Annons:
Etikettsydamerikanska-ciklider
Läst 459 ggr
fredrikh
8/10/20, 4:05 PM

Kön på Fjärilsciklid?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!

Jag köpte ett par fjärilsciklider igår som skulle vara en hona och en hane, men då jag är helt ny på ciklider så är jag osäker på om detta stämmer.. Någon som är kunnig? Bifogar 1 bild på vardera fisk, samt en tillsammans.

Tack på förhand!

Annons:
5ara
8/10/20, 7:23 PM
#1

Nu är jag inte särskilt duktig på det här men utifrån de klassiska bedömningspunkterna tror jag att det är stor chans att du fått hem en hane och en hona :) Förhoppningsvis kikar någon mer kunnig in också. Jättefina fiskar du har!

fredrikh
8/10/20, 8:34 PM
#2

Tack för ditt svar :) Håller tummarna!

Ja, jag kunde inte riktigt avstå från att köpa dem :)

farido13
8/10/20, 11:46 PM
#3

Har du bild på dom två? I såna fall kan jag kunna se om jag kan avgöra könet på dom två

5ara
8/11/20, 1:13 PM
#4

#3 Det är bilder i #0 så om du inte kan se dom kanske du kan prova skrivbordsversionen istället.

farido13
8/11/20, 3:32 PM
#5

Den som inte är mörk är en hona men den mörka tror jag att det är en hane då hans svarta sträck på ryggfenan verkar vara längre än honans, annars i värsta fall så är det 2 honor du har men tror att du har en hane och en hona där

Draken
8/13/20, 2:49 PM
#6

Ingen utav dem har ett rött fält på magen, och de främre fenstrålarna är framträdande på båda två. Jag tror, tyvärr att det är två hannar du har där.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
5ara
8/13/20, 3:08 PM
#7

#6 Jag tycker allt att den ljusa ser ut att ha lite rött på magen. Dessutom har den blåa prickar lite innanför den stora svarta prickens ytterkant på sidan så jag tror allt att det ändå kan vara en tjej. De första fenstrålarna är inte heller särskilt mycket förlängda vilket ytterligare kan tyda på att det är en hona. Men som sagt; säker är jag inte men jag jag tror det finns goda chanser att det är en av varje. Hur beter de sig mot varandra? Huruvida de leker eller inte lär bli det som avgör säkert.

fredrikh
8/13/20, 5:54 PM
#8

Tack för alla svar!

#7 Den mörka fisken "svansar" efter den ljusare fisken, och visar upp sig. Jag skulle säga att beteendet tyder på att det är en hona och en hane. Det kan ju också ha att göra med att den mörka fisken är större och vill visa vem som bestämmer, det är dock inte aggressivt över huvud taget.. Jag får vänta och se om de leker som du säger :)

Draken
8/14/20, 10:27 AM
#9

Tiden får visa :) Står fast vid att det troligtvis är  2 hanar ;)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/14/20, 3:55 PM
#10

#9 så kan det säkert vara! Som sagt så känner jag mig osäker.

Draken
9/11/20, 12:06 PM
#11

Hur har det gått ? Har du kommit underfund om vilket kön det är på dem ? 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Makaonen
9/13/20, 11:31 AM
#12

Har du nya bilder på dom när dom vuxit till sig.

Eller vet du nu om det var en av varje?

🦋 Hej jag provar om medaljerna fungerar. 🦋 ☀️ 🙂

Det är på Återbruk som vi hjälper varandra med Medaljerna. 🏅
https://aterbruk.ifokus.se/about/

Upp till toppen
Annons: