Annons:
Etikettallmänt
Läst 397 ggr
Ellrose
8/8/20, 1:14 AM

Akvarium göra rent

Hej, jag ska hjälpa en vän att göra rent ett akvarium som på sistone har använts inomhus till kycklingar. Det har blivit rengjort efter för att få bort de mesta skiten, men frågan är hur gör man för att få bort Allt smuts, rester efter alltså möjligt mm.? 🤔 Köra med ättika? Virkon? Eller hur gör man??

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
5ara
8/8/20, 7:59 AM
#1

När jag ska rengöra ett skitigt akvarium börjar jag med att fylla det med vatten och låta det stå minst över natten. Därefter rengör jag det med en svamp. Oftast räcker detta men då har det ju varit fiskar i, inte kycklingar. Kalkrester tar jag bort med en rakbladsskrapa. Om man däremot även vill desinficera det kanske Virkon kan vara lämpligt men här har jag ingen erfarenhet alls.

Draken
8/8/20, 12:13 PM
#2

Skall det decinficeras så använd virkon. Se bara till att akvariumet "luftas" nåt dygn efter decinficeringen.

Annars kan du göra som skrivs här ovan. Fyll det med vatten och låt det stå över natten.

Fast frågan är, det kanske måste saneras om det hart varit kycklingar i det.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Ellrose
8/8/20, 10:00 PM
#3

Jag kommer tyvärr inte kunna få in det ordentligt i mitt badrum så kommer köra ute på gräsmattan med slang, men borde ju funka 🤔 Jag vill vara ordentligt så jag kan vara 1000 % säker på att det blir rent. 🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

PeG
8/8/20, 10:13 PM
#4

Å andra sidan känna det väldigt osannolikt att kycklingar skulle ha något som påverkar akvariefisk. En ordentlig rengöring med mycket vatten och en svamp borde räcka

5ara
8/9/20, 10:22 AM
#5

Ska du ha det till hamster eller fiskar?

Ellrose
8/9/20, 12:16 PM
#6

#5 det ska vara till hamstrar. 🙂

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
Draken
8/9/20, 12:43 PM
#7

Vet inte hur hamstrar klarar Virkon, om det måste saneras, eller om kycklingar har någon smitta som hamstrar kan drabbas av Rekomenderar att du även ställer frågan i hamster iFokus.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
8/9/20, 12:53 PM
#8

Instämmer med Draknästets_Reptiler. Med fiskar skulle risken för någon farlig bakterie eller liknande vara väldigt liten, som PeG skriver, men hamstrar kan vi inte så mycket om så i Akvariefisk är det nog inte helt rätt forum att fråga just det här.

Ellrose
8/9/20, 9:47 PM
#9

Virkon är okej att använda till burar och träsaker till hamstrar. Då att använda i akvarium borde funka då allt försvinner.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Draken
8/10/20, 11:54 AM
#10

Ok. Ja men då är det bara att köra :) Virkon är inget farligt för akvarieinvånare om det är utluftat från akvariumet :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: