Annons:
Etikettprojekt-diy
Läst 7512 ggr
Fifill
7/5/16, 12:51 PM

Platyprojektet - Del 2

Så var det dags att starta en ny tråd för mitt lilla projekt. 😎 Första delen hittar ni här.

Mål: Att avla fram friska, långlivade och vackra platys.

Bakgrund: Jag hade turen att för snart tre år sen få tag på en jättefin platyhona, Apelsinmandarin, som var tålig, väldigt vacker och, skulle det visa sig, långlivad(hon blev över två år gammal). Hon gick någon vecka med dalmatinerplatyn Dartanjang, som sen fick flytta tillbaka till butiken eftersom han var för aggressiv. Hon fick efter det en kull underbara yngel; den otroligt vackre hanen Sweetie, min älskade Citronella(den vackraste Platy jag sett, och med det utseende jag strävar mest efter), Syster Apelsin, tre andra vackra honor som var så lika att de inte fick namn, och tokstollan Blondie, som inte var riktigt klok, men oj, så charmig!🤪

Dessa blev sedan grunden för mitt lilla projekt, och de verkar föra sina egenskaper vidare väldigt väl.

Just nu: Det har gått över förväntan med mitt lilla projekt. Så bra, faktiskt, att jag har svårt att sålla bland ynglen som föds nu. 🤦‍♂️De yngel som överlevt de första veckorna verkar friska och tåliga, endast ett par stycken har dött efter att de nått 2 centimeters storlek(hos mig, i alla fall). 

Just nu har jag tre sällskapsakvarium med Platy, varav ett utan dvärgciklider och därmed översvämmat med yngel, haha! I de andra(120 liter och 220 liter) får jag fånga in yngel med håv innan de blir uppätna, och jag flyttar dem då till antingen "yngelbaljan" - en plastlåda på 25 liter -, eller direkt till "barnkammaren", ett 43 liters akvarium där de går tillsammans med ett stim dvärgkardinalfisk, och Gullefjun, en Apistogramma eremnopyge-hona som inte har någon aptit på yngel. Där får de gå tills de är ca en centimeter stora, sen flyttar jag dem till de stora karen.

De allra flesta yngel verkar bli honor, men de hanar som jag fått är löjligt vackra, så pass att jag omöjligen kan tänka mig att sälja dem, förutom till riktigt duktiga akvarister som jag vet kommer ta väl hand om dem och som håller mig uppdaterad om deras välmående.

Framtiden: För tillfället har jag för lite plats för att kunna driva projektet i den skala som jag vill, men planen är att i framtiden ha kanske tio akvarium med(inte enbart) platys för att kunna hålla bättre koll på deras släktband(platy med stamtavla, någon? 😉😃) och undvika inavel. Fler yngelakvarium vore också bra, och jag ska försöka göra en "yngelkasse" som är stor nog att en gravid platyhona kan gå där några dagar utan att bli alltför stressad, och som är tillräckligt gles för ynglen att simma igenom.

Annons:
Lizelda
7/5/16, 12:59 PM
#1

Följer självklart :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fifill
7/5/16, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag börjar den nya tråden med att introducera några nya bekantskaper. Jag köpte fyra nya platys från djuraffären igår, tre hade jag beställt, och en hane som jag inte kunde låta bli. 😃 Det blev två vita honor med svarta prickar("Black and white" kallar Imazo dem) och en hona som är blå med en mängd små prickar, samt en vag mussepigg-teckning på stjärten. Den ena vita honan och den blåa får ni vänta lite på, för jag måste skrapa rutan ren från alger innan jag kan fota dem. 😊

Här är den nye hanen, som går med Kumquat och Citronellas gäng. Jag har inte döpt någon utav fiskarna än, utan det får faktiskt vänta tills jag ser att de klarar sig.

Fifill
7/5/16, 2:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Den nya honan i samma akvarium. 🙂

Lillyrod
7/5/16, 2:39 PM
#4

Jag låste förra tråden så kommer det inte mer kommentarer där : ) Väldigt vackra Platy du har. Jag som sagt att det inte blir mer levandefödare här känner ibland att jag kanske kommer att ångra mej : )

Fifill
7/5/16, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Och så ett par bilder på herren på täppan, Kumquat! Köpte honom i maj förra året, och han är i finfin form fortfarande. Härligt när man får tag på friska fiskar som inte dör inom en månad! 😃

På andra bilden ser ni förresten hur dunkelt det är under flytväxterna. Fiskarna älskar det. 👍

Fifill
7/5/16, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tack. 🙂

Jag tyckte platys var hemskt tråkiga i början faktiskt, men ju mer jag studerar dem desto mer förtjust och överraskad blir jag. De är smartare än man kan tro, de gillar att härma andra intressanta fiskar, t.o.m mina veckogamla yngel har gjort det. De kanske inte fortsätter med beteendet sen, men prövar gör de. Och ynglen är ju så fruktansvärt söta, jag tröttnar aldrig på dem! 😍

Och så en ny bild på Citronella, två och ett halvt år gammal, men rund och glad fortfarande. 🙂

Annons:
MariaK1977
7/5/16, 7:20 PM
#7

Roligt med nyinköpen, jättefina 🙂

MsZ
7/5/16, 7:54 PM
#8

Jag har två platyyngel nu och seriöst, det är ju bara två ögon och en mage 😄😂

Lillyrod
7/5/16, 8:07 PM
#9

Det enda som behövs. Hitta maten och stoppa i sig den 😃

mimåne
7/5/16, 9:42 PM
#10

Hahaha #9

Fortsätter självklart att följa dig och dina fantastiska platys Fifill!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MsZ
7/5/16, 9:54 PM
#11

Haha Lillyrod. Det är ju helt sant 😳😂

Lilolizeit
7/6/16, 4:52 PM
#12

Fortsätter att följa dig och dina vackra Platy. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Fifill
7/7/16, 1:15 PM
#13

Vad roligt att ni vill fortsätta följa mitt projekt! Tack! 😊

En sak jag funderat på på sista tiden är pH och platy… I början måste jag ha tänkt på det när jag köpte mina första platys, men sen har det helt fallit mig ur minnet att de ska ha neutralt till basiskt vatten… Mina akvarium, med apistogrammor, är ju definitivt rätt sura, runt 6-6,5 i pH när jag mätte sist, vilket var alldeles för länge sedan… Men mina platys frodas uppenbarligen i alla fall. 

Men det får mig att undra hur de hade mått i ett basiskt akvarium. Ännu bättre kanske? 🤔

Annons:
mimåne
7/9/16, 11:11 PM
#14

Ja det där med platys och ph värde. En del av mig undrar om de inte avlats in så hårt i akvarievatten att de idag trivs lika bra även i lite surare? De flesta akvarievatten får ju ett lägre ph. Svårt att veta hur de känner.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LuckyMommy85
7/13/16, 8:59 AM
#15

Följer ☺️👍🏼

Fifill
7/15/16, 2:52 PM
#16

Oooh! Jag hittade precis ett platyyngel i äldsta karet! Vet inte hur länge det är sen det hände sist… 🤔 Måste vara minst ett år sedan! Jag tror att det är Lilla Tomatillas yngel, och pappa är antingen Litchi eller Salmiak. Wagtailteckning kommer den få, det kan jag redan se, riktigt mörk och fin redan nu, och antagligen blir färgen åt det tomatröda hållet, har inte haft ett yngel med den här färgtonen förut. Så skoj! 😃

Granaten och Clementins yngel blir också röda, men i en mer kallt röd nyans tror jag. De klarar sig över förväntan måste jag säga. Hade nästan räknat med att de flesta skulle dö inom ett par veckor, men fortfarande så är säkert 20-30 stycken i livet, alla(??) röda med wagtail och nålfena! 🥳

Tyvärr så har Bergamott fått någon sorts hudproblem, så hon går i ett saltbad nu… Hoppas hon repar sig.😕

Och de nyinköpta platypersonligheterna ser fina ut än så länge, men jag väntar i ett par veckor till innan jag ger mig på att namnge dem.

Förresten så har Kråkans speciella yngel fått namnet Krikon. Hen är rätt så skygg dock, så jag har inte lyckats ta några bilder på hen… Vilket är hemskt synd, för jag har aldrig sett en Platy med det utseendet förut! Börjar bli riktigt vacker, och såå annorlunda! 😃

Arizha
7/15/16, 3:04 PM
#17

Gu vad roligt! hoppas du lyckas ta bild snart för jag dör av nyfikenhet ☆_☆

mimåne
7/15/16, 3:48 PM
#18

Säger som Arizha, hoppas du får en bild nån gång så vi får se den lilla varelsen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
7/19/16, 11:09 AM
#19

Den nya blåprickiga honan har fått namnet Aronia, för hon fick yngel i går och då kände jag att hon behövde få ett namn på studs. 😃 Jag såg att hon var väldigt tjock, så jag flyttade över henne till yngelbaljan, och banne mig om hon inte fick yngel efter bara några timmar! Så det blev en blixtvisit för henne i baljan.

Vet inte hur många det är än, det ska bli intressant att se om de överlever allihop. Vet ju inte vem pappan är till dessa yngel, eller ens hur tålig Aronia är, så det är bara att hålla tummarna.

Fifill
7/19/16, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#20

Merde, som de säger på franska. 😕Tog fram kameran nyss i ett försök att fånga Krikon på bild, vilket jag också gjorde, men genom kameralinsen så såg jag något jag inte sett förut… De andra platyynglen var ju superfina och ganska unika… och de flesta är hanar! 😮Jag som inte har plats för fler hanar! Varför?? Varför??!

Här kommer tre bilder på lilla Krikon. Visst är hon speciell? 😃

Annons:
Lillyrod
7/19/16, 1:34 PM
#21

Du får spara den bäste och sen glädja någon annan med de andra vackra fiskarna ; )

Fifill
7/19/16, 1:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Och en bild på Blåbäret och Salmiaks/Litchis yngel som går i samma kar.

Fifill
7/19/16, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#23

Och så en bild på en utav de fina hanarna. Han har fått sån fin teckning, och vackert blänk har han också… 😍

Fifill
7/19/16, 1:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#24

Och den andra hanen. Han har prickar på ryggfenan också!! 😍

Fifill
7/19/16, 1:41 PM
#25

Men vem?? Vem vågar jag anförtro mina små älsklingar åt?? 😮Blir så löjligt fäst vid de vackraste ynglen att det är nästintill omöjligt för mig att skiljas från dem… 😟

Lillyrod
7/19/16, 2:02 PM
#26

Ja lite så är det men till slut blir du tvungen. Eller fylla hemmet med akvarier ; )

mimåne
7/19/16, 5:06 PM
#27

Åh vad fin Krikon är!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
[aqva65]
7/19/16, 6:59 PM
#28

Fifill  var bor du ?

Fifill
7/20/16, 11:25 AM
#29

Fler akvarium låter väldigt frestande just nu… 🤦‍♂️Men det går ju inte, så jag får bita ihop och hitta så bra hem som möjligt åt dem helt enkelt.

Jag bor i Härnösand. 🙂

[aqva65]
7/20/16, 6:28 PM
#30

 okej  lite för långt bort annars kunde jag ta emot Platy !🙂

Fifill
7/29/16, 12:33 AM
#31

Har precis avlivat min kära Bergamott, hon blev bara sämre och sämre, och idag kunde jag inte fortsätta hoppas på bättring längre. Gjorde på annat sätt denna gång, lade henne i en dubbel plastpåse och dängde så hårt jag kunde mot en stolssits innan jag skar huvudet av henne. Jag var alldeles illamående och darrig innan, men trots att det kändes fruktansvärt brutalt så är det nog den humanaste metoden. Över på ett ögonblick för henne.

Nu måste jag bara skura altanen efter att min ena katt så lägligt kräktes(alltid på natten! 🤢), innan jag kan lägga mig och sörja min lilla vän… 😢

mimåne
7/30/16, 8:28 PM
#32

Beklagar fifill, så tråkigt🌺

Det där med kattspya känner jag igen.. Jag kom precis hem och hittade det i soffan. Soffan med tyg.. Uäk!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
7/31/16, 10:44 AM
#33

Sängen medan du sover… Fy…🤢

Lite mer positivt, jag räknade Granatens yngel häromdagen, och åtminstone 14 st är fortfarande i livet. 👍 De flesta blir röda, ett par rödare än de andra, och en blir nog mer åt det orangea hållet.

Och positivast utav allt, även om det egentligen inte hör hemma på den här tråden, är att alla mina nio apisto-yngel också lever och är så galet underbara att jag inte har en aning om hur jag ska kunna välja vilken jag ska behålla… Fast, en favorit har jag väl, hen är supercharmig och hur social som helst, alltid först fram och gillar uppmärksamhet. Hen brukar simma längs med baljan närmast mig och försöka få uppmärksamhet, och tigger såklart efter mat just nu. Sötnos. 😍

Lillyrod
7/31/16, 11:02 AM
#34

Apistogramma är helt klart de mest personliga fiskar jag träffat : ) Roligt att dina yngel överlever av båda sorterna.

Annons:
mimåne
7/31/16, 11:06 AM
#35

Jajamän, Been there done that.🤢 Som tur är så brukar jag "vakna till" och putta ner honom på golvet när han börjar stöta, men det ska man ju också komma ihåg att man gjort på morgonen när man ska kliva upp..

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
8/4/16, 10:28 AM
#36

Så, nu tänkte jag reta er med att berätta att jag fotade Granatens yngel igår kväll, tror jag fick några finfina bilder, men eftersom batteriet tog slut i kameran så får ni vänta ett tag innan ni får se dem. 😇😛😉

Fifill
8/4/16, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#37

Nu har kameran laddat klart, så här kommer några bilder på Granaten och Clementins yngel. 🙂 Deras fenor har inte färgat ut än, så tyvärr ser man inte nålstjärten så tydligt på bilderna, men allihop har den fenformen.

Fifill
8/4/16, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Och så ett annat yngel som jag verkligen hoppas överlever, endast vackra Sharon(avliden) har haft den färgen och teckningen förut, och det är den jag mest av allt vill få fram såklart… 😟

Fifill
8/13/16, 12:10 AM
#39

Syster Apelsin har dött under dagen. 🌺 Hon blev ca två och ett halvt år gammal, och hon dog utav ålder. Så nu är det bara Citronella som är kvar i livet utav Apelsinmandarins avkommor.

Har satt den ena dalmatinerplatyhonan i yngelbaljan, då jag tror hon ska föda närsomhelst nu. Måste hitta på  namn åt nykomlingarna nu, de har överlevt en månad här nu och ser alla friska och krya ut. 👍

Jag tror att det är viktigt att verkligen titta noga på de individer man köper i affären, och inte bara säga "fem platys" på måfå. Ser fisken inte ut att vara i absolut topptrim, oavsett hur fin den är i färgen, så köper jag den inte, och hittills verkar det ha lönat sig.🙂

MsZ
8/13/16, 12:28 AM
#40

Det är så roligt att följa dina tankar och framgångar. Funderar över vad du tittar på när du bedömer "skicket" på en fisk på en djuraffär

Fifill
8/13/16, 8:58 AM
#41

Här kommer min lilla checklista:

  1.  Är den pigg och nyfiken? Om fisken står still i ett hörn så stryks den omedelbart, oavsett om den ser ut att vara i fint skick i övrigt.
  2. Är den rund och trind? Jo, även butiksplatys ska vara runda om magen, även om alltför många som jag sett är magra stackare. Men den får heller inte vara alltför uppblåst, eller konstigt fyrkantig i formen, och se upp för ojämna fjäll! Är den slank, varken mager eller rund, så måste jag se om det är en hane eller en hona det gäller. En hane kanske godkänns ändå, en hona godkänns inte.
  3. Hur ser fenorna ut? Är de hela? Om de är trasiga, beror det på sjukdom eller skada? Ser det ut att vara en skada så blir de fortfarande godkända, annars inte. Är de grumliga, har de prickar eller ser gråaktiga ut? Då är de sjuka, så köp helst inte någon utav fiskarna i det karet!
  4. Håller fisken fenorna indragna längs kroppen? Är stjärtfenan hopdragen? Det kan vara lite svårt att se ibland, då de flesta fiskar blir "något uppspelta" när man tittar på dem och tigger mat(blir de inte det, se upp!). Men vänta, håll ögonen på individen och se vad den gör med fenorna. Och lär dig se skillnad på hanar och honor. 😉
  5. Hur ser färgen ut? Jag tycker att den ska vara klart och jämnt färgad och inte flammig eller fläckig över kroppen. Om du tittar på, säg, röd wagtail så ska den ha samma jämnt röda färg över hela kroppen, den får inte vara blekare eller mörkare fläckvis.
  6. Hur ser avföringen ut? Kan vara svårt att se, men försök se efter. Ser den normal ut, toppen! Om inte, avvakta lite och bedöm hur den mår i övrigt. Ibland beror det på sjukdom, ibland har den ätit något olämpligt. Och se för guds skull till att fiskarna i karet inte har blodmask! 😮
  7. Hur ser de andra fiskarna ut att må? Jag tittar främst på andra platys i samma kar, men även på de andra fiskarterna där.

Tja, det är väl vad jag brukar kolla efter. Det som oftast är "fel" på fiskarna är fenorna, alldeles för många har hopdragna fenor, och kroppsformen, många är för magra som sagt. Själv brukar jag stå och stirra på den utvalda fisken i åtminstone tio minuter innan jag känner mig någorlunda säker på att köpa den.

Så peka noga ut fisken du vill ha för personalen, och kontrollera att det verkligen är den som fångas! Lycka till! 👍

Annons:
Fifill
8/13/16, 9:14 AM
#42

Min lilla dalmatinerhona är en riktigt tuffing! 😎Hon går i yngelbaljan här bredvid datorn, men till skillnad från Bergamott, Havtorn och de andra honorna så verkar hon inte vara särskilt rädd när jag rör på mig. Däremot verkar hon lite frustrerad över att gå så smått just nu, och verkar tigga uppmärksamhet från mig. Eller så tigger hon mat. 😃

Nye hanen har jag döpt till Loquat nu, så Loquat och Kumquat delar akvarium, vilket verkar passande.

Dalmatinerhonorna är lite svårare att namnge, då jag helst vill ta färgen med i beräkningen är jag döper dem. Jag försöker ge dem frukt- och bärnamn, som sagt, och att döpa en vit fisk till, säg, Papaya eller Orangina känns inte helt rätt. Men just nu så överväger jag att döpa dem till "Mamoncillo" och "Limoncello". Jag spenderade tid på wikipedia igår kväll, så jag har en ny uppsättning namn att välja bland. 👍

ElinvBorg
8/13/16, 2:05 PM
#43

Frukten drakfrukt aka pitahaya har ju vitt fruktkött med svarta kärnor, rätt likt dalmatiner ;)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Fifill
8/13/16, 2:36 PM
#44

Aha, låter ju perfekt då! Pitahaya och… hmm… Får fundera ett tag till. 🤔

Fifill
8/29/16, 10:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

Först, uppdatering på namnfronten! ElinvBorg, namnet Pitahaya passade perfekt, och den andra dalmatinerhonan fick namnet Lilli-Pilli(ja, det är en frukt/bär/nånting, enligt wikipedia). Tänk vad många roliga namn det finns! 😃

Här kommer en dagsfärsk bild på mitt "platykar", med hundratjugofemtioelva platys i! Helt galet vad de trivs bra i detta akvarium! 🤦‍♂️

Fifill
8/29/16, 10:04 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Platykaos! (Det är mathörnan de samlats i, såklart. 😉)

Fifill
8/29/16, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Bild på fina Cherimoya. 😍

Fifill
8/29/16, 10:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Här är ett yngel jag hyser stort hopp om! Såå vacker! 😍

Annons:
Fifill
8/29/16, 10:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

I stort sett vartenda yngel i det här karet bli prickigt! Helt galet!👍

Fifill
8/29/16, 10:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

När jag startade projektet trodde jag att jag kanske skulle vilja behålla några få yngel och sen sälja de andra som inte "håller måttet"… men det blev tvärtom, det är bara några få som inte håller måttet, de flesta är så fina att jag vill behålla dem! 🤦‍♂️Det är så svårt att sålla ut de bästa nu! 😭

Fifill
8/29/16, 10:13 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Clementin stannade upp ett tag och jag fick ett par bra bilder på henne. 🙂 Hon har inga spegelfjäll, men hon ser nästan ut att glöda hela hon istället.

ElinvBorg
8/29/16, 12:16 PM
#52

Så kul att det blev det :) Dina platys är ju så fina! Massa prickar som är så fint och jag förstår att de trivs i det lummiga karet :)

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Lillyrod
8/29/16, 8:33 PM
#53

Hur i hela friden kan du hålla ordning på vem som är vem??

Fifill
8/29/16, 10:23 PM
#54

Noggrant utvalda namn som jag lätt kan koppla till fisken ifråga, samt ett bra, eeh, ansiktsminne? (Fiskminne??) 🤪

Fifill
9/9/16, 9:09 AM
#55

Älskade Citronella har dött nu. 🌺😕

Annons:
Lillyrod
9/9/16, 9:19 AM
#56

🌺

Fifill
10/2/16, 1:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Herre jösses vad tiden går! 😮Tittade i min akvariejournal för ett par dagar sen, och jag har haft Kumquat i över ett och ett halvt år nu! Han bör vara runt två år gammal nu alltså, men han är i kanonfin form fortfarande! Vilken tur jag haft som fick hem en så bra hane!😍 Det är ju lite lotteri när det kommer till grossistplatys som sagt.

Och Hjortron, Havtorn, Salmiak, Litchi och Kiwano bör alla vara runt ett och ett halvt år nu. Svårt att ha koll på när de fötts, men de var ju födda precis i början på mitt projekt, så…

Fifill
10/2/16, 1:20 PM
#58

Jag har fått en kull yngel efter Pitahaya nu. Flyttade henne till yngelbaljan över ett dygn, och när jag räknade till fem-sex yngel flyttade jag tillbaka henne då var hemskt uttråkad och rastlös i baljan(inte rädd, nej, inte hon inte! Tuff dam, detta! 😎). Men nu när ynglen är ett par veckor gamla så räknar jag till säkert mellan femton-tjugo stycken! Vad bra de är på att gömma sig när de är nyfödda! 🦸‍♂️

Fifill
10/11/16, 8:35 AM
#59

Nu är yngelbaljan undanplockad till slut! De två sista apistoynglen har fått flytta till syskonen i "5:an", och alla tjugosex utav Pitahayas yngel går nu hos Gullefjun. Jag undrar hur många som kommer överleva till vuxen ålder denna gång. Aronia fick också en stor kull, men endast två av ynglen har klarat sig till 1 cm storlek, och även Granatens avkommor har decimerats en hel del.

Fast Lilla Tomatillas enda yngel mår fortfarande prima! Bådar gott, tycker jag. 🙂Jag har flyttat henne till "5:an"(även känt som platykaret) för att se om hon får fler överlevande yngel där. Far till eventuella yngel bör vara antingen Salmiak eller Litchi nu.

Det är mycket enkelt att se vilka yngel som har Kumquat som pappa, jag upptäcker fler och fler som har en något förlängd ryggfena. Men ingen som blivit riktigt "high-fin"… Behöver bägge föräldrarna genen, tro? 🤔

mimåne
10/11/16, 10:06 AM
#60

Jag har följt ditt Platy projekt länge nu, och jösses så imponerande det är. Du har fått så otroligt vackra och hälsosamma platys och det är beundransvärt hur du lyckats med dessa levandefödare idag. Jag älskar dina Platy Fifill, de är underbara🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
10/11/16, 6:09 PM
#61

Ja och jag älskar berättarstilen med mycket humor. Alltid roligt att läsa!

Cecilia.S
10/12/16, 8:26 AM
#62

Så spännande, inte sett den här tråden förrän nu men den kommer jag att följa 😃

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Annons:
Fifill
10/13/16, 7:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Oj, tack så mycket för de fina orden! 😊 Och tack alla ni som läser tråden, det är så roligt att skriva här tack vare er!

Faktiskt blev jag så inspirerad att jag satte igång att fota lite fisk igen. Mestadels skräpbilder, som alltid, men några blev bra. Vissa utav motiven var lite motsträviga dock, däribland Clementin som stod bak i karet och tittade på. Men tji fick hon, det blev en ganska perfekt bild ändå! 😃

Fifill
10/13/16, 7:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Så en bild på Lilla Tomatilla till slut! Visst har hon en härligt röd färg? 😍 Andra platyn är Tamarind, som är snudd på omöjlig att fota… 🤦‍♂️

Fifill
10/13/16, 7:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#65

Och så ett litet bildspel på en aningslös Terrakotta och Vickan Junior. Junior vann. 😈

Lägg gärna märke till den vackra blåa platyn i bakgrunden på ena bilden. Såå vacker! 😍

Fifill
10/13/16, 7:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Ett par utav skönheterna. Den svartvita hanen hade jag tänkt sälja, men han har blivit vackrare och vackrare… Måste nog sälja honom ändå.😢

Fifill
10/13/16, 7:11 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

Här är ett vackert yngel med en orangea färgskiftning på bakkroppen! Hen är faktiskt också till salu, eftersom den inte är wagtail, och jag har andra med samma färg som är det.

Fifill
10/13/16, 7:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Och här är min lilla favorit! Kumquat är tydligt pappan(ser ni den lite längre ryggfenan?), så mamma bör vara antingen Hjorton, Havtorn eller Bergamott. Kommer stanna hos mig oavsett kön. 😍

Dessutom en bild på en härligt rund platymage! Så ska det se ut!

Fifill
10/13/16, 7:16 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

Och så ett av Granaten och Clementins yngel! Fortfarande så dyker det upp ett udda nyfött rött yngel i karet, men denna har gick hos Gullefjun ett tag för säkerhets skull.

Annons:
Fifill
10/13/16, 7:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

Här har vi en fin hane som är till salu. Härliga blänkande fjäll, men comet- och mussepiggteckningen ska bort från min avel!

Troligtvis så flyttar han snart också, har några intresserade köpare på ingång, hoppas jag.

Fifill
11/8/16, 8:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#71

Vila i frid, käre Kumquat. 😢🌺 Jag blev tvungen att avliva honom igår, han hade fått ett svampangrepp(gissar jag) på sitt gonopodium(ajaj), och mådde verkligen inte bra. Jag medicinerar akvariet mot hexamita/hål-i-huvudet, och eftersom han verkade frisk innan medicineringen så måste den ha stört hans gamla immunförsvar så han blev sjuk, gissar jag. Men han blev ju över två år gammal, och större delen utav tiden hos mig så var han herre på täppan så han har haft en väldigt bra liv. Blir lite tomt utan honom dock… 🌈

Supercoolninja
11/8/16, 10:40 PM
#72

Väldigt spännande läsning! :D Håller själv på att starta upp ett Platy projekt, såg även att du inte bor allt för långt bort från mig heller. Då vet jag vart de finns fina platys om man får äran att få köpa några :D

Fifill
11/12/16, 11:17 AM
#73

Så, strax ger jag mig iväg till djuraffären för att se om det finns några fina platyhonor till salu där! 😎 Var där i tisdags men då hade de inga fina(möjligtvis en, men hon var så terroriserad utav hanarna i karet att hon gömt sig under en rot och vägrade komma fram, men vad jag såg så verkade hon rund och fin… Hoppas!).

Men tydligen så skulle de få en ny leverans fisk i onsdags, så vi får se om de har några skönheter nu.

Jag är i lite desperat behov utav nya honor, då majoriteten utav årets yngel blev hanar, och jag har inte fått några sålda än… Har några som är intresserade av att köpa, men de vill ju också mest ha honor… 🤦‍♂️Dumma fiskar, föd fler honor vetja!

mimåne
11/12/16, 1:28 PM
#74

Svamp på gonopodiumet.. Stackarn😓

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
11/12/16, 3:13 PM
#75

Ja, det såg inte roligt ut, och för en gångs skull så kände jag inga tvivel om vad som behövde göras, så det var fort över för honom.😕

Men nu ni, nu har jag kommit hem med två nya finfina high-fin honor! 😃Den stackars honan(orange wagtail) som gömde sig visade sig mycket riktigt vara rund och go när vi väl lyckats jaga fram henne. Sen såg jag en riktigt praktfull rödvit tuxedohona med en makalös ryggfena, hur jag missade henne förra gången vete sjutton, för oj vad stor hon är!😍

… Nu hade jag visserligen inte planerat att köpa tudexotecknade platys, men den här fick bli ett undantag.😊

Får se om jag kan få några bilder på dem i framtiden. De får gå i "Ettan" först, tills jag vet om de kommer klara sig längre än någon månad. Efter det så flyttar jag dem nog till antingen stora karet eller platykaret. Tyvärr så är det snudd på omöjligt att fota i "Ettan", då ljuset är ganska uselt där(aldrig mera heltäckande ljusramp!)…

Fifill
11/12/16, 3:25 PM
#76

Gick och tittade i fiskpåsen igen, då jag koppar in honorna nu, och de är verkligen superfina! Det är så roligt när man hittar fina individer!😍

Hoppas verkligen att de klarar sig, så att jag får döpa dem snart! (Jag har lärt mig av mina misstag, nu måste jag vänta minst en månad innan jag får lov att döpa dem.)

Den orangea honan verkar redan mindre stressad, trots "pås-situationen".🤪 Måste har varit ett helvete för henne innan…

Annons:
Fifill
11/13/16, 10:58 AM
#77

Urrh, denna avel… 🤦‍♂️En problem jag haft sen början är hur jag ska lägga upp aveln på bästa sätt. Hittills så går det ju överväldigande bra, men det känns som om projektet har "växt ur" de akvarium jag har, och jag skulle egentligen behöva utöka och organisera det hela lite bättre. Det jag skulle vilja göra är:

  • Kunna sortera nyligen könsmogna hanar och honor för sig, så att jag kan styra aveln bättre. Vill att de ska gå här i minst ett halvår, så att de är åtminstone runt året gamla när de sätts i avel. Här skulle även de fiskar jag planerar att sälja kunna gå. 2 akvarium på minst 200 liter(varav jag redan har ett).
  • Skaffa ett karantänakvarium för nyinköpta fiskar. +1 akvarium på ca 50-60 liter.
  • I avelsakvarierna så tror jag att idealet är 1 hane med minst 4 honor. Därmed så måste jag besluta om hur många hanar jag vill ha. Visserligen skulle jag väl kunna flytta dem mellan "inte i avel" och "i avel"… Hmm… +X akvarium på minst 100 liter.
  • BB och yngel upp till 1 cm, där varje kull går för sig. Här har jag redan två akvarium på 43 liter, även om det ena(Pyrets) inte är lämpligt just nu, men det blir perfekt när nuvarande invånare har… kilat vidare… 🤐 Två kullar åt gången blir nog bra, så det räcker gott och väl.
  • När ynglen växt ur barnkammaren så måste jag flytta dem till ett akvarium där de ska gå tills man kan se vilket kön de har, och därefter sorteras upp efter kön i andra akvarium. Jag är lite osäker på om jag bör ha samma antal av dessa akvarium som av "barnkamrarna", så att jag fortfarande kan hålla isär kullarna… 🤔 Hursomhelst bör de vara på runt 100 liter.
  • Och för att kunna undvika inavel men samtidigt korsa "mitt eget" blod, så bör jag ha någon sorts tanke om hur jag flyttar avelsdjuren så att de inte är alltför nära besläktade, helst inte närmare än kusiner… Här går jag alltid helt vilse när jag försöker lista ut hur… 🧟‍♂️

…………………..

Japp, jag är totalt förvirrad igen… 🤦‍♂️

Tips, tankar och idéer på hur jag skulle kunna göra är jättejättejättevälkomna! ☝️

Draken
11/13/16, 11:10 AM
#78

Jag är riktigt imponerad över dina ansträngningar, jag tror du kommer få till en mycket livskraftig och bra platystam.

Tyvärr kan jag inte ge dig några goda råd ang aveln då jag själv inte har någon större  erfarenhet av det. Men jag håller tummarna, och vet med säkerhet att du kommer fixa att få till det 👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/13/16, 11:28 AM
#79

Det är väl ganska vanligt inom akvaristiken. Man behöver mer plats och mer kar hela tiden. Du gör verkligen ett jättejobb med det där 👍

Fifill
11/13/16, 1:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

Här kommer en bild på en utav nykomlingarna! Har möblerat om i deras akvarium idag, fiskarna har varit missnöjda ett tag och jag tror det beror på tidigare inredningen… Passade också på att torka av glaset och lånade ljusrampen från platykaret, så det blev lite bättre bilder i alla fall.

Visst är hon häftig?😃De är fortfarande blyga och svåra att fota, de nya damerna, och tyvärr så verkar Litchi inte gilla den andra honan alls… 🤐 Får se hur det går framöver.

Lizelda
11/13/16, 1:46 PM
#81

Hahaha, jag älskar det här! 😃 Jag föder ju upp hundar och vi har ju stamtavlor på dem, vilket förenklar saken. Men ja, det är ett sjuhelvetes jävla meck att få ihop allt och man sitter med papper och man drar linjer och tittar och grejar för att matcha bäst.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Fifill
11/13/16, 11:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Håll i hatten, här kommer några nytagna bilder på snyggingarna i "platykaret" igen! Kameran var på gott humör ikväll, så det blev en del guldkorn denna gång. 🥳

Börjar med en bild som verkligen visar hur vackert vissa individer blänker, svårt att fånga det på bild vanligtvis. Han ser lite udda ut på bilden, men det är bara för att han tog fart och pep iväg sekunden efter. 🦸‍♂️

Fifill
11/13/16, 11:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#83

Och så en utav Kumquats alla avkommor(dotter? Hoppas, hoppas!). Planerade förut att sälja denna fisk, men ju mer hen växt desto vackrare har hen blivit… 😊

Annons:
Fifill
11/13/16, 11:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

Och en bild på ovanstående samt ett blått yngel. De är sååå fina!

Fifill
11/13/16, 11:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Även om vissa utav de blå ynglen har ett ganska fantastisk färg, så är nog de flesta lite mer diskret färgade, som detta yngel. Det är dessa som jag kommer sälja först, så klart. 😉

Draken
11/14/16, 8:49 AM
#86

Jättesnygga 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
11/14/16, 5:41 PM
#87

Verkligen fina Platy du har. Jag har sagt att jag inte ska ha levandefödare nå mer men det vete tusan när man tittar på dina bilder ; )

Fifill
11/17/16, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Oj, visste ni?! Att om man fotar ofta så - håll i er - vänjer sig fiskarna vid kameran! *flämt* Vilken upptäckt! 😇 Snart poserar de väl också. 

Ska bara träna kameran att ta bättre bilder, sen blir det toppen. 🤪

Ska gå igenom bilderna imorgon, men här kommer en härlig bild tills dess. 

En av de saker jag älskar mest hos platys är deras underbara blå ögon. Får aldrig nog utav dem! Ärligt talat blir jag bara mer och mer förtjust i dessa små charmtroll. 😍

Draken
11/18/16, 5:25 PM
#89

Läcker bild 😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
11/18/16, 6:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#90

Här kommer ett par bilder på Pitahayas småttingar. De verkar väldigt starka och friska, och då variationen på både färg och teckning varierar ganska mycket så gissar jag att chansen är stor att någon utav mina hanar kan vara pappan(papporna?). Ett yngel saknar hittills fläckar och är inte wagtailtecknad, så det ska bli spännande att se hur den utvecklar sig. Helvit? 🤔

Annons:
mimåne
11/20/16, 11:21 AM
#91

Åh high-fin!!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
11/20/16, 12:36 PM
#92

Så, Litchi terroriserar verkligen den nya röda high-fin-honan, så hon ska nog få flytta till ett annat akvarium istället. Hon var så tillbakadragen i början att jag var rädd att hon var dålig, men hon verkar stark nu… och rund! Så jag gör nog i ordning yngelbaljan idag igen, så får hon gå där några dagar innan hon släpps ned i ett av de andra karen. Hoppas på yngel! 🙂

mimåne
11/20/16, 7:39 PM
#93

Åh jag hoppas du får yngel av henne. Det hade varit såå kul med high-fin bebisar

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
11/22/16, 3:34 PM
#94

Honan verkar gladare och tjockare för varje dag som går, så nu skyndar jag mig med att göra i ordning yngelbalj---… Något flöt precis upp till ytan i akvariet… Vad tusan…? 🤔*avbrott för undersökning*

… Det var Blåbäret som kilat vidare. 😢 Farväl lilla fisk, tack för alla dina underbara yngel som jag fått.

Fifill
11/22/16, 11:30 PM
#95

Så, nu är den röda high-finhonan i yngelbaljan! Nu ska jag bara hoppas på yngel så snart som möjligt.

Fifill
11/23/16, 8:23 AM
#96

Hon är såå fin, min nya röda high-finhona!😍Jag är så glad att jag såg henne där gömd under roten i butiksakvariet! Vilken tur för oss båda!

Fifill
11/23/16, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Här kommer en bra bild på röda high-fin honan!

… Eller den hade varit bra om inte Litchi zoomat in på bild för att mopsa sig mot henne som vanligt… 😕 Så det blev en bra bild på honom istället! 😇

Annons:
Fifill
11/27/16, 11:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

En bild på den andra high-fin-honan! Lite suddig, men den bästa jag har hittills. 🙂

Ändring: Av någon anledning så visas inte bilden… 🤦‍♂️

Lillyrod
11/27/16, 11:37 AM
#99

Jag har läst att det är någon bugg just nu så det går inte att lägga upp bilder tyvärr. Samma över hela iFokus.

Fifill
11/27/16, 11:44 AM
#100

Attans då. 😐

Upptäckte nyss att det går att se bilden om man trycker på den "trasiga länken" och öppnar den i ett nytt fönster… 🤔

[aqva65]
11/27/16, 1:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

#100 förlåt Fifill . vill inte ta dina fina bilder men  jag beskar bilden !

mycket fin 🙂

Fifill
11/28/16, 7:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#102

Ingen fara, nu slipper jag ju ladda upp bilden igen själv. 😉😃

Jag tycker hennes ryggfena är så häftig, den liknar en hajfena i formen. 😍

… Hajfena…? High-fena…? Haj-fin…? Har man sett, en ordvits!🤪

Fifill
11/28/16, 8:46 AM
#103

Undrar vad man får för Platy om man korsar en nålfena med en high-fin? 🤔Min röda high-fin-hona är ganska poppis i platykaret, särskilt en av Granatens söner är förtjust i henne. Ska bli spännande att se vad resultatet blir! 🙂

Fifill
11/29/16, 9:38 AM
#104

Först och främst, jag kollade på nätet efter korsningar mellan high-fin och nålfena, och min reaktion är: nej, nej, nej, NEJ!🧟‍♂️Hanarna får förlängt gonopodium, vilket i praktiken gör dem sterila(har jag för mig), precis som hos svärdbärarna. Så det blir att separera nålfenor och high-fin framöver… 😕

Sen kikade jag in på Imazo, och de har en intressant variant hemma som de kallar blåfläckig wagtail neon. Låter bekant, och lockande. Tänkte just att jag behövde få hem någon obesläktad blå Platy igen, gärna en hane denna gång, så jag tror jag beställer några, och håller tummarna för att de är fina.👍

Annons:
Fifill
11/29/16, 9:42 AM
#105

Hej!? Bilderna på Tiger Junior dök upp i ett tidigare inlägg, jag trodde jag tog bort dem?? 🤔 Märkligt… Hursomhelst, visst är han fin? Syns tydligt att Salmiak är pappan, men Junior verkar hittills inte få lika mycket svarta fläckar, vilket är perfekt. 😍

Fifill
11/30/16, 7:58 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#106

Jag har som sagt haft en väldig tur med mina yngel, men jag har nog inte visat någon bild på en av Kråkans döttrar som bor här. Hon är stark, frisk… men otroligt ful, enligt mig. När jag skulle sälja platys för några månader sen så kunde jag inte förmå mig att sälja henne just därför… 😊

mimåne
11/30/16, 12:56 PM
#107

Va.. Kråkan är väl jättefin! Jag gillar verkligen hur hennes ryggfena är så mycket starkare i färgen än själva kroppen. Så läckert =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/2/16, 10:20 PM
#108

Tycker du? 🤔 Jag tycker hennes färg är ganska tråkig, blågråbrun som den är, och stjärtfenan är ojämnt färgad, och ryggfenan är visserligen fin, men passar inte riktigt med resten av kroppen tycker jag. Men så är jag kanske lite hårdare i min bedömning pga aveln. 😇

Fifill
12/2/16, 10:28 PM
#109

Vet ni, det hade varit så mycket roligare med min framgångsrika platyavel om jag bara hade kunnat. Få. Dem. Sålda!!! 🧟‍♂️ Har några intresserade, men ingen som kommer och hämtar av olika anledningar… 😭

Fifill
12/3/16, 11:06 PM
#110

Aww, jag är kääär! 😍Jag bytte vatten i "platykaret" nyss, och passade såklart på att busa med fiskarna lite. Som ni kanske vet så är platys bland de mest nyfikna fiskar som finns, och speciellt yngel och ungfiskar är jättenyfikna, vilket gör att så fort jag stoppar ned handen i det karet så har jag nästan hela skocken runt handen. Som den retsticka jag är så brukar jag vifta med fingrarna(försiktigt) och jaga dem lite till deras, förmodar jag, skräckblandade förtjusning. 

Just i kväll var de allihop ovanligt orädda och nyfikna, och en stund hade jag nog alla fiskarna omkring min hand, och jag fick röra vid ganska många av dem, t.o.m de vuxna(typ). Men särskilt ett yngel verkade nästan gilla beröringen, för hen höll sig kvar fast jag rörde vid den flera gånger, jag tror nog att vi kan bli ganska bra "kompisar" om vi fortsätter öva, haha! 😃Det är dessutom ett av de yngel som jag speciellt håller ögonen på p.g.a färg och teckning(ljusare och diffusare version utav Tiger Junior), hoppas det är en hona!

Tiger Junior fick jag också "klappa" ett par gånger, men det var mest för att han råkade hamna i vägen när han följde efter en hona… Han var helt enkelt för upptagen med det för att bry sig om den där dumma människans påhitt!😂

Dessutom så hittade jag ett yngel i innerfiltret, ovanpå filtermaterialet, när jag skulle rengöra det. Det var alldeles nyfött och hade lite svårt att simma när jag släppte ut det i karet, så jag lyckades fånga den i handflatan igen innan den försvann, och nu går den helt solo i yngelbaljan. Får se om jag hittar fler i karet, skymtade ett nyfött yngel under ett eklöv tidigare idag… 🦸‍♂️

Fifill
12/4/16, 12:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#111

I går döpte jag några nya fiskar, Clementins syster och den nya röda high-fin-honan! High-fin-hona nr 2:s namn behöver jag fundera på ett tag till, har inte hittat något som känns riktigt rätt än. Får väl sätta mig vid akvariet senare med en kopp te och begrunda. 🚬

Hursomhelst så går röda honan nu under namnet Gojjan, efter gojibäret som hennes färg faktiskt påminner om. Perfekt! 👍

Annons:
Fifill
12/4/16, 12:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#112

Uppenbarligen behöver jag kameraträna de vuxna fiskarna mer, för de är inte alls lika villiga att ställa upp på bild som de yngre. Lilla Tomatilla är undantaget, hon hamnar väldigt ofta i närbild, haha!

Så, Clementins kullsyster har länge varit namnlös, och hon är svår att fånga på bild. Men igår så bestämde jag mig för att kalla henne Papaya.🙂

mimåne
12/4/16, 7:22 PM
#113

Konstigt att du inte får sålt.. Är det liten marknad där du bor?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/4/16, 7:30 PM
#114

Det verkar inte bättre. Det finns stort akvarieintresse, men litet intresse för just Platy, tråkigt nog… 😐 Några har visat intresse som sagt, men de verkar inte ha tid att komma förbi och faktiskt köpa fiskarna.

Fifill
12/4/16, 7:45 PM
#115

Vet inte om de tycker att priset är för högt, jag tar 20 kr för de flesta fiskarna, 30 kr för de vackrare… Men jag vill inte sälja för mindre, mina fiskar är värda minst så mycket! Vanligaste priset på egenodlad Platy verkar dock ligga på runt 10 kr, eller så skänks de bort… 😕

Lillyrod
12/4/16, 7:49 PM
#116

Det är du som säljer och därmed bestämmer du priset. Har man lagt ner jobb och kärlek för att få fram fina fiskar ska man givetvis ha rätt att ta betalt för dem 👍

Fifill
12/4/16, 7:57 PM
#117

Eller hur? Och med tanke på vad butikerna tar för "grossistplatys", mellan 24-35 kr styck har jag betalat för fisk, så tycker jag det är ett helt rimligt pris dessutom. 🤔

ElinvBorg
12/4/16, 8:19 PM
#118

Jag förstår hur du känner men tyvärr är ju just levandefödare såna fiskar som oftast skänks bort för folk får för många. Det är synd och när du har fina fiskar att folk inte bryr sig :P

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Annons:
mimåne
12/5/16, 7:00 PM
#119

Vet du om det finns någon konkurrent i trakten som också odlar Platy?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/8/16, 4:02 PM
#120

Ingen aning. Bör kanske ta reda på det… 😊

Smet in på Djurmagazinet i stan idag, och de hade fått hem de platys jag önskade förra veckan. De blåprickiga neon wagtail ser inte helt bra ut, en var definitivt döende, de flesta var lite magra och en hona rörde sig lite vaggande… Ett par kanske piggar på sig innan måndag, då karantänen upphör. Men de nya high-fin såg ganska fina ut, både röd wagtail och sunset wagtail fick de hem. En utav hanarna är ganska mörkt röd, inte så mörk som Granaten, men fin ändå. Skulle vara hemskt roligt att få "riktiga" high-fin-yngel där även hanarna får längre fenor.🙂

MsZ
12/8/16, 9:43 PM
#121

Kan inte titta på mina platys utan att tänka på ditt projekt längre 😳😂 Har funderat över att mina har lite olika färg på ögonen. Har bara röda och rödsvarta Platy, men det finns ju sååå många fina

mimåne
12/8/16, 10:15 PM
#122

Det kan nog vara en idé att undersöka "marknaden" mer för att se ifall det finns någon annan som odlar. Skulle någon t.ex odla och ta ett lägre pris eller skänka bort platys, så känns det som en förklaring till att du får svårt att sälja dina.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/11/16, 9:39 AM
#123

Igår flyttade två platys hem till Supercoolninja! Lycka till och hoppas att det blir några yngel snart!🙂

Supercoolninja
12/11/16, 6:00 PM
#124

#123 Verkligen jättefina platys, är mer än nöjd 😃 ska ta väl hand om dem!

Fifill
12/12/16, 11:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#125

Såå, "platysjukan" slog till igen. 😊 Det blev hela sju nya fiskar idag, nämligen: 

  • En röd wagtail high-fin-hane.
  • En sunset neon wagtail-hona, som är mer röd-vit än sunset. (Ingen bild på henne än tyvärr, hon var för stressad.)
  • Fem blåprickiga neon wagtail-platys, tre hanar och två honor. Ena hanen får gå i "platybaljan", de andra fyra i "ettan" tillsammans med terroristen Litchi… Hoppas det går bra nu när ingen nykomling är röd, han verkar ha problem med den färgen hos nykomlingar. 😈 

Var dessutom riktigt frestad av några Svärdbärare av varianten rödbrons wagtail, som jag dreglat över på Imazos hemsida i evigheter… 🤤 Men tanken är ju att bli av med svärdbärarna, har bara en koi-hona kvar nu, som dessutom verkar trivas finemang på egen hand. Så bäst att låta bli. Men tänk om man hade kunnat få fram platys i den nyansen!😍

Man kan ju korsa Platy och svärdbärare(alla i handeln idag är ju eg. hybrider mellan dessa arter+ X. variatus), men jag vet inte riktigt… Hur många generationer tar det innan man kan sälja dem som platys igen, undrar jag…? 🤔

Annons:
mimåne
12/12/16, 1:31 PM
#126

Bra fråga fifill. Vilka fina nya platys du köpt också. Har du dessa i något karantänsakvarium nu i början?

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/12/16, 2:29 PM
#127

Nej, inget karantänakvarium än… Håller tummarna och hoppas att de är så friska som de ser ut. 🥶 Jag väntar på att Pyret eller Gullefjun ska gå ur tiden så jag kan göra om ett av deras akvarium(43 liter) till "sjukhus", men de är fortfarande friska och krya, de gamla gummorna. 🙂

Fifill
12/12/16, 10:06 PM
#128

Den blå hanen som flyttade in i "platybaljan" har redan blivit en i gänget och knuffas bland de andra matvraken när jag stannar till och kikar in. Härligt!👍

Lite till min förvåning så verkar det vara sunset neon-honan som mår sämst, hon som såg piggast ut i butiken… 🤔 Ja, inte är det lätt att köpa Platy, inte.

mimåne
12/12/16, 10:13 PM
#129

Nä det är verkligen ett lotteri. Hoppas det går bra ändå trots att du inte använder ett karantänsakvarium för nya fiskar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/13/16, 12:04 PM
#130

Alltså platys! 😂De är ju fantastiska varelser, ju mer man ser av dem desto mer charmad blir man, åtminstone jag. Jag tittade nyss in för att dels se efter om det fanns några honor i platykaret som ska föda snart, och dels för att se hur nykomlingarna mår. 

Vad jag såg var Lilla Tomatilla(röd) och den nye(röde) high-fin-hanen som får syn på varandra, tittar och tvekar lite… och sen drar åt varsitt håll! 😂Ingen kärlek vid första(?) ögonkastet där inte!

Sunset neon-honan är pigg och glad idag, simmar fram tillsammans med de andra fiskarna för att hälsa.🙂

Fifill
12/13/16, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#131

Jag har funderat länge på hur jag ska kunna ordna yngelbaljan så att honan inte äter upp sina yngel innan jag hinner flytta på henne. Den självklara lösningen är ju att ordna ett nät med tillräckligt små maskor att honan inte kommer igenom, och inte heller riskerar att fastna, men samtidigt så stort att ynglen hittar dit fort. Då jag saknar bil så är det dock lite svårt att hitta detta, men igår hittade jag en låda på Ica Maxi med alldeles lagom stora hål i(tror jag).👍 Den är också så pass stor att jag tror att ynglen kommer känna sig trygga där.

Jag tänker lägga lådan uppochned på bottnen i baljan med en sten över, och inreda tillräckligt snårigt för att honan ska känna sig trygg. Förhoppningsvis kommer detta hjälpa till, för jag vill verkligen ha fler yngel efter Aronia, endast ett har överlevt till en centimeter storlek, och hen är väldigt fin, så fler vill jag ha!

Men nästa besökare i baljan blir nog tuxedo high-fin-honan, hon är riktigt tjock nu och magen börjar bli lite fyrkantig, vilket tydligen ska vara ett tecken på att hon ska föda snart. Spännande! Hon är verkligen en riktig praktplaty, så jag ser verkligen fram emot hennes yngel! 😍

Fifill
12/13/16, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Aj, aj, aj. 🤦‍♂️Nu har jag fotat fisk så att armarna värker, det är jobbigare än man kan tro att försöka hålla kameran så stilla som möjligt. Ett kamerastativ hamnar plötsligt högt upp på önskelistan.

Skarpaste bilden idag blev på Gojjan, som stormtrivs i platybaljan. 🙂 Även Tiger Junior kom med på bilden.

… Men jag tror jag måste tejpa över Sony-texten… 😡

Annons:
Fifill
12/13/16, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Här fick jag en bra bild på Papaya, och i bakgrunden kullsyster Clementin.😍

Fifill
12/13/16, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Jag har ju sagt att jag ska få bort mussepigg och cometteckningarna från genpoolen, men denna dam(?) tänker jag behålla ändå, för hon har helt underbara färger, och vilka glitterfjäll! 😍 Bilden gör henne inte ens rättvisa, för hela hennes kropp glittrar, inte bara övre delen av ryggen!

Fifill
12/13/16, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Och så en fin bild på fina Tamarind. 🙂

Fifill
12/13/16, 8:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#136

Sen byter vi akvarium, till "Ettan". Där har Litchi blivit störtad från sin tron, och den nye kungen i karet är "Herr Kaxe"! (Risken finns väl att namnet fastnar och att fruktsallad-traditionen bryts… Hmmm, fast jag kan ju alltid döpa honom till Rambutan/Rambo… Hmmm… )

Han är inte alls blyg för kameran, men tyvärr ser han och de andra blå neonerna ganska urblekta ut i starkt ljus. I dunklet är de helt fantastiska dock!😍

Fifill
12/13/16, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Sen fick jag en bild på Lilli-Pilli också, där hon för en gångs skull inte ser ut som något man fångar på paranormala bilder… 👻

Fifill
12/13/16, 8:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Tillbaka i platybaljan. Jag fick en ganska bra bild på "Herr Blå", Herr Kaxes snällare bror. Man ser deras underbara färg mycket bättre på denna bild. Kan ni förstå att jag köpte hela gänget? 😊

Lillyrod
12/13/16, 8:17 PM
#139

Underbara bilder! Jag som sagt att det inte blir fler levandefödare blir sugen när jag ser de här platyna : )

Annons:
Fifill
12/13/16, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Den röde high-fin-hanen verkar vara en ganska blyg herre, det här var enda gången han kom fram under fotosessionen. Man ser hans fina färg åtminstone. Inte riktigt lika mörkt röd som Granaten var, men ganska nära.

Sunset neon-honan var även hon svår att få på bild, men jag fick bägge på samma kort, otroligt nog.

Widmar
12/13/16, 9:23 PM
#141

Vart hittade du Herr Blå? Jag vill också ha sådana i min genpol. Är helt fascinerad av dina berättelser, kanske inte rikrigt i samma utsträckning. Men har denna "blog" som lite förebild. (kan erkänna att jag inte läst allt) Men verkligen bra beskrivet och väcker intressant för Platy.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Fifill
12/13/16, 10:06 PM
#142

Jag bad djuraffären här på orten att beställa hem Platy från Imazo, denna sorten kallas "blåfläckig neon wagtail". Det är första gången de haft den varianten hemma, och de visar inget foto på den, så jag beställde i blindo, men de överträffade mina förväntningar faktiskt. Annars blir man ofta besviken på "grossistplatys"… Beställde "gul wagtail" en gång, och fisken som kom var inte alls lik den på bilden, så det blev inget köp den gången. 😕

Vad roligt att du blir inspirerad, och jag förstår till fullo att du inte orkat läsa allt, jag har skrivit ganska mycket!😉

usvead
12/14/16, 6:45 AM
#143

Det är spännande att läsa om din avel, och jag bugar mig.

Tänk om fler (inkl. mig själv) hade intresset, kunskapen, orken och utrymmet att försöka sig på avel i någon form. Det är nu inte alltid möjligt men i min värld känns det bättre att köpa "hemodlade" fiskar än de som transporterats runt hela halva klotet, dels för fiskarnas egen skull men även ur miljösynpunkt.

mimåne
12/14/16, 10:21 AM
#144

Intressant lösning för din yngelbalja. Hoppas det funkar =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/15/16, 11:04 AM
#145

Jo, håller tummarna för att det fungerar. Flyttade över tuxedo-honan, som nu är döpt till Monell, till baljan igår, men hon har inte fött några yngel än, men jag tror inte det är långt kvar, ett par dagar kanske. 🤔

Hannahtheo
12/15/16, 11:50 AM
#146

Så kul att läsa om dina platys! Aldrig varit intresserad av platys innan, sen ville sonen ha dom i ett akvarium och sen dess har jag fattat tycke för dom också :) har du något tips på en bra sida där man kan läsa om färger etc? Kollat på zoopet bl.a men för det mesta är det bara bilder och tycker det är svårt att bara se ibland.. vore kul med färgbeskrivning också!

Annons:
Fifill
12/15/16, 12:18 PM
#147

Den här sidan har jag besökt några gånger, ganska svårt att hitta mer ingående info om platys tyvärr, åtminstone på svenska.😐 Namnen som anges på hemsidan angående fenformer etc stämmer inte helt med de som används i handeln, men jag hittar ingen bättre sida. 🤔 Känns som om man borde starta en hemsida om platys och samla ihop så mycket information som möjligt där. Får bli ett framtida projekt för min del.

Denna sida hittade jag nyss. Står inte så mycket om odlad Platy, men ganska intressant info om vildformerna!👍

Angående bilder på färgformerna så är det nog enklast att bara googla efter dem var för sig.

Fifill
12/16/16, 11:03 AM
#148

Inga yngel i baljan än, men Monell är fyrkantig nu, så det dröjer nog inte länge. Länge sen jag hade en hona som blev så tjock, men så är hon nog den största Platy jag haft också. 🙂

Lillyrod
12/16/16, 11:08 AM
#149

Ja en del ser verkligen ut som om de ska spricka innan det kommer några yngel.

Fifill
12/17/16, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#150

Nu har Monell blivit mamma! 🥳🥳 Hipp hipp hurra! 🎂

Jag vet inte om det gömmer sig yngel under den gröna lådan, det vet jag först när jag tar bort den, men min physaliskorg vid ytan fungerar som den ska! Tre yngel har jag sett där, en perfekt tillflyktsplats uppe vid ytan. Och så billig och enkel att göra!😃

Fotade lite nyss så ni ser hur baljan ser ut i dagsläget. Monell verkar trivas ganska bra där, verkligen en stor fördel att ha en separat yngelbalja jämfört med de yngelburar man köper i affären. Så strunta i dem och gå till Ica eller Coop istället och köp en 25 liters plastlåda istället.😎

Honan behöver såklart lugn och ro, så om ni rör er runt baljan ofta, täck över den med en handduk eller något!

Lillyrod
12/17/16, 12:20 PM
#151

Helt perfekt barnkammare ju.

Fifill
12/17/16, 2:42 PM
#152

Ja, den har blivit bättre och bättre för varje gång jag startat upp den, men nu går det nog inte att förbättra mer. 😎

Fifill
12/18/16, 7:23 AM
#153

Nu har jag precis flyttat tillbaka Monell till stora akvariet. *gnuggar händerna* Undrar hur många yngel som går i baljan nu? Jag tror att jag ska räkna dem noga den här gången och sen ha koll på exakt hur många som klarar sig till vuxen ålder. Dags att leta! 🦸‍♂️

Annons:
Fifill
12/18/16, 8:18 AM
#154

Grattis Monell! Du är mamma till min största kull hittills! 38(39?) yngel föddes mellan den 17:e och 18:e december.😃 Jag ser redan rött på de som föddes igår, även lite svart går att skymta tror jag, så de blir nog ganska lika sin mamma.

Lillyrod
12/18/16, 8:24 AM
#155

De ja. Grattis!

Fifill
12/18/16, 12:48 PM
#156

Inte bara glädje och nytt liv idag, fine Salmiak dog tydligen under natten. 😕 Önskar jag visste exakt när han var född, men han var över ett och ett halvt år i alla fall.

Hannahtheo
12/18/16, 8:57 PM
#157
mimåne
12/19/16, 7:50 PM
#158

Väldigt fin yngelbalja du gjort. Grattis till den stora kullen!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
12/23/16, 10:56 PM
#159

Well, well, well! Har man sett! 😃 Det verkar som om den blåprickiga wagtailhanen som jag inte hyste så mycket hopp om(åt inte, hopdragna fenor, lite vaggande, köpte av medlidande för att han inte skulle vara ensam kvar i affären) har kryat på sig ordentligt sen jag tittade noggrannt i akvariet! Även honorna ser piggare ut, kanske kan man få lite yngel efter dem ändå. Det är såklart lite för tidigt att fira än, men ingen inköpt Platy har dött på länge, faktiskt inte sedan Granaten dog. 👍

Lämpligt nog så kom jag hem med en ny yngelbalja från Coop idag. 😇Dags att utöka barnkammaren, min apistohona Viktiga Vilma är lika stor som mamma Vickan nu, och jag är ganska säker på att hon förser sig utav platyynglen i karet. Och eftersom flera platyhonor ska föda snart så räcker inte den balja jag har, med tanke på Monells stora kull som går där.

De honor jag planerar att spara yngel efter är min "egna" Papaya och inköpta Lilla Tomatilla och Gojjan, vi får se vem som hinner först. Eller så köper jag en tredje balja… Hmm… … Kan jag klämma in det nånstans? 🤔

Fifill
12/26/16, 12:06 AM
#160

Nu är den andra yngelbaljan igång, men, - surprise, surprise -, det blev Lilli-Pilli, min andra dalmatinerplatyhona, som fick inviga den. 😛Det var henne jag var mest intresserad av när jag köpte henne och Pitahaya, då Lilli-Pilli har mycket färre prickar vilka är koncentrerade längre bak på kroppen, vilket jag tycker är väldigt fint. 

Det är nu, få se, snart ett halvår sen jag köpte dalmatinerdamerna, samt Aronia och Loquat, och de är alla i livet fortfarande. Särskilt Lilli-Pilli tycker jag är i väldigt god form. Efter så lång tid så bör ju hennes yngel, åtminstone vissa av dem, ha antingen Litchi eller Salmiak som pappa. Ska bli intressant att se vad det blir för yngel!👍

Annons:
Fifill
12/26/16, 1:30 PM
#161

Tålamodet tröt fort den här gången, och nu är det nästan lika trångt på fisk-BB som det verkar vara hos oss människor. 😊 Jag flyttade nyss över Gojjan, Lilla Tomatilla och Papaya till samma balja som Lilli-Pilli, får se hur det fungerar. Jobbigt att de ska föda nästan samtidigt(enligt vad jag kan bedöma), men det blir nog inga stora kullar från dessa damer åtminstone, de är inte alls lika tjocka som Monell var!

Vill förresten tipsa om den här gamla tråden, det finns en mycket bra beskrivning på hur man ser när en platyhona ska föda.👍

Fifill
12/27/16, 11:35 AM
#162

Åtminstone ett yngel har fötts i natt, kanske har fler hunnit gömma sig under gröna lådan. Det verkar hursomhelst fungera bra med alla fyra honorna i baljan, de ser inte särskilt stressade ut. Kanske är det t o m skönt att slippa ifrån herrarna ett tag? 😛

Om jag skulle gissa så är det Papayas yngel, hon är inte lika fyrkantig som de andra honorna. Det är lite intressant att se hur olika stora honorna blir innan de ska föda, Monell blev som sagt väldigt tjock, likaså Apelsinmandarin om jag minns rätt. Lilla Tomatilla däremot är ganska smal, trots att hon är fyrkantig och alltså bör föda väldigt snart, och Gojjan hamnar nånstans mitt emellan.

Den nya sunset neon-honan börjar bli rund om magen hon med, så det känns verkligen som en babyboom just nu. 💣

Fifill
12/28/16, 10:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#163

Lilli-Pilli och Papaya är tillbaka i sina akvarium, nu väntar jag bara på att Gojjan och Lilla Tomatilla ska yngla, sen kan jag ta bort gröna lådan och se efter hur många yngel som klarat sig. 👍

Minns inte om jag skrev om detta tidigare, men när jag gjorde ett vattenbyte i platykaret för några veckor sen så hittade jag ett yngel inne i filtret, det låg ovanpå filtermaterialet och hade varit utan vatten en stund pga bytet. 😮Det fick flytta till yngelbaljan, men simblåsan måste ha skadats för den kunde inte simma ordentligt och dog efter några dagar. 😕

Igår gjorde jag ett vattenbyte igen… Och så händer precis samma sak! Ett yngel ligger där på filtermattan utan vatten igen! 😮 Det är en urusel idé att simma in där, småttingar! Snälla sluta! 🤦‍♂️ Hoppas bara att detta yngel klarar sig bättre, det går med Monells yngel nu…

När jag matade platygalningarna(mitt lilla smeknamn på dem) häromdan så fick jag för mig att jag skulle försöka fota dem uppifrån. Det blev väldigt många vackra krumelurer i allsköns färger. Vad tycks? 😂

Fifill
12/28/16, 10:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#164

Ett par försök med blixt gjorde jag också. Synd på reflexen på vattenytan, men fiskarna blev fina. 😇

mimåne
12/28/16, 6:23 PM
#165

Det är så vackert att titta ner i akvariet uppifrån. Jag tycker du har fångat det vackra väldigt bra i dina bilder. De gröna växterna, fiskarna och djupet. Jättefint =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
1/10/17, 9:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#166

Jag har fått en ny mobil av mina föräldrar(Black Friday-deal) med en kamera som utklassar mina tidigare. 🥳 Den är jättebra… på att fånga all algväxt och smuts på bild… 🤐Dags för storstädning innan nästa fototillfälle. 

Men skärpan verkar mycket lovande, tror jag kommer få många bra bilder framöver! 😃

mimåne
1/10/17, 6:40 PM
#167

Hehe, fram med algskrapan nu Fifill! 😉

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Annons:
Fifill
1/10/17, 8:38 PM
#168

Blir första gången jag skrapar just denna ruta. 😇 Såg inte så farligt ut förrän denna kamera gjorde entré, jag lovar! 😇

Lillyrod
1/10/17, 8:40 PM
#169

Det är som när vårsolen skiner in genom köksfönstret 😮

Fifill
1/18/17, 10:48 AM
#170

Papaya gjorde en snabbvisit i yngelbaljan igen, måttligt road, men den här gången är jag helt säker på att hon ynglat, hon var markant smalare i morse och jag såg flera nyfödda som låg och vilade på de flytande eklöven. 👍

Igår gjorde jag dessutom en riktig storstädning av baljan och passade på att räkna hur många yngel det blivit där. Tillsammans så har Lilli-Pilli, Gojjan(?), Papaya och Lilla Tomatilla(?) fått 26 stycken yngel, plus Papayas nya. Innan dess hade jag bara räknat till fem-sex stycken, så de flesta har nog gömt sig under gröna lådan. Återigen, den verkar fungera perfekt. 😎

Så 26+38 blir ju 64 yngel på uppväxt, plus en del nyfödda… Och de köpare som skulle komma denna vecka avbokade… 🧟‍♂️ Det verkar vara total stiltje på platymarknaden här… Nu måste jag snart skänka bort fiskar, trots allt. 😭

.m.m
1/18/17, 11:57 AM
#171

Fina fiskar. Påminner mycket om färgerna på mina. De är också hemodlade av en Platyuppfödare. 🙂

Fifill
1/19/17, 8:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#172

Papaya hatar mig. 🤐När jag tittade in i akvariet igår kväll så simmade hon fram bakom javaormbunken bak i karet, såg mig och drog illa kvickt… 💔 Tror det får bli sista gången jag håvar henne, hon verkar vara en känslig dam.

Nu har jag gått igenom de bilder jag tog av "platykaret" senast. Några bra bilder blev det, och fler hade det blivit om jag haft en svart tröja på mig istället för en neonturkos…🤪

Först en gruppbild. På bild ser vi Tamarind till vänster, Gojjan i mitten, längst ned till höger den nya sunset neonhonan, och resten mina egna namnlösa uppfödningar. Hanen till höger ska jag behålla, men har inte bestämt mig för vad han heter än.

Fifill
1/19/17, 8:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#173

Så en bild på gamle hanen Kiwano, still going strong! 😎

Fifill
1/19/17, 8:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Och så på nyinköpte "Herr Blå". Litar fortfarande inte riktigt på att han kommer överleva, gillar inte hur hans mage ser ut, den har lite för platt framtill. Men han är en framåt och nyfiken kille, inte alls ovanligt att jag får "klappa" honom när jag doppar fingrarna i karet. 🙂

Annons:
Fifill
1/19/17, 8:45 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Och en bild på supernyfikna Tamarind! Fick hur många bilder som helst på henne i exakt denna position när jag fotade, hon var tydligen jättefascinerad av vad jag gjorde. 😃

Fifill
1/19/17, 8:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#176

Och så en bild på brorsan Cherimoya. 😍

Fifill
1/19/17, 8:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#177

Och så en bild på den vackra comethonan jag inte kan skiljas ifrån. Sååå vacker! 😍

Fifill
1/19/17, 8:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

Och en hane som jag tänkt sälja… men som mer och mer visar att han har spegelfjällen jag är ute efter… Så han blir kvar ändå, får sälja någon annan istället. 😓

Fifill
1/19/17, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#179

Och så min lilla älskling som numera går under namnet Cara-Mia(från carambolafrukten). Hon är ganska blyg så jag får sällan några bra kort på henne…

Fifill
1/19/17, 8:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#180

Ett vackert yngel och, tror jag, Lilla Tomatilla, som fortfarande var blyg efter besöket i yngelbaljan.

Fifill
1/19/17, 8:53 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#181

Och till sist, tittut! 😃

Annons:
Lillyrod
1/19/17, 5:52 PM
#182

Så härliga bilder och att du kan hålla isär vilka som är vilka. Helt fantastiskt!

Fifill
1/19/17, 7:21 PM
#183

Det underlättar att många har ett unikt utseende, det är de som får namn. Många andra ser precis likadana ut och det vete sjutton vem som är vem. En heter Krusis, hon var störst men nu när flera är lika stora… Var är du, Krusis?! 🦸‍♂️😮

mimåne
1/19/17, 8:37 PM
#184

😍

Gillar inte att du måste skänka bort.. De förtjänar att bli sålda!!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2/3/17, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#185

Sunset neonhonan kommer inte klara sig, hon har plötsligt börjat magra… 😕Butiksplatys… Pitahaya kommer inte klara sig heller, så jag överväger att skänka bort alla hennes yngel innan de hinner få yngel, Lilli-Pilli verkar tåligare och jag har några yngel efter henne också.

Bland Monells yngel så har två blivit lite missbildade, tror jag. Svårt att säga säkert för de är så många och livliga att jag inte hinner med i svängarna alltid. Ynglen varierar en del i färg, skojigt nog. Vissa kommer bli på pricken lika mor sin, men andra blir helröda med eller utan(?) tuxedoteckning, och ett par verkar bli helt grå/blå till min förvåning. 🙂 Bilden är på ett par av Monells små.

Fifill
2/3/17, 11:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

De blågrå ynglen, plus ett större yngel med okända föräldrar. Totalt omöjligt att minnas alla släktskap snart! 😛 Tror det är ett yngel från platykaret dock.

Fifill
2/3/17, 11:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

Yngel! Ännu fler yngel! 😇

Fifill
2/3/17, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#188

Litchi! Herren på täppan! Han blev ju petad från tronen ett tag av Rambo, en av de nya hanarna, men han har återtagit makten igen, gammelgubben, snart två år är han(tror jag).😍

Annons:
Fifill
2/4/17, 12:12 AM
#189

"Go ahead, make my day…" Litchi citerar Clint Eastwood. 🤪

Vickan ville vara med på ett hörn också, synd bara att hon hamnade i mitten av allt, haha! 😃

Hyrule
2/4/17, 1:34 AM
#190

Så vacker bild på #186 ynglet som kikar ut under lövet, lövet o ynglet ovanpå, ja allt! Börjar tänka oljemålning här :) väldigt fint foto.

Draken
2/5/17, 10:23 AM
#191

Vilka fantastiska bilder och berättelser :D Det är nästan så man skulle vilja ha Platy igen 😃

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Erratic_Eagle
2/5/17, 11:16 AM
#192

Fina bilder

mimåne
2/5/17, 8:32 PM
#193

Ja jag blir sugen på Platy varje gång jag kikar in här. Farlig tråd det här =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2/5/17, 8:49 PM
#194

Samma här

Fifill
2/8/17, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#195

Tack alla! 😊 Alltid roligt att veta att tråden uppskattas.

Fotade lite mer i yngelkaret/Krokis kar idag igen, då ynglen blivit tuffare och låter sig fotas mer. Få se om det blev någon bild där ni får en uppfattning av hur många yngel jag har just nu… 🤦‍♂️Endast halva akvariet är med på bilden…

Lite större bild denna gång så man kan zooma in på ynglen bättre, de är svåra att se annars.😃

Annons:
Fifill
2/8/17, 12:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#196

Jag har nog inte presenterat mina senaste nyförvärv förresten. Besökte djuraffären för ett par veckor sedan, och skåda! Där fanns ju färgvarianten jag suktat efter på Imazos hemsida! Och den var billigare än de andra de brukar ta hem! Till råga på allt så verkade de dessutom riktigt friska(peppar, peppar), så fyra honor följde med hem den dagen. Tre går i stora akvariet, och den i mitt tycke finaste honan hamnade i platykaret. 

Här kommer den bästa bild jag lyckats ta på henne hittills. Färgvarianten kallas för "trefärgad platy", helt enkelt. Uppe i högra hörnet ser ni en av Granatens döttrar(tror det är en av honorna i alla fall), och de två vita undertill är Pitahayas yngel.

Fifill
2/8/17, 12:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Här kommer en bild på en massa snyggingar! Den enda som har namn för tillfället är orangea Clementin i mitten, resten har jag inte vågat döpa än… I nedre vänstra hörnet så ser ni Aronias enda överlevande yngel, hen(hon?) är väldigt fin tycker jag, men ganska skygg tyvärr. 🦸‍♂️

Och visst är min röde high-finhane helt underbar? 😍 Nästan lika mörk som Granaten är han. Hoppas han förblir frisk och kry så jag får döpa honom snart!

Erratic_Eagle
2/8/17, 7:05 AM
#198

Kul,och fina platys

mimåne
2/8/17, 11:10 AM
#199

😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2/8/17, 5:45 PM
#200

😍

Fia81
2/8/17, 5:58 PM
#201

Jätte trevlig tråd med vackra bilder. Roligt att se så många vackra platys :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Fifill
2/8/17, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#202

Alla fyra "blåprickiga wagtail neon"-platys lever fortfarande, två ser ungefär likadana ut som när jag köpte dem, men två har ändrat färg lite, en av hanarna och en av honorna. Alla är väldigt snygga, men den honan är något alldeles extra, om ni frågar mig. 😍 

Den andre hanen har nästan blivit tuxedofärgad, fast inte med den mattsvarta färgen många "riktiga" tuxedoplatys har, utan mer mörkt, mörkt blått, också riktigt snygg.

Den här suddiga bilden är på den hanen och de två honorna, varav den gulare är min favorit. Bättre bild på henne kommer. Överst på bild är Monell och Lilli-Pilli, som verkar må finfint fortfarande.

Annons:
Fifill
2/8/17, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#203

Här kommer en bild på den, i mitt tycke, ganska spektakulärt färgade honan. Är hon inte helt underbar? 😍

Fifill
2/8/17, 9:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#204

Här kommer en bild på bägge hanarna, varav Rambo är den ljusare. Från början såg bägge ut som Rambo, men färgen tar ganska lång tid på sig att "mogna" hos vissa individer, tydligen.

Elisabethantero
2/8/17, 9:39 PM
#205

Vilka vackra färger dina Platy har!

Erratic_Eagle
2/9/17, 7:19 AM
#206

Älskade honan

Fifill
2/13/17, 11:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#207

Nu j-klar ni! 🥳 Det verkar som om jag får en egenuppfödd high-fin-hane till slut! Och det är en med spegelfjäll och fläckar dessutom! Hurra!

Det är denna plutt som börjar få förlängd ryggfena. Tur att jag inte sålde honom! 🥵

Lillyrod
2/13/17, 6:53 PM
#208

De ja. Trägen vinner. Grattis!

Fifill
2/13/17, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#209

Tack, tack. 😊 Hoppas det blir fler framöver. 

Så börjar Lilli-Pilli också få "fel" form på magen. 😕 Att det ska vara så svårt att få långlivade platys från affären! 😈 … Och varför är mina fina fiskar så svåra att få sålda? Helt fel läge för en platyodling, det är tydligt!

Uppdaterade fiskjournalen idag och såg att det är tre månader sen jag köpte Gojjan och Monell, och bägge ser hittills fina ut. Har en miljon yngel efter Monell… Jo, jag lovar. 🤪

Två månader sen jag köpte den röde high-fin-hanen(dags för namn nu, månntro?), fem blå neon wagtailplatys samt sunset neon-honan. Av dem ser high-fin-hanen finast ut, sunset neon-honan räknar jag med att behöva avliva inom en viss framtid, och den ene blå hanen fastnade i den gröna yngellådan idag och skadade sig… 🤐 Oops, det gick visst inte så bra, det där experimentet. Knappt ett dygn i karet och redan skada skedd. Den får begränsas till yngelbaljan framöver.

Annons:
Fifill
2/16/17, 10:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#210

Fotosession med "ynglisarna" igen, denna gång med andra inställningar på mobilkameran. Blev kanske inte riktigt lika bra såhär, men några bra foton blev det. Förbered er på sötchock! 🎂

Fifill
2/16/17, 10:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

Ganska lätt att känna igen det här ynglet. 🙂

Fifill
2/16/17, 10:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#212

"Vad gör hon därborta?" undrar ynglet. 😃 Eller ser ut att undra, åtminstone.

Lillyrod
2/16/17, 10:19 PM
#213

Underbara småttingar : )

Elisabethantero
2/16/17, 11:09 PM
#214

💖 va fina dom är , dina småa !

Fifill
2/17/17, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#215

Ja, jag blir aldrig trött på dem, eller immun mot hur söta de är. 😍 De känner sig tryggare ju större gänget är, så redan nu vågar denna grupp simma fram om jag stoppar ned ett finger och busar i deras akvarium. Roligt att ha en hel yngelsvärm runt sig, haha! 😃 Ska försöka fota någon dag. Men jag kunde inte låta bli att ta några fler bilder efter maten också, se så runda magar! 

Dessa två yngel är jag väldigt nyfiken på hur de kommer utvecklas, de har ganska intressant teckning bägge två.

Fifill
2/17/17, 12:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#216

Ännu fler runda magar!

Problemet med att ha en så stor yngelgrupp är hur mycket man måste mata dem… Ska försöka undvika att ta flera kullar på en gång framöver.🤪

Annons:
Fifill
2/17/17, 12:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#217

Inga hemligheter här inte. 😎

Visste ni att man kan se deras hjärta när de är riktigt små? Det är så pyttelitet att det inte är riktigt klokt, och att se hur det slår är ganska häftigt.

Draken
2/17/17, 8:42 AM
#218

Vilken sötchock 😍 Mycket fina yngel med intressanta teckningar. skall bli spännande att se vad de växer upp till :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
2/18/17, 12:14 AM
#219

Jag är speciellt nyfiken på hur "Halvan" kommer utvecklas, hoppas på att stjärtfenan får fortsätta vara halvsvart, men då de blir mörkare ju större de blir hyser jag egentligen inget stort hopp, bara ett litet. 😛

Tittar lite i fiskjournalen och försöker komma underfund med hur gamla mina fiskar är nu… Slån-ja är två och ett halvt år gammal! 15 augusti 2015 skriver jag om de första blå ynglen som Kråkan fick, och det är ju den kullen hon kommer ifrån… Attans! Skulle sparat mer på hennes yngel istället för Blåbärets!  😜 Flyttade Slån-ja till Vickans kar därför att det ynglades för mycket i platykaret(apisto-fritt vid tidpunkten), och behöll Blåbäret där istället, och Blåbäret dog ju för flera månader sen… Visserligen vid en fullt respektabel ålder hon med, men ändå… Slån-ja! Gammelgäddan! 🏆

mimåne
2/18/17, 10:48 AM
#220

Grattis till din första egenodlade high fin! 🥳

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
2/18/17, 10:55 AM
#221

Tack tack! 😃 Ska försöka fånga honom på bild snart, men han har upptäckt tjejer nu och hänger efter dem hela tiden, så att få en bra bild där han är någorlunda still blir nog inte så lätt. Alltid enklare att fota honor och ej könsmogna yngel… 💣🤤

Fifill
2/18/17, 12:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#222

Fotade lite nyss då alla platys i platykaret kände sig sällskapliga… Hur tusan blev det så många i det här karet?! 😮 Hela hopen måste ha samlat sig framför kameran idag, det ser inte riktigt så fullt ut i vanliga fall… 😟 Dags för lite omflyttningar, tror jag.

OBS! Härma inte detta, i normala fall så brukar det inte fungera med så här många fiskar i ett akvarium av denna storlek(110 liter), men av någon anledning går det bra här. (Gissningsvis beror det på alla växter, särskilt flytväxterna.)

Lillyrod
2/18/17, 12:41 PM
#223

Jösses. Platysardiner, sardinplaty? Det ser väldigt vackert ut med all färg men som sagt det är väl inte något man ska överväga att ha egentligen 😃

Annons:
Fifill
2/18/17, 12:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#224

Här kommer två bilder, på den ena är min egne high-fin-hane inringad. Tror jag fick en bild på hans andra sida också, där han är prickig också.

Fifill
2/18/17, 12:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#225

Här syns han från sin prickiga sida.

Fifill
2/18/17, 12:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#226

Aj då, Lillyrod, vad sa du så för…? Nu kommer jag kalla dem sardinplatys för all framtid!🤪 Nej, verkligen inget att överväga, men köparna backar ur hela tiden så planeringen gick åt skogen… 😟 Läxan lärd, förhoppningsvis. (Säger jag och plockade på mig två nya yngel i morse… Ajabaja!)

Som tur är så verkar sardinerna, förlåt, platysarna, trivas i en så här stor grupp, de är totalt orädda och honorna får lugn och ro då hanarna aldrig kan jaga alla på en gång.

Här kommer en bild på Lilla Tomatilla och en av de nya honorna.

Fifill
2/18/17, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#227

Älskar den här bilden!😂Är det bara jag som undrar vad de står och skvallrar om?

Lillyrod
2/18/17, 1:00 PM
#228

Det är en mycket vacker bild och i ett väl fungerande kar så går det ju det har du ju bevisat haha. Är det ingen affär som vill köpa in lite Platy?

Fifill
2/18/17, 1:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#229

Hela bilden, med ännu fler nyfikna små strutar. 😃 Aww, älsklingar! 😍

Fifill
2/18/17, 1:04 PM
#230

Snarare så att jag vägrar lämna ifrån mig mina fiskar åt de affärer som faktiskt tar emot dem… 😕 Gillar inte hur deras akvarium ser ut, alldeles för tråkig inredning och för stark cirkulation för många fiskar där, känns inte som de anstränger sig så hemskt mycket för dem. Och mina fiskar förtjänar det bästa!  … *host* Hönsmamma… *host*

Annons:
Fifill
2/18/17, 1:06 PM
#231

Åhå! ☝️ Kan det vara p.g.a överbefolkningen som Vilma inte vill leka, tro? 🤔 Hmmm…

Lillyrod
2/18/17, 1:50 PM
#232

Det kan ju vara så att hon inte tycker det är någon idé med så mycket folk runtomkring : )

Fifill
2/18/17, 2:58 PM
#233

Jo, tänk att försöka passa en skock ungar i den där röran… 🥶

Fifill
2/18/17, 10:54 PM
#234

Gode gud. 🧟‍♂️ Nu är det allt bäst för mobilen att bilderna blev bra, för den här fotosessionen tog död på min rygg och nacke totalt. Herre jösses, eller, "mord, död och pina", som jag brukar säga… 💣

Nåja, ynglen hade skojigt, åtminstone. Få se om det blev något bra, hmm… 🤓

Fifill
2/18/17, 11:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#235

Här kommer några godkända bilder. 👍

Ett av Monells yngel var riktigt tufft och började nafsa på mig, vilket fick de andra att bli modigare de med, även om ingen är riktigt bekväm med mig än. 😃

Fifill
2/18/17, 11:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#236

Nyfikna yngel. 😍

"Den är väldigt stor, den där människohanden…"

"Fast den verkar inte vara farlig…"

"Näe…"

usvead
2/19/17, 7:37 AM
#237

Men så söta 😍

Annons:
Fia81
2/19/17, 8:21 AM
#238

#236 underbar bild, så söta :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
2/19/17, 10:00 AM
#239

😍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

mimåne
2/19/17, 11:59 AM
#240

Jösses så mycket platys!😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

love-child
2/19/17, 4:10 PM
#241

Åh vilka vackra platys, å vilka härliga namn. Önkar att jag hade sån fantasiär . Mina fiskar heter det mina barn kallar dom hahaha. Typ guldis och taggis-mjukis. hahaha namn från sonen som är just fyllda 5. 😉

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Fifill
2/21/17, 10:21 AM
#242

15 yngel flyttade nyss in i "Ettan", där Vickan, Litchi &co bor.👍

Bägge yngelbaljorna är tomma på yngel, för nu när Gullefjun inte finns kvar och Krokis fortfarande är för liten i växten så kan jag flytta nyfödda yngel direkt till yngelkaret utan mellanlandning i en balja. Har hittat några i "platykaret" som jag tror är antingen Lilla Tomatillas eller Gojjans yngel, de verkar bli röda åtminstone.

Elisabethantero
2/22/17, 7:08 PM
#243

Väldigt söta dom pyttesmåa! Men oooj va många du har!! Måste va lite svårt vid städning o vattenbyte ?

Fifill
2/23/17, 10:28 AM
#244

Man får vifta med fingrarna konstant under vattenbyten så de håller sig på avstånd. Alternativt knuffa bort dem, för vissa lyssnar såklart inte, nyfikna som de är. Men det har ju hänt att lagom små yngel fått en åktur ned i hinken. 😃

Det märks direkt att jag flyttat Valle, för nu har det dykt upp några yngel i hans gamla kar, direkt! Som tur är finns det utrymme för dem där, och jag kommer inte fånga in dem då risken att de blir uppätna är minimal där.

Avlivade Pitahaya igår, samt en av mina egna uppfödningar utan namn. Första gången jag har behövt avliva en av mina p.g.a något annat än ålder, tror jag. Men denne fisk hade samma symptom som Pitahaya och de andra svagare butiksinköpen, så det var en svagare individ. Aldrig roligt när en fisk dör/måste avlivas, men skönt att det inte blev några avkommor efter honom!

Aronia har börjat vila på bottnen, så hon måste avlivas hon med… 🤢 Har bara ett enda yngel efter henne, vilket vuxit ganska långsamt, så frågan är väl om det ynglet bör gå i avel eller inte… Hon är väldigt vacker men… 🤔

Annons:
Fifill
2/27/17, 12:26 AM
#245

… Och så har den röde high-fin-hanen från affären fått igelkottsfjäll också… H-vete! 🧟‍♂️ Och som vanligt mår mina egna uppfödningar finemang. 

Butiksplatys ger mig konstant anledningar till att uppskatta Apelsinmandarins ättlingar mer och mer. Det är bara de grossistuppfödda som blir dåliga, usch och fy! Vad har de gjort med alla våra fina platys egentligen!? 😡

Nåja, det börjar bli dags att döpa några fler av mina egna infödingar nu åtminstone.  Granaten fick bara en son, resten blev honor som inte går att se skillnad på(kanske ska kalla gruppen för "Granatäpplena", vad tror ni om det? 😃), men hanen får namnet Orangelo, för, tja, mamma heter Clementin och han är rödorange i färgen. Någon gång kommer jag antagligen döpa en hona till "Orangina" ocks--- Trocadero!!! ☝️☝️☝️  ska ju den brungula honan heta! Självklart! 🥳 Wee, snilleblixt! Uj, uj, uj, vad jag brottats med namn åt henne, inget har passat tidigare. Toppen!

Aronias yngel får heta Odon, och min egen high-fin-hane ska heta Pineapples.🙂

Fifill
3/5/17, 9:55 AM
#246

Hittade två blå yngel i "platykaret" igår, kan det vara Krusis första yngel? I så fall så är dessa Kråkans första barnbarnsbarn! Hurra! Hoppas de klarar sig. 🙂

Hittade även ett blått yngel i Vickans kar för några dagar sen, undrar vem föräldrarna är till det… 🤔

Widmar
3/5/17, 2:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#247

Fifill!

Vad är chansen/oddsen att man skulle kunna få liva upp sin egen stam men några från din fantastiska stam? Har kört snart ett halvår efter att ha fått inspiration från dina trådar. Jag upplever dock att "golden" eller orange är den gen som är mest livsduglig..

Jag har idag 4 byttor, varav största går honorna i, varvar ner 1-3 hanar som får gå 6-8 veckor, för att sedan byta ut mot nya hanar, för att sprida generna så mycket jag kan samt har köpt några stackare lokalt. De flesta är dock inte så långt ifrån Imazo's gener.. Så skulle vilja boosta genpoolen lite med dina fantastiska fiskar om möjligt.

Bifogar lite bilder från mitt största kar.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Widmar
3/5/17, 2:33 PM
#248

Oj så dåliga bilderna blev… ska försöka ta bättre lite senare.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Widmar
3/5/17, 2:46 PM
#249

Läser dina inlägg om butiksinköpta…

Min erfarenhet är att de flesta honorna jag har inhandlat, med en handfull undantag, har tyvärr gott om hörnet eller blivit extremt mager efter första eller andra kullen med yngel. Medans hanarna klarar sig bättre.

Har idag bara En butiksköpt hona vid liv, utan närmare 30-35 under senaste 6 månaderna och det är hona nr2, som jag köpta.  Sur-Biggan.  En elak rackare som totalt dominerar akvariet. Spelar ingen roll vad som gått i hennes akvarium så ser man tydligt vem som bestämmer. Dock skapar hon starka yngel och generation 3 efter henne är strax redo att börja yngla sig.

2 x 54l eheim akvarium

#1 Stim Kardinaltetra samt Platy hane

#2 3st platy honor samt yngel

Hallonet99swe
3/5/17, 7:57 PM
#250

Framförallt den här tråden som har gjort att jag vill ha ett Platy akvarium av mitt 120 L. Hur många ska man börja med? finns det någon speciell säljare som är bra?

Fifill
3/5/17, 9:23 PM
#251

Vad roligt! 🙂

Hur hade du tänkt dig med karet? Ska du bara ha platys, eller någon annan fisk också? Vill du avla målmedvetet eller är du nöjd med de yngel som eventuellt överlever på egen fena?

Jag skulle rekommendera att börja med en hane och tre eller fyra honor. Var noga med vilka individer du väljer så du får de som ser friskast(och vackrast) ut med dig hem, och inte bara de slumpmässigt första som säljaren lyckas håva in.

Privatodlade platys är överlag starkare än "grossistodlad butiksplaty", så om du kan få tag på fina sådana så är det det bättre alternativet.

Annons:
Fifill
3/6/17, 8:48 AM
#252

Hoppsan! Widmar, jag missade dina tidigare inlägg! 😞 Visst skulle du kunna få Platy av mig(eller så kan vi byta fisk, om du vill? Behöver också nytt blod.), men då måste ju transporten lösas. Var bor du? Vi kan diskutera mer i PM, om du vill.

Vad roligt att du engagerar dig för arten, fler borde göra det! 👍 Smart att rotera hanarna, jag försökte göra det ett tag, men har glömt bort att fortsätta med det. Hmm, kanske dags att göra en flytt igen…

Och jag håller med om att de orangea verkar starkast, åtminstone de utan prickar(vilka verkar vara känsligare). 

Sur-Biggan! 😃 Vilket härligt namn! Låter som en riktig karaktär, och vad roligt att hon verkar föra vidare sina friska gener! Vilket guldkorn. 🏆

Fifill
3/7/17, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#253

Det har skett ett ganska stort bortfall bland mina platyyngel nu. 😕 Då jag hade så många flyttade jag dem lite tidigare än vanligt till Vickans kar, och utav runt tjugo stycken så är bara runt 4-6 st kvar, vad jag kan se… Visserligen är det bra att de känsligare "rensas bort" tidigt, men tråkigt för matte-hjärtat. 😭

Hursomhelst. Fotade lite snabbt i karen i kväll, och det blev några bra bilder på mina sardiner - förlåt, platys, menar jag!🤪

Här kommer en bild på gamla Trocadero, med sitt nya vackra namn.

Fifill
3/7/17, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#254

En bild på ett utav Pitahayas yngel(kanske Litchi är pappan?), och en vacker(?) bild på runda, goa Trocadero. 😃

Fifill
3/7/17, 9:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#255

Det var länge sen Bananas fångades på en tillräckligt bra bild för att visas här. Av någon anledning så har hen stannat lite i växten, och jag vete sjutton ifall hen är en hane eller en hona… Jag lutar lite smått åt steril hane. 🤔 Väldigt vacker är "hen" i alla fall.

Fifill
3/7/17, 9:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#256

Äntligen lyckades jag fånga Salmiak Junior på en riktigt bra bild! 😎 Han är definitivt en utav mina favoriter, och det verkar som(peppar, peppar) om fler yngel med samma färg finns i Papayas senaste kull! 

Precis som sin pappa Salmiak så är han ganska slank och verkar bli ganska liten i växten.

Fifill
3/7/17, 9:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#257

Här kommer en bild på Odon. 😍

Fifill
3/7/17, 9:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#258

Det är en ganska stor skillnad i färg på vanliga blå och "neonblå" platys tyvärr. Krävs nog ganska fokuserad avel för att få den riktigt fina färgen, och det är ju lite… klurigt i min färgsoppa av platy… 

Här är en bild på gamla Slån-ja! Hon har haft den där lite platta magen i säkert ett halvår, men verkar frisk ändå. Kanske bara ett normalt ålderstecken?🤔

Annons:
Fifill
3/7/17, 9:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#259

Gamle Kiwano, still going strong, precis som brorsan Litchi. 🙂

Fifill
3/7/17, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#260

En bild på Caramba till vänster och Cherimoya till höger. Sötnosar! 😍

Fifill
3/7/17, 9:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#261

Ni vet den där hanen som var för nyfiken för sitt eget bästa och fastnade i den gröna "yngelkorgen"? Han som fick sår både på magen och ryggen? Nå, han har återhämtat sig finfint, inte ett spår syns av det(i mina ögon) ganska otäcka såret på magen, och ryggen har läkt fin också. Fast nu har han fått en kal fläck på ryggen där såret var, hehe! 😃

Här är han på bild(den mörkare fisken) tillsammans med Rambo, den mer dominante av dem. De såg prick likadana ut när jag köpte dem,  färgen tar uppenbarligen lång tid på sig att mogna hos de prickiga individerna.

Fifill
3/7/17, 9:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#262

Och så ett par bilder på den helt underbara honan. 😍 Beroende på vilket ljus så ser hon omväxlande blå, grön eller guldfärgad ut. Helt makalös färg! Gissa om jag håller tummarna riktigt hårt för att hon ska visa sig stark och överleva länge! Många yngel vill jag ha! 😍

På andra bilden så är Rambo också med(nåja, en del av Rambo.😛), och där ser ni färgskillnaden dem emellan.

Draken
3/8/17, 7:04 PM
#263

Helt underbara bilder :D Men hur i hela friden kan du hålla koll på vem som är vem 🤦‍♂️ jag är grymt imponerad  🙂👍

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

usvead
3/8/17, 7:15 PM
#264

#263 Håller med, jag är glad om jag lyckas hålla isär vem som är vem av mina 5 paradisfiskar…

Fifill
3/10/17, 1:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#265

Fördelen med min nuvarande platyskock är att de är så pass olika i utseendet att man enkelt känner igen vissa individer. Vissa ser jag dock inte alls skillnad på…

Den här damen och hennes systrar, till exempel. Vem är vem, egentligen?? 🤔 Jag är inte ens säker på exakt hur många de är! Därför kallas de "granatäpplena" allihop, blir enklast så. 😇

Annons:
Fifill
3/10/17, 1:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#266

Och deras bror Orangelo är snudd på omöjlig att fota. 😕 Överaktiv är vad han är, plutten. Till höger om honom är en utav hans systrar, eller möjligtvis Lilla Tomatillas dotter… Totalt omöjligt att se skillnad på dem.

Fifill
3/10/17, 1:43 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#267

Och här har vi en dam som absolut inte ville vara med på bild. 😂

Krusis, bild 1: Nu är hon här och fotar igen, människan… Bäst att jag gömmer mig. 🦸‍♂️

Krusis, bild 2: Attans, hon fick syn på mig! Jag sticker! 👻

Fifill
3/10/17, 1:49 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

Vill man inte vara med på bild så finns det tydligen många olika trick man kan använda sig av. Detta Granatäpple bestämde sig för att gå upp i rök, till exempel. 🦸‍♂️😃

Draken
3/10/17, 9:50 AM
#269

Underbara bilder :) De är roliga de små liven :D

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/10/17, 4:54 PM
#270

Fina bilder och väldigt roliga kommentarer. En ren fröjd att läsa 😃

Fifill
3/10/17, 5:13 PM
#271

*gapskrattar* Weee, där virvlade Monell förbi, haha! 😂 Tog bort strilröret på innerfiltret i hennes kar(Psst! använd inte strilrör i ett akvarium med tofsalger, det växer igen! 🤫) och ökade samtidigt cirkulationen en liten gnutta. Tittade precis upp och fick syn på Monell som riktigt tumlade bort i strömmen, haha! WTF? 😂 Sen simmade hon tillbaka underifrån, och det verkar som flera andra platys också roar sig där nu. De som tror att fiskar är tråkiga har aldrig haft akvarium.😃

Det är så roligt att skriva här när man vet att det uppskattas! Tack! 😊

Fifill
3/11/17, 4:37 PM
#272

Nu ligger en annons på facebook där jag skänker bort flera utav mina blåprickiga platys… 😐 Ja, vad gör man? Ingen nappar ju ens om jag försöker ta ynkliga 15 kr styck. Behöver plats ganska akut så… Som tur är så är gruppen full med duktiga akvarister, någon måste väl vara intresserad utav gratis fisk tycker man!😃 Viktigast är ju att de hamnar i ett bra hem, pengarna är mer en principsak(?).

De finaste exemplaren stannar dock hos mig(såklart), men kanske flyttar om rätt person är intresserad. 🙂

Annons:
Lillyrod
3/11/17, 4:40 PM
#273

Jag hoppas att det finns intressenter till dem. Konstigt vore väl annars för de är så vackra dina fiskar.

Hallonet99swe
3/11/17, 6:06 PM
#274

Fifill, skulle man kunna köpa platys av dig? det blir isåfall om några veckor för jag måste få upp akvariet, köpa bottensubstrat och låta det gå in sig några dar.

Fifill
3/11/17, 9:52 PM
#275

Absolut får du det! 🙂 Just nu har jag ett par intressenter som antagligen hinner komma och hämta en del blåprickiga platys innan ditt akvarium är redo, men jag har ju mängder med yngel som håller på att växa upp. 

Hur många hade du tänkt dig, och vilken/vilka varianter/färger föredrar du?

Fifill
3/11/17, 9:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#276

Här ska ni få se en udda liten figur, som fått smeknamnet "Köttbullen". 😃 Är det "korall" denna form kallas, månntro, eller "ballong" kanske? Det är ett utav Pitahayas yngel som fått denna lustiga kroppsform, och vad tusan gör jag med den egentligen?? 🤔 Vill inte avla vidare på den, och vet inte om det känns okej att sälja den heller… Snabb är hen i alla fall, och snudd på omöjlig att fota!

love-child
3/11/17, 10:45 PM
#277

Nämen, vilken tjocksmock. Hahaha

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Draken
3/12/17, 9:56 AM
#278

Blev ju ändringar här i sista inuten, annars så hade ju jag tänkt köpa Platy av dig. Men får se, Guppykaret håller på att dö ut, men jag vet inte om det blir nya guppysar eller Platys.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Fifill
3/12/17, 10:17 AM
#279

Misstänkte det när jag såg ditt utbrott av påssjuka. 😃 Hör av dig om du blir intresserad igen, platys som behöver nya hem har jag ju alltid.

Annons:
[aqva65]
3/12/17, 7:33 PM
#280

Gärna köpt jag med !

love-child
3/12/17, 7:45 PM
#281

Synd att du bor så långt bort. Hade gärna köpt någon av dina vackra platys.

Wish i was a little bit stronger Förlägen

Fifill
3/13/17, 8:02 AM
#282

Eftersom jag inte har några planer på att lägga ned min platyavel så kanske det går att ordna någon gång. 🙂

Och jovisst, nu när jag erbjuder gratis fisk, då nappar det minsann!😃 En kommer ikväll för att hämta ett gäng, de ska få gå i ett 375 liters akvarium framöver så jag är väldigt nöjd. En intressent har ett 540 liters akvarium, klart godkänt.👍

mimåne
3/13/17, 9:52 AM
#283

Trocadero😍

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Fifill
3/13/17, 6:52 PM
#284

Nu är jag totalt ledbruten och sönderstressad. 🤦‍♂️ Vilken pärs! Tio platys ville köparna ha, sju fick jag tag i efter lång och svettig jakt. Där fick man för att man inte började håva innan de kom! Men de verkade ju så lugna och lättlurade idag, fiskarna! 😟

Som kronan på detta virriga verk så råkade jag flytta på Vilmas kokosnöt(hon vaktar rom och var ingrävd) när jag tog bort den närliggande roten, och nu är det kaos i karet! Valle började prompt jaga platys då damen hans börjat visa sig igen och därmed behöver hans hjälp(enligt han själv), och Vilma har börjat jaga bort Valle igen(då hon inte alls behöver hjälp, tack så hemskt mycket, enligt henne), under stor protest från hans sida. Och jag fick nog inte ens tag i en enda platy från just deras kar, trots ommöbleringen! 😟 De vet när det är allvar och när det bara är på lek, det är tydligt och klart…

Fifill
3/14/17, 12:39 PM
#285

Hmm, jag har visst inte så mycket fisk som jag trodde. 😟 Åtminstone inte så många som jag är villig att skiljas ifrån. Har försökt göra en grundlig "inventering" utav fiskbeståndet, och efter gårdagens flytt så har jag för tillfället sju fiskar kvar att hitta nya hem åt. 

Jag har dock ett gäng i stora akvariet som jag vill bli av med också, men det är Pitahayas yngel mestadels, och det går någon sjukdom i det karet(separata håvar och vattenbytesslang så det inte eventuellt smittar) så dem kan jag inte skänka bort än… Ska jag verkligen behålla alla dessa platys själv?? 😮 Varför är alla så unika och vackra egentligen?! Ge mig några "tråkiga" också som jag kan sälja!

En sak är dock säker: Inga fler fiskinköp under förutsebar framtid! Dags att satsa bara på egna yngel igen!

Fifill
3/14/17, 1:35 PM
#286

… Eller inte. 🤐 En noggrannare inventering involverande penna och papper påstår att jag har över 80 stycken platys just nu… Hur?! 😮Inte undra på att det ser fullt ut… Jag har så många som sjutton yngel/ungfiskar efter Pitahaya, visar det sig, och jag vill visserligen sälja de flesta, men det här är ju bara för många! 

Nu kommer ju en del gamlingar vandra vidare snart(Litchi, Kiwano, kanske Clementin, Slån-ja och Slån-jas syster som behöver ett namn) samt några inköp som inte verkar så friska längre(Aronia, sunsetneon-honan, samt Monell som börjar se mager ut hon med. Röde high-finhanen fick jag avliva förra veckan, och jag är osäker på Lilli-Pilli), så då blir det ju lite glesare åtminstone. De neonblåprickiga verkar pigga just nu, men jag undrar om de klarar sig i längden. De fem rödvita honorna jag skaffade verkar riktigt starka, och ett par ynglar nog av sig snart, så då blir vi ännu fler… 🤦‍♂️ Jösses! Stopp och belägg nu, Fifill! Dags att tänka till lite och sålla lite noggrannare bland all fiskpotential! Sluta bli så fäst vid gullungarna att du inte kan skiljas från dem! 💔

Annons:
CorneliaAndersson
3/14/17, 1:37 PM
#287

Galet kär i dina platys!

Min dröm är att också kunna föda upp friska och långlivade individer. Men innan dess behöver jag fler och större kar! Hehe :P

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fifill
3/15/17, 12:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#288

*dör av skratt* Å gode gud, jag döööör…! 😂*vrider mig i plågor* Ahahahaha!

Kolla bara på den här bilden! Är den inte helt fantastisk?! Vilken misstänksamhet! 😂

Platyn bakom ormbunken: Hörrni, ser ni håven någonstans?! Har hon håven med sig?!

Cara-Mia: Tror inte det, är nog bara kameran igen…

Fegis bakom ormbunken: Är'u säker, Cara-Mia? Vågar jag komma fram tror du? Mamma Clementin, vad ska jag göra? 😮

Clementin: Hmmm, jag håller nog koll på mänskan för säkerhets skull… Hon är lurig, den där mänskan, helt plötsligt är hon där med håven igen! Jag vet allt jag, har håvats flera gånger i mina dagar, så jag känner till tricken nu! 🦸‍♂️

Clementin höll mycket riktigt noga koll på mig under hela fotosessionen, hon kom med på de flesta bilderna, med ett mycket misstänksamt öga riktat mot mig hela tiden, haha! 😂

Draken
3/15/17, 8:54 AM
#289

😂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Lillyrod
3/15/17, 6:07 PM
#290

Fantastisk bild. Vilka färger i allt det gröna.

Fifill
3/15/17, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#291

Här är ett utav Pitahayas yngel. Jag tror det är en av hanarna. Hursomhelst är det ett av de yngel som ska säljas/skänkas bort framöver. Älskar att fota bland flytväxterna, det blir så häftigt djup i bilderna. 🙂 

Suddiga fisken är också Pitahayas, förresten.

Fifill
3/15/17, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#292

Och så har jag äntligen fått några okej bilder på hanarna i det karet! 🥵 De har alltid för bråttom för att hinna med att fotas, men igår gick det till slut.

De ser ganska annorlunda ut jämfört med senaste gången jag visade foton på dem, det tog lång tid innan deras färg "mognat" klart.

Det här är kungen i karet som susar förbi en av de rödvita butikshonorna i ljusets hastighet. Han har alltid full upp och borde lugna ned sig, tycker jag(och de andra hanarna i karet håller med. "Tyrann!"😡)

Fifill
3/15/17, 8:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#293

Tre nyfikna platydamer. 🙂 Jag är verkligen förtjust i den här färgvarianten, hoppas de klarar sig länge så jag får yngel efter dem!

Annons:
Lillyrod
3/15/17, 8:19 PM
#294

Nu får du göra en ny tråd Fifill för det är fullt här 😃

Fifill
3/15/17, 8:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#295

Den andre vackre hanen, som har fenorna hopfällda av skräck och inget annat. "Rör jag mig inte så ser Herr Tyrann mig inte!!" 🦸‍♂️ Tyvärr hjälpte det inte och han blev burdust bortjagad… igen… Kan jag inte få fota honom åtminstone? Hans ryggfena är ju så fruktansvärt häftig, men jag lyckas bara fånga honom på en bra bild antingen när han är rädd eller när han gasar på och fäller ihop fenorna därför… 😕

Fifill
3/15/17, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#296

Asch, är ju hela fyra inlägg kvar! 🤪 Vill lägga upp lite bilder och orkar inte skriva en ny intro-text ikväll!😛

Okej då, det här blir sista inlägget! Låt mig avsluta med lite nytt hopp, nämligen de yngel som börjat dyka upp i karet efter Valle flyttade. 😍

Fifill
3/15/17, 8:42 PM
#297

Tråden fortsätter i Del 3. Välkomna! 😎

Upp till toppen
Annons: