Annons:
Etikettnybörjarhörnan
Läst 251 ggr
-Aida-
8/3/20, 2:36 PM

Kaoskaret

Jag har ett rätt så nystartat kar som innehåller fiskar jag har fått, jag är dessutom rätt ny på akvarier. Det är platysarna som har udda beteende. Den ena gömmer sig i huset större delen av dagen, den andra håller till vid ytan och flyter där uppe. Den tredje är som vanligt. Akvariet är typ 60 bred, 30 djup, 30 hög. Totala invånare: 3 platys, 4 glödbandstetror, 11 kilfläcksrasboror. Jag misstänker att det är kilfläckarna som orsakat platynas beteende, dom jagar runt på alla fiskar, till o med sina egna. Dom är inte besatta i jakten dom kan lämna dom ifred också, men dom kommer och tjuvnyper ibland. Min misstanke är att akvariet är för litet för alla kilfläckarna och därmed håller sig platysarna undan? Allt fungerar bättre med lampan släckt för då stimmar alla fiskar bättre och det blir lungt. :(

Annons:
Draken
8/3/20, 2:57 PM
#1

Akvariumet är på 54 liter enligt mina beräkningar, och det är nog ganska överbelastat med så många fiskar på den ytan.

Har du kollat Nitritvärdena ?

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

-Aida-
8/3/20, 3:24 PM
#2

Mina värden är bra, har håller koll på det två gånger i veckan. :/

Draken
8/3/20, 3:37 PM
#3

Då kan det nog vara Kilfläckarna som är bovarna. Glödbandstetran är ju jättefredlig, och jag har inte varit med om att Platy ger sig på sina egna.

Se om du kan sälja/skänka bort kilfläckarna, och kanske öka på stimmet med glödbandstetran istället :)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

-Aida-
8/3/20, 3:45 PM
#4

Ska se vad jag kan göra. Tack för hjälpen. :)

Upp till toppen
Annons: