunkar är på ett ställe, rotalan är på ett ställe och all anubias är på ett ställe :S är dom inte grupperade då?
Ottosar kan dock vara lite intressant också… tack för alla svar :)
#6 Nej, mina skalarer är inte på mina guppys. De är så snälla mot varandra så det är ingen fara alls. Jag har rosentetror också i mitt akvarium och de är verkligen fina de också. Lysrör. Jag skrev lite om lysrör på ett tidigare inlägg och du kan läsa det här: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/512cdb03ce12c46ce7024998-lysror