Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 4270 ggr
Fifill
3/15/17, 8:41 PM

Platyprojektet - Del 3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för en ny tråd. Del 1 och Del 2 hittar ni här, om ni orkar läsa igenom dem.

Mål: Att avla fram friska, långlivade och vackra platys.

Bakgrund: Jag hade turen att för några år sen få tag på en jättefin platyhona, Apelsinmandarin, som var tålig, väldigt vacker och, skulle det visa sig, långlivad(hon blev över två år gammal). Hon gick någon vecka med dalmatinerplatyn Dartanjang, som sen fick flytta tillbaka till butiken eftersom han var för aggressiv. Hon fick efter det en kull underbara yngel; den otroligt vackre hanen Sweetie, min älskade Citronella(den vackraste platy jag sett, och med det utseende jag strävar mest efter), Syster Apelsin, tre andra vackra honor som var så lika att de inte fick namn, och tokstollan Blondie, som inte var riktigt klok, men oj, så charmig!Galen

Dessa blev sedan grunden för mitt lilla projekt, och de verkar föra sina egenskaper vidare väldigt väl.

Just nu: Just nu har jag fokuserat på att försöka hitta nytt, friskt blod för att undvika inavel, men det är ganska svårt att hitta detta bland alla sönderavlade grossistplatys. Men jag har hittat några guldkorn som jag hoppas på.

Jag har runt åttio stycken vuxna och halvvuxna platys nu, plus en massa mindre yngel som jag inte orkar räkna. 😇

Framtiden: Framöver blir det nog mest fokus på att få fram yngel från min egen linje, efter att ha tagit yngel efter butikshonorna ett tag. Det finns några i senaste kullen som ser riktigt lovande ut!

Och såklart måste tråden inledas med en bild på min kära Apelsinmandarin. ❤️

Annons:
Fifill
3/15/17, 8:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Yngel 1: "Syns vi?" 🦸‍♂️

Yngel 2: "Klart vi inte gör! Vi är ju osynliga!" 🦸‍♂️

Draken
3/16/17, 5:29 PM
#2

Sätter en fena här också :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/17/17, 7:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

*host*host*harkel*host* Krusis gjorde vackra grimascher i tisdags, hostade och stod i. Tänk om hon börjar bli sjuk, tänkte jag. 😮 Men nej, efter en del om och men så spottade hon ut ett litet sandkorn som måste ha suttit fel i halsen. Phew! 🥵

Skojig bild blev det åtminstone. 🙂

Fifill
3/17/17, 7:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Titta vad häftig Pineapples blev på den här bilden! Snacka om spegelfjäll!😍

Fifill
3/17/17, 7:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Han börjar verkligen bli kaxig, och ryggfenan växer mer och mer. Tänk vilka fina ungar han lär få! 😍

Lillyrod
3/17/17, 8:02 AM
#6

Welcome to the jungle är vad jag känner när jag tittar på dina bilder ; )

Annons:
Fifill
3/25/17, 9:04 AM
#7

Och att fånga fisk i dessa akvarium är ett riktigt äventyr, kan jag tillägga.🤪 Jag älskar verkligen när det är riktigt mycket växter, men är egentligen inte så engagerad i just växterna, utan det blir enkla skuggtåliga växter som får växa hejvilt, resten dör bort eftersom jag alltid glömmer bort att tillsätta PMDD efter vattenbytena… 😟 Ja, och så blir det ju ganska dunkelt p.g.a alla mina flytväxter också, som oftast täcker hela vattenytan…

Men både fiskarna och jag är helnöjda med upplägget, men som sagt, svårnavigerat med håven. 🤦‍♂️

Fifill
3/25/17, 9:15 AM
#8

Jag är trött på att avliva fisk. 😕 Vill inte mer. Sluta bli sjuka och döende, fiski-fiski! No more! 🧟‍♂️

Fick avliva Loquat igår, efter att ha medicinerat med eSHa 2000 i två omgångar utan effekt. En av mina rödvita butiksinköp dog också knall och fall igår, utan att ha visat minsta sjukdomstecken, och för några dagar sen fick jag avliva en annan av dem som också blev sjuk från en sekund till en annan… Den rödvita honan i platykaret börjar se "glåmig" ut hon med… *får utbrott* 💣 Auurgh! Just nu är det inte roligt att vara akvarist.

Dessutom så skulle jag behöva ett nytt akvarium så jag kan separera de blå från de röd-orange-gula, nya generationen blå yngel ser inte särskilt blåa ut. 😟

Lillyrod
3/25/17, 9:18 AM
#9

Det är jättejobbigt när fiskarna man lärt känna försvinner. Fler kar vill man alltid ha men man måste ha tid och ork att sköta dem med : )

Fifill
3/25/17, 9:41 AM
#10

Precis, och med min krångliga rygg som gör att jag riskerar migrän efter varje vattenbyte så är det inte aktuellt i nuläget, men jag önskar verkligen att jag kunde separera färgerna. 😭

Fifill
3/25/17, 11:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Jag har en platyungdom på uppväxt som har en väldigt speciell färg. Det ser ut som om någon tagit en vit tavelkrita och målat på delar av bakdelen och ryggfenan. Så har den alltid sett ut, och hen är pigg och kry, så någon sjukdom tror jag inte på. Så, täckande vit färg… 🤔 Trodde vit färg hos Platy bara berodde på avsaknad av annan färg, men inte i det här fallet(?).

Letade bland mina foton och hittade faktiskt ett par okej bilder på hen.

Börjar förstå att detta med färggenetik hos Platy inte är så himla enkelt. Jag tror att de precis som guppys kan ha olika "färglager", t.ex gissar jag att Terrakotta har en röd eller orange underfärg och sen en blå täckfärg, vilket ger hennes underbara terrakottafärg. Trocadero skulle nog vara gul eller kanske orange om hon inte haft en blå täckfärg, hon med. Gissar jag. Kan ju såklart vara helt ute och cykla också. 🤓 Vore intressant att studera ordentligt, men som sagt, varken tid eller ork med fler akvarium eller projekt just nu. Får bli ett projekt för framtiden.

Fifill
3/25/17, 7:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

"Hmmm, det känns som om någon spionerar på mig…" 🦸‍♂️

De är inte lätta att hitta i all grönska, ynglisarna. 🥵Hittade fler för några timmar sen, frågan är om de blivit uppätna eller om de numera gömmer sig i bottenvegetationen istället.

Zooma gärna in på ynglet för en närmare titt. 🙂

Lillyrod
3/25/17, 7:21 PM
#13

Det var inte mycket som syntes där inte : )

Annons:
Fifill
3/25/17, 7:25 PM
#14

Nej, otroligt att jag fick med hen på bild, den syntes bara i just den här vinkeln.

Draken
3/25/17, 7:29 PM
#15

Lite lätt urskog 😛

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/25/17, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hmm, jag undrar om ynglen simmar vilse därinne ibland? 🤔

Här kommer lite dagsfärska bilder från yngelkaret, jag ser verkligen fram emot att se denna kull växa upp, då fler verkar få samma färg som Caramba och Cara-Mia, vilken är min absoluta favoritfärg(bortsett från Citronellas färg, men den verkar svår att "återskapa"…)

Fifill
3/25/17, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Goa och glada yngel.

Fifill
3/25/17, 10:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Lilla Tomatillas eller Gojjans yngel.

Fifill
3/25/17, 10:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det här ynglet vet precis vem som bjuder på maten, och har lärt sig tigga uppmärksamhet tidigt, hen gick helt "bananas" en stund vid rutan när jag fotade. 😃

Fifill
3/25/17, 10:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Uj, uj, uj, vad jag längtar efter att få se dessa små juveler växa upp.😍

Annons:
Fifill
3/25/17, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Här har vi ett riktigt kamouflagefärgat yngel! Det håller alltid till vid bottnen där den inte syns, så den vet minsann precis vilken färg den har! 🦸‍♂️ Undrar hur den kommer se ut som vuxen(om den överlever tills dess, peppar peppar), kanske kommer den likna Terrakotta?

Fifill
3/25/17, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Lite fler yngel. Själv missar jag hela tiden ynglet nederst på bild… 😟

Fifill
3/25/17, 10:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Och ser ni vem som står och smyger i bakgrunden? Krokis! 🦸‍♂️ Inte ofta man får se henne nuförtiden, hon verkar inte lika trygg i det här karet som Gullefjun var… 😕 Förresten så ser jag inte de alldeles nyfödda ynglen jag flyttade dit i förrgår, är det dig jag måste skylla på, Krokis? Ajabaja, inte äta mattes yngel! *suckar djupt* Jag saknar Gullefjun, karet är inte sig likt utan henne. 😭

Draken
3/26/17, 2:30 PM
#24

Härliga bilder :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/27/17, 10:23 AM
#25

Kan det verkligen stämma? Börjar Rambo verkligen bli "normalt" rund om magen? 🤔 Enligt min erfarenhet (hittills) så brukar de fiskar som är plattare och tunnare framtill på magen alltid bli magrare efter ett tag, inte rundare. Kan det verkligen stämma? *håller tummarna*

Fifill
4/3/17, 9:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Försöker ladda upp min första YouTube-video… Vilken tid det tar. 😴

Filmade stora akvariet efter matdags igår, videon är runt elva minuter lång men jag orkar inte lista ut hur man klipper och redigerar. 😇

Här är ett foto som jag tog innan jag började filma istället. Ynglen kröp fram ur vegetationen till slut, och jag har nog fler än jag trodde, minst tio stycken i denna storlek om jag hann räkna rätt.

Fifill
4/3/17, 10:05 PM
#27

Här kommer videon. Rekommenderar helskärm så ynglen syns lite bättre, pluttingarna.

Jag matade med vanligt Dr Bassleer torrfoder, pulveriserat åt ynglen och helt åt de vuxna. När de större granulaten var uppätna så började de vuxna finkamma hela akvariet efter all yngelmat, och de var beredda att anstränga sig en del för att få tag på varje smula. So what om de måste klättra på flytväxterna? Hit med käket! 😎

Och till er som har ljud på: nej, det är inte synd om katten(även om hon tycker det själv). 😉

Annons:
Fifill
4/4/17, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Gaah! Jag svär att det är totalt omöjligt att få några bra bilder på sardinerna i stora akvariet! 🧟‍♂️ De har en helt annan aktivitetsnivå, och att be dem stå still verkar inte fungera så bra. Till slut stoppade jag ned fingrarna i vattnet för att be om uppmärksamhet, och då stannade de till slut upp en liten stund. 🥵

Så nu har jag äntligen en okej bild på Chayote, en av mina favorithanar. 😍 Hans ryggfena är helt fantastiskt cool, och jag kan bara hoppas på att han får några yngel med liknande teckning framöver!

Fifill
4/5/17, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Kollade fiskjournalen nyss, och såg att jag haft Lilla Tomatilla i över ett år nu! 🥳 You go, girl! Synd bara att hon inte fått fler yngel… 😕 Har tre små röda hos Krokis som kan vara hennes, men de kan ju vara Gojjans också, plus möjligtvis ett äldre(ser inte skillnad på hennes och Clementins "granatäpplen" längre).

mimåne
4/5/17, 9:22 AM
#30

"Krusis"😃 Dina namn efter bär och frukter är fantastiska.

Jag kan inte se filmklippet. Det står att du har inaktiverat uppspelning på andra platser än youtube.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
4/5/17, 9:41 AM
#31

Jaså? 🤔 Ska se om jag lyckas lösa det, blev totalt förvirrad av att försöka förstå inställningarna, inte konstigt att det blev tokigt direkt… 😟

Fifill
4/5/17, 10:14 AM
#32

Hoppas det fungerar nu, ny uppladdning med andra inställningar.

Fifill
4/5/17, 7:14 PM
#33

Lyckades fånga ett vackert ögonblick på film igår som jag bara måste dela med mig av. Det är syskonkärlek i sitt esse. 💔😉

(Hoppas det fungerar nu. 🤐)

mimåne
4/6/17, 7:49 AM
#34

Nu fungerar filmerna. Så söta små yngel =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fifill
4/10/17, 5:36 PM
#35

Hoppsan! Inga fler butiksköpta platys var det ju… 😊 Jag gick in en sväng på Djurmagazinet och kom ut med fyra nya calico neon-honor, helt underbart vackra! 

Dessutom hade affären den största Platy jag någonsin sett hemma, måste nog ha varit närmare sju cm stor och extra kraftig, och det var en hane! 😮Brukar ju vara honorna som är störst, i vanliga fall. Och de hade också en calico neon-hane som var större än genomsnittet. Steroider? 🤔😛

Draken
4/10/17, 6:26 PM
#36

Vill se bild ju :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
4/10/17, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

De var lite tveksamma i början, mina nya calico-damer, men de gick med på att fotas efter en stund. 🙂 De är såå vackra! 😍

Här är den enda hyfsade bilden med alla fyra på bild, med Rambo i mitten. Svårt att få till bra bilder med den heltäckande ljusrampen, brukar bli bättre när jag lånar "platykarets" ljusramp, men vill inte stöka för mycket när det finns nyinflyttade i karet.

Fifill
4/10/17, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Ett par av dem tillsammans. Den mörkare såg lite tagen ut när jag släppte ut dem i karet, men hon verkar ha hämtat sig nu. 🥵 Sen får vi ju se hur länge de håller sig friska i längden, men de ser fina ut idag åtminstone.

Fifill
4/10/17, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Ganska skeptiska calicodamer. Ska vi simma fram dit eller inte, syster? 🤔

Fifill
4/10/17, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Makalöst vacker platydam! 😍

Draken
4/11/17, 9:24 AM
#41

Otroligt snygga damer :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Fifill
4/11/17, 10:34 AM
#42

Glödheta, t.om.🤪😜

Fifill
4/12/17, 10:53 PM
#43

Så har en ny grupp yngel dykt upp i stora karet. 🙂 Det är nog yngel från två utav de rödvita wagtail-damerna, de ser en aning mindre tjocka ut idag. Och vissa utav de äldre ynglen börjar våga simma runt i nedre delen utav karet, även om de flesta fortfarande fördrar att gömma sig bland flytväxterna.

Och så hittade jag tre "nya" yngel i platykarets innerfilter igen. 🤐Verkar vara en bra gömställe, ynglen är nog ett par veckor gamla, och två av dem verkar vara vid god vigör, trots allt. Det tredje hade svårt att simma och verkade lite… tillplattat… 🤢

Det har fått mig att fundera på om man kan tillverka en "yngelfälla" som liknar innerfiltret, med en liten ingång som ligger precis under vattenytan så bara de nyfödda ynglen kan simma dit. Sen kan jag kolla "fällan" med jämna mellanrum och om det är yngel i så behöver jag inte jaga dem utan bara lyfta upp behållaren och tömma den över en håv. ☝️ Vore smidigt om det fungerade, men hur tillverkar man en sådan på bästa sätt… Glassburk? PET-flaska? Tror det vore bäst om den inte är genomskinlig dock… Hmmm…

Fifill
5/29/17, 7:51 PM
#44

Uj uj, nu var det länge sen jag uppdaterade er om platysituationen här. Har mest blivit tankearbete kring min eventuella akvarielokal på sista tiden, och fiskarna har mest skött sig själva så det har inte varit så mycket att skriva om.

Men nu har det gått fem månader sen jag köpte sunset neon-honan samt fem blåprickiga platys, och utav dem så har bara en utav de två blåprickiga honorna dött, och det för bara ett par dagar sen. Så det verkar vara dags för de blå och sunsethonan att få namn snart. 👍 Ena hanen är ju redan döpt till Rambo, men kvar har jag två andra hanar och två honor som behöver namn. Dags att plocka fram frukt- och bärlistan jag sammanställt och börja sålla fram passande namn. 😎 Jag har dessutom flyttat flera platys till stora akvariet, bl.a dessa, så nu får vi hoppas på att de ynglar av sig också.

Gojjan har jag haft i ett halvår nu, och hon ser hur frisk och kry ut som helst, så jag borde kanske flytta även henne till det stora akvariet där hennes yngel har en chans att överleva(jag älskar mina apistos, men skulle de inte kunna dra ned på yngelätandet? 🤦‍♂️)… Hmm, nej, där går Orangelo och de andra "nålfenorna", och jag vill ju inte blanda high-fin med nålfenor. Attans.😕 Jag behöver fler akvarium.

Lilli-Pilli är fortfarande pigg och glad, och hon bör vara över ett och ett halvt år nu då jag köpte henne för tio månader sen. 🙂 Så det går att hitta starka "grossistplatys", men helt lätt är det inte, särskilt när man råkar fästa sig vid dem som dör fort… Granaten, *snyft*

Yngelhorden som föddes i stora akvariet har till största delen trillat av pinn(ouch, lite kallt uttryckt där, Fifill! 👻), antagligen p.g.a att jag inte orkat med skötseln ordentligt senaste månaden, men platys är ju platys så det kommer ständigt nya. Men några få verkar har klarat sig till lite större storlek, ska se om jag kan fota dem någon dag framöver, när jag mår bättre. 🙂

Fifill
6/4/17, 1:31 PM
#45

Överväger mord… 🧟‍♂️ Eller åtminstone ett nervsammanbrott. Finns det något mer irriterande än att försöka fånga smarta och blixtsnabba fiskar i ett välplanterat akvarium?? Tror inte det.

Jag har flyttat på en massa platys idag, från platykaret till stora karet(som nu borde kallas "nya platykaret"), och vice versa. Alla de honor(plus Pineapples) som jag vill ha yngel från fick flytta till stora karet, och de jag inte vill ha yngel ifrån eller inte är könsmogna än fick flytta in till Vilma och Valle. 🧟‍♂️ Tvivlar på att jag fick fatt i alla i stora akvariet, men nu orkar jag inte med mer fiskande idag! 😮

Lojs
6/4/17, 1:33 PM
#46

#45 Förstår dig! Platys är helt hopplösa att försöka sortera! Det är som att de direkt vet vem man vill ha tag på, den gömmer sig, medan de andra hjälps åt att "distrahera håven".

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Lillyrod
6/4/17, 1:38 PM
#47

Visst är det konstigt att de "vet" direkt vem man vill fånga? Jag tycker det gäller alla sorters fiskar. Har man sen räkor i karet med så hoppar de i håven allihopa så man inte kan göra nånting med den 😛

Lojs
6/4/17, 2:08 PM
#48

Haha, precis. Jag får panik när jag får upp en av mina stora amanos när jag jagar fisk. ;)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Annons:
Fifill
6/4/17, 4:47 PM
#49

Här hos mig så är det dvärgkardinalerna som ska simma in i håven i tid och otid, helst när fisken jag vill ha äntligen är på rätt kollisionskurs… 😕

Apropå att de vet vem man jagar, Valle tog det ganska lugnt hela tiden, trots att jag plockade ut inredningen ett tag in i jakten. Han brukar ju annars vara ganska lättskrämd, även om det blivit bättre sen han bytte akvarium, men nu drog jag håven precis bredvid honom utan att han rörde en fena. Skönt, tycker inte om att skrämma honom. 🙂

Fifill
6/4/17, 7:27 PM
#50

Hittade förresten Lilli-Pilli död bland flytväxterna tidigare idag… 😕 Hon hade ju inte ens sett dålig ut, så det var ganska överraskande, och hemskt tråkigt. Även Aronia och Lilla Tomatilla har dött, antagligen när jag var borta på semester i april för jag har inte sett dem sen dess. 😭

Men jag hittade ett veckogammalt yngel i Eheim-pumpen i platykaret igen(alltid minst ett yngel där vid vattenbyte…) och en ny generation platyhonor ser ut att vara gravida nu, så livet fortsätter såklart.

Lojs
6/4/17, 7:47 PM
#51

Du som haft några generationer nu, hur lång tid tar det ungefär från att en bebis föds tills den som hona är gammal nog att få egna bebisar? En vild gissning typ ett halvår? Eller är det mer?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Fifill
6/4/17, 11:22 PM
#52

Lite beroende på individ, åtminstone ett halvår. Svårt att säga helt säkert, man måste nog vara noggrannare med dokumentationen än jag är för tillfället. 🙂 Svårt när jag har relativt få akvarium att hålla koll på vilka fiskar som kommer ur vilken kull när de blandas i samma akvarium. 🤔

Lojs
6/4/17, 11:25 PM
#53

#52 Tack för svaret i alla fall. =) Jag förstår dig, jag har ju fått upp guppys till vuxen ålder en massa gånger, men jag har ändå ingen aning om hur lång tid det tar för dem att bli vuxna (sedan har jag väldigt kass tidsuppfattning, men ändå).

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Draken
6/5/17, 7:03 AM
#54

Scalarer och räkor är experter på at simma n i håven här hemma. Tänk er paniken när en fullvuxen scalarehanne simmar rakt in i en håv beräknad på att fånga Guppy😮

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
6/5/17, 8:54 AM
#55

Uh-oh… 🤦‍♂️ Vem får mest panik, scalaren eller matte?

Annons:
Draken
6/6/17, 10:52 AM
#56

Bra fråga hörru, det vet jag inte. Jag vet bara vilken panik jag får, hur skall det då kännas för scalaren 😊

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
6/6/17, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#57

Tre platyhonor har fått namn idag: sunset wagtail neon-honan heter numera Mango-Tango, den blåprickiga neonwagtail-honan som skiftar i flera färger heter Sviskon, och min egenuppfödda underbart vackra gulorangea neon comethona heter Mirabell. 🎂

Fifill
6/9/17, 11:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#58

Bläddrar i min "fiskjournal" och försöker luska ut mer exakt när Litchi och Kiwano föddes. Efter lite letande så drar jag konstaterar jag att, mycket riktigt, de ska fira hela två år nu i maj-juni! Hipp hipp hurra! 🥳 Gammelgubbarna mår finemang och är hur pigga som helst, får hoppas att det fortsätter så ett tag till. Så underbart att få ha dem kvar så länge, och hoppas verkligen att deras yngel blir minst lika gamla! 🥳 Litchi! Kiwano! Hurra! Hurra! Hurra! 🎂

(Bilderna är tagna i januari i år)

Fifill
8/8/17, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

*suckar* Önskar verkligen att det tog slut med nya hanar någon gång… 😕 Fler honor, tack! 

Så, vad tycker ni om denne lille herre? Själv är jag ganska tveksam, han har en väldigt mysko brun-orange färg… 🤔 Nyfiken och sällskaplig är han åtminstone.

Fifill
8/8/17, 10:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

Är det en Platy eller en blåsfisk? 😃

Svar: det är en utav Pitahayas döttrar, som själv ska bli mamma närsomhelst.

Fifill
8/8/17, 10:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Här har vi en liten juvel som faktiskt lyckats överleva på egen hand i Valles(R.I.P käre vän.🌺) och Viktiga Vilmas hem, något som inte hänt på länge. Ser verkligen fram emot att få se detta yngel växa upp. 😍

Lillyrod
8/8/17, 10:29 PM
#62

Underbara bilder på dina Platy. Har du någon aning om hur många de är nu? 😉

Annons:
Hogstedt
8/8/17, 10:33 PM
#63

Fifill… Säljer du någonsin platys? 😉Alltså jag är ju en såndär människa med mycket självkontroll och som inte köper fiskar hela tiden men ja… Ifall att? 😊

Fifill
8/8/17, 10:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

En bild från stora akvariet, lite mörk men man ser väl hjälpligt ändå. Litchi mår fortfarande finfint, som ni ser. Han är inte speciellt förtjust i den nye lillhanen, jagar precis bort honom på bilden.

Den orangea honan går under namnet "Fjällan", eftersom hon fjällade sig själv häromveckan. 😟 Använde physaliskorgen i stora akvariet som lite yngelskydd, om än ett ganska värdelöst sådant(fast mitt guramipar lekte där en gång!). Det gjorde i alla fall ingen skada tills för några veckor sen, då Fjällan bestämde sig för att försöka simma spikrakt ned igenom de mindre hålen i botten och därmed fastnade riktigt ordentligt… Hon valde att göra det vid matdags, som tur är, så när jag skulle lägga tillbaka täckglasen upptäckte jag henne direkt och kunde klippa loss henne omedelbums. Hon dock lyckades slita av fjällen på halva framkroppen och var ganska medtagen närmsta dygnet… 🥶 Men hon hämtade sig fort, även om hon nu ser ganska luggsliten ut. Ja, se fisk…

Fifill
8/8/17, 10:51 PM
#65

Lillyrod: För många! 😮

Jag upplever just nu lite utav ett "catch 22", då jag har för många fiskar och därmed så har det uppstått lite hälsoproblem, men jag tycker samtidigt att det är fel  att skänka bort fiskar från akvarium med hälsoproblem… Vilket skapar hälsoproblem… Vilket gör att det känns fel att ge bort fisk från samma akvarium… i evighet… 😟 Borde ha bett om råd tidigare, men det har int' blitt av… 😜

Fifill
8/24/17, 11:17 AM
#66

Alltid trevligt att plocka isär de gamla flytormbunkarna tillsammans med mina platyvänner, de vill så gärna hjälpa till. 😃 Av någon anledning så har de  blivit ännu mer sociala, och så orädda på senaste tiden att de simmar mellan fingrarna på mig medan jag plockar loss alla dessa femtioelva skott som de största ormbunkarna alltid välsignar(??) mig med. Inte ens plötsliga rörelser i och ur vattnet stör dem längre.👍

Nu får de ormbunksskott som överlevde massakern se till att växa till sig fort så vi kan göra om det igen snart! 😃

Lillyrod
8/24/17, 5:30 PM
#67

Grejar man mycket i karen så blir fiskarna tama. Jag tror levandefödarna är lättast att bli nära bekant med : )

Draken
8/24/17, 10:09 PM
#68

#67 Det ser jag här också, framförallt med de större cikliderna ;) De simmar rakt in i näven på mig och nafsar 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ewerhof
10/4/17, 9:31 PM
#69

Så trevlig och rolig tråd att läsa och titta på/i! 🙂

Annons:
Fifill
11/26/17, 12:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Har inte orkat skriva så mycket här de senaste månaderna, och orsaken till det är att jag förlorat större delen utav mina platys till sjukdomar(endast mina platys som drabbats, andra arter mår finemang). Har idag inga namngivna fiskar kvar, vilket känns väldigt tomt, men jag vågar inte namnge fler innan läget stabiliserat sig. Just nu är det ett par platys som inte mår bra, men inga fler har insjuknat på ett par veckor, så jag håller tummarna för att det håller på att gå över, vad det nu är. 

Hoppet är dock inte förlorat, jag har fortfarande kvar några platys(okej, kanske ett tio-femtontal, men med tanke på hur många jag hade tidigare…) samt en del nya yngel på uppväxt i Vilmas förrförra hemvist(en vecka efter flytt började de dyka upp igen, småttingarna).

Här har vi en av mina favoriter som jag hoppas mycket på. Förhoppningsvis är det en hona. *håller tummarna*

Fifill
11/26/17, 12:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Det märktes tydligt idag att det var länge sen jag fotade fiskarna, för det var omöjligare än vanligt att få vettiga bilder på dem… 🤦‍♂️ Här har vi en annan Platy som jag gillar skarpt. Svårt att se på den här dåliga bilden, men hen är på något sätt väldigt… mjuk(?) i både färg och teckning, nästan lite sotig på något vis. 

Ett av de nya ynglen skymtar i nederkant av bilden.

Fifill
11/26/17, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

Det här ynglet är definitivt en avkomma till en utav mina fina calicohonor(se inlägg 37 till 40) som jag köpte i butik. Lite till min förvåning så klarade sig alla fyra utav dem bättre än många utav mina egna uppfödningar, fast nu är det bara två kvar ändå… Fast dessa två verkar vara i underbar form, väntar yngel från bägge närsomhelst. En försvann spårlöst för ett tag sen, och en tredje lever fortfarande men har blivit väldigt mager och ska avlivas inom en snar framtid…

Fifill
11/26/17, 12:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Samma yngel, samt en suddig glimt utav min absoluta lilla favorit, Terrakotta junior! 😍 Trodde inte att jag skulle få fler med hennes färg, men har man sett! Tror dessutom att denna lilla underbaring har snyggare spegelfjäll än henne. Totalt omöjlig att fånga på bild dock…

Fifill
11/26/17, 12:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

… Om man nu inte räknar med framifrån… Där man inte alls ser färgen… 😕 Nåja, söt som attans ändå. 😍

Fifill
11/26/17, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

Här har vi en utav Pitahayas döttrar(tror jag), som jag egentligen hade tänkt sälja, men då beståndet decimerats så hårt så måste jag behålla alla friska honor jag har, och denna tjej verkar verkligen frisk och tålig!

Fifill
11/26/17, 1:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

Och här är det finaste lilla blåa ynglet jag har, fortfarande vid god vigör.🙂

Annons:
Fifill
11/26/17, 1:10 AM
#77

En sak som gör mig lite nervös är att jag helt plötsligt bara har två hanar kvar, varav bara en är röd, och inte den vackraste röda färgen heller… Faktiskt så var bägge hanarna på min salu-lista, men nu måste jag hålla hårt i alla tåliga individer… 🥶 

Problemet tror jag var att jag blev för ivrig med projektet och det blev lite för stort för fort. Ibland har jag svårt att bromsa upp mig själv, och det slutar ofta i pannkaka då… 😓 Men det är inte kört än, förhoppningsvis, bara jag tar det lugnt framöver.

Lillyrod
11/26/17, 7:14 AM
#78

Så himla tråkigt att du fått sjukdom i karen. Ingen aning om vad det kan vara? Jag är glad att du inte gett upp iallafall utan fortsätter få fram långlivade vackra platy 👍

Fifill
11/26/17, 8:58 AM
#79

Fenröta, torpedsjuka och hål-i-huvudet är det som jag sett. Medicinerat i omgångar och bytt mycket vatten, men utan effekt. Undrar om det gått en "släng utav dåligt immunförsvar"(eller annan osynlig sjukdom) bland mina platys, då alla andra fiskar, däribland honumgsgurami och apisto, är helt oberörda.

Just hål-i-huvudet gick faktiskt att medicinera bort hos ett par fiskar, men de dog istället av någon annan osynlig anledning…

Fifill
11/26/17, 9:03 AM
#80

En sak som skiljer de andra fiskarna från mina platys är förresten pH:t de trivs bäst i… 🤔 Jag har ju ganska surt vatten, vilket fungerat bra hittills, men det kanske inte fungerar fullt så bra längre…

Lillyrod
11/26/17, 9:46 AM
#81

Det beror ju lite på hur surt det är. Om fisken dessutom är uppfödd i det vattnet brukar det gå bra. Jag tror inte Platy är så jättekänslig för det om det inte är rejält surt, neråt 6.

Sjukdomar är så otrevligt att få in och vet man då inte vad det är riktigt eller hur det gått till så är det ju ännu värre 🤔

Fifill
11/26/17, 11:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Dagens bästa bild! 😃

Fifill
5/26/18, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Wow, nu var det riktigt länge sen jag uppdaterade den här tråden!

Tyvärr så har jag fortfarande stora problem med mina platys, de andra fiskarterna mår äckligt bra. Medicinerar igen, ny medicin så hoppas det går den här gången… Är. Så. Trött. På. Detta. Nu.

Tänkte presentera Oops för er idag. 😇 Han är son till min egenuppfödda(döda) svärdbärarhona Attans och… en av platyhanarna. 🤐 Jäpp, nu har jag en alldeles egen platy-svärdbärarkorsning… Vad ska jag göra med denne filur? 🤔 Han är lite blyg, så man ser inte hans färg ordentligt, mer "komplex" än på bilden, nästan randig med spegelfjäll.

Annons:
Fifill
5/26/18, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Jag har dock några yngel på gång, senaste kullen visade sig vara nålfenor! 😍 De är fortfarande ganska små, går i yngelbalja ett tag till.

De större ynglen har vanliga fenor, men lite ovanligare(?) färg. Trodde först att de skulle bli jättefula, smutsbruna som de såg ut när de var mindre, men färgen blir snyggare och snyggare ju äldre de blir. 🥵 Bärnsten? 🤔

Draken
5/27/18, 9:30 AM
#85

Spännande att se nålfenorna när de växer till . Visa gärna bilder 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
5/27/18, 9:53 AM
#86

Det ska jag absolut göra. 👍

Funderar lite grann på hur jag ska göra med mina "bärnstensplatys"(låter finare än "bruna" platys… 😟) om de klarar sig undan sjukdomar och går att avla vidare på. De bär ju på både blåa och röd-gul-orangea gener, så tror ni det är möjligt att "avla tillbaka" till dessa färger? 🤔

Tänker dock inte försöka med alla, om möjligt, är lite förtjust i den här färgen faktiskt, särskilt när den kombineras med spegelfjäll.

Draken
5/30/18, 7:40 AM
#87

Det är en riktigt snygg färg :) Skulle kunna tänka mig ett gäng med den färgen själv :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: