Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 852 ggr
Gittrix
2020-08-06 09:14

Scalare med prickar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har fyra scalarer som fått nåt ludd på spröten, även en discus har liknande på bröstfenorna. Karet är på 240 liter och är inte överbefolkat, byter 30% vatten varje vecka då jag tillför salt, matar med varierande torrfoder samt räkor och musslor.

Annons:
5ara
2020-08-06 09:32
#1

Hmmm… det var ju lite udda ställe för svamp men något annat som är vitt och luddigt känner jag inte direkt till. I och för sig kan Columnaris också ge en luddliknande yta så det är ju inte omöjligt att det är någon typ av fenröta orsakad av det. Svamp är i regel inte direkt smittsamt så det låter ju konstigt att så många skulle ha drabbats av det. Hur länge har dom haft de små luddprickarna? Det finns ingen chans att de helt enkelt fått någon smuts på fenorna? Det får gärna mina scalarer i samband med vattenbyten eller något annat jag gör som virvlar upp skit men det lossnar i regel ganska snabbt. Att diskusen fått på sina bröstfenor talar också emot det då det i regel bara är scalarernas långa fenor som lyckas fånga upp skit på det viset och vitt brukar det heller inte vara. Hur upplever du karet; känns det lugnt och harmoniskt eller är det kanske en aning stökigt med till exempel lekande scalarer? Mest troligt ligger väl inte problemet där med tanke på hur bra du verkar sköta vattenbytena men om du har testvärden på vattnet får du gärna dela med dig av dom.

Gittrix
2020-08-06 10:14
#2

Har inga vattenvärden att visa tyvärr. Upptäckte det igår och tycker det blivit värre idag.Ingen scalarelek, däremot ett palettpar som försöker men som hela tiden blir vräkta av en Ancistrus.

Draken
2020-08-06 12:43
#3

Låter som nån form utav svamp, men precis som 5ara skriver, så är inte det smittsamt.

Kan det vara stressutlöst ? Scalarer är väldigt lättstressade och Diskus ännu värre.

Kan vara att utrymmet är för trångt, eller också att Paletterna stressar de andra fiskarna. Paletter bli mycket aggressiva i samband med lek och yngelvård.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

5ara
2020-08-06 12:53
#4

Ja, jag tänker nog i samma banor som #3. Det kan vara miljön som stressat dom och gjort deras immunförsvar svagare. Med tanke på hur knepiga Diskus kan vara så känns det mycket troligt med tanke på just den. Du säger att karet inte är överbelastat men jag undrar ändå hur mycket fisk du har där i. Räkna gärna upp vad du har där i. Vilken temp håller du i karet?

Gittrix
2020-08-06 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Jag har de fyra halvstora scalarerna, två ej fullvuxna discusar, sex corys, sex Molly, två paletter och två Ancistrus. Gjorde nyss ett vattenbyte och fick inte igång pumpen, verkar som impellern fastnat så jag tänker att pumpen kanske stått nån dag utan att jag uppmärksammat det. Pumpen går nu.

Gittrix
2020-08-06 13:29
#6

Glömde temperaturen,,, 26 grader

Annons:
PeG
2020-08-06 16:03
#7

Om pumpen stått still så finns risken att bakterier i filtret har dött av syrebrist vilket kan resultera i diverse restprodukter i akvariet. Då är vattenbyte bästa medicinen och det har du redan gjort. Snyggt akvarium.

5ara
2020-08-06 18:58
#8

Har ju svårt att tro att det skulle hinna synas så snart på fiskarna om luddet beror på att pumpen stått still något dygn men det är ju inte omöjligt så klart. Om jag tolkar dig rätt så dök luddet upp innan pumpen eventuellt stannade. Bra med vattenbyte! En hög vattenkvalitet kan få både svamp och fenröta att ge med sig men det funkar så klart bara ifall problemet var dåligt vatten. Juwel-pumparna tycker ofta inte om en för hög vattennivå. Om den inte går igång trots att nivån är mellan strecken så brukar det vara impellern som behöver rengöras. Hur länge har karet varit igång?

Gittrix
2020-08-06 21:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Karet har varit igång ca tre månader. Gjorde rent motorn och ruckade lite på impellern sen gick det igång. Ser nu att spröten på två har blivit kortare och på en är ett spröt på väg att gå av. Hoppas det syns på bilden. Vad det nu är för något så har det ett väldigt snabbt förlopp…

5ara
2020-08-07 09:51
#10

På mina händer det ibland att något spröt går av så det i sig behöver inte betyda att det är en sjukdom. Eftersom det är på fenorna som hänger ner från fisken har jag en tanke kring att du kanske har någon som nafsar på scalarerna. Det är ett väldigt udda ställe för svamp eller annan sjukdom. Om de däremot fått sig några nyp och det sen blivit svamp i skadorna vore det inte så konstigt. Med tanke på vad man läst om palettciklider så kanske det är dom som i samband med lek ger sig på scalarernas fenor. Inte alls konstigt ifall det även skulle resultera i att ett spröt går av. Men jag spekulerar bara och vet inte riktigt vad det är…

Gittrix
2020-08-07 10:36
#11

Ja det är ett mysterium, har inte sett något bråk men man vet inte vad de hittar på på nätterna. Nu idag ser det iallafall bättre ut så vattenbytet och saltet i kombination med att reningen fungerar har kanske gjort susen.

5ara
2020-08-07 10:55
#12

Ja, vattenbyten och salt känns som det absolut bästa i nuläget. Om det är svamp som fått fäste funkar salt toppen! Så skönt att det ser bättre ut!!! Men det vore ju bra att få reda på vem som eventuellt varit och nafsat på dom.

Draken
2020-08-07 12:00
#13

Jättefint akvarium. Men inte riktigt optimalt för Diskus. Diskus skall man hålla för sig, med bara någon lugn tetra och kanske nån mal på botten.De kan fungera även med scalarer Diskus skall dessutom ha en temp på kring 29 grader.

Det är med största sannolikhet Palettcikliderna som är boven i dramat. man ska inte ha dem i så små akvarium, de blir vedervärdigt aggressiva under lek och yngelvård. Jag har haft paletter som har gett sig på fullvuxna Påfågelciklider.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
Gittrix
2020-08-08 13:24
#14

Paletterna kommer inte till lek då en Ancistrus snor deras bo så fort han får en chans så de är nog oskyldiga. Ser ingenting på scalarerna idag annat än att några spröt blivit kortare.

Draken
2020-08-08 15:24
#15

Hoppas att det går till sig så det blir bra :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Gittrix
2020-08-19 14:25
#16

Hej igen! Kom på att jag fyllde på med ny sand och det var nog i samband med det som pumpen stannade. Det blev ganska grumligt då så som någon skrev kan det ha varit orsaken till luddet på spröten. Hur som helst är problemet borta nu. Sedan kan jag berätta att paletterna vallar omkring yngel som nog kläcktes inatt. Överraskande nog då de inte fick ha sitt bo ifred för ancistrushanen som jag tror fläktar rom nu. I ett akvarium kan mycket hända och ibland allt på en gång.

5ara
2020-08-19 21:33
#17

Grattis till palett-bebisarna! Så skönt att luddet är borta och ännu bättre att det visade sig att det inte var någon sjukdom :) det var jag som skrev om att det kunde vara smuts men att det inte brukar vara så ljust på mina men om du fyllt på sand så förklarar det den ljusa färgen. Kul att det verkar gå bra för dig och dina fiskar!

Gittrix
2020-08-19 21:49
#18

Ja riktigt kul att paletterna lyckades trots allt. Tack till er 5ara, Draknästets_Reptiler och PeG 🤗

Upp till toppen
Annons: