Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (12) Senaste inläggen Akvarieteknik (Pumpar,filter,belysning etc) Auktioner / träffar / aktiviteter Annonser Alger Allmänt Artbeskrivningar Berättelser Bilder Butiker och länkar Centralamerikanska ciklider Dammar Förlossning /BB/ barnkammare Foder Inredning (Stenar, rötter mm) Labyrintfisk Levandefödare Lekar Malar Malawi/Tanganyikaciklider Nybörjarhörnan O.T Off topic och lekar Projekt / DIY Reptilhörnan (Ödlor, sköldpaddor, grodor mfl.) Räkor, snäckor, amfibier m.fl Regnbågsfiskar Sydamerikanska ciklider Sjukdomar Salt- och bräckvatten Slöjstjärt, Koi och Guldfisk Tetror Tävlingar

Vattenvärden Vilken fisk ? Växter Årstidsfisk / Killis Övriga ciklider Övriga karpfiskar Övriga fiskar
Berättelser

Nytt Juwel Rio 180 liter-akvarium

2020-08-01 22:52 #0 av: fluffis

Efter att ha haft mitt Eheim 126 liters i ett halvår så tyckte jag det var dags att byta upp mig :) Eftersom akvariet ska stå på samma ställe så blir det lite meck med tillfällig plastlåda till fiskarna och snäckorna. Projektet måste påskyndas så att fiskarna kan flytta tillbaka snart.

Anmäl
2020-08-01 22:58 #1 av: fluffis

En bild på det gamla akvariet Eheim Aquapro LED 126 liter. Jag är nöjd med det och anledningen till att jag bytte till Juwel Rio var mest för att jag ville prova något nytt :)

Anmäl
2020-08-01 23:02 #2 av: fluffis

Efter att ha tömt det gamla akvariet och fått det nya på plats så ska det i JBL Aquabasis vilket är ett bottenmaterial med näring i. Jag hoppas att växterna mår bra av detta. I mitt förra akvarium hade jag inget sånt. Därefter JBL Sansibar dark.

Anmäl
2020-08-01 23:05 #3 av: fluffis

På denna bild ser man mest jag i spegelbild men här är bottenmaterialen i. Jag spenderade mycket tid på att skölja sanden innan jag stoppade i den, ändå blev det väldigt "dimmigt" i akvariet. Slöseri med tid kanske :)

Anmäl
2020-08-01 23:08 #4 av: fluffis

Rötter och lite växter har flyttat in. Även vattnet :) Man kan inte se särskilt mycket i akvariet. Pumpen från det gamla akvariet har flyttat in och jobbar parallellt med Juwel-pumpen.

Anmäl
2020-08-01 23:20 #5 av: fluffis

Det dröjde inte särskilt många timmar innan vattnet klarnade upp. Tio vuxna kopparbarber har fått flytta in plus en halvvuxen. Dessutom en liten mini som jag inte visste om innan flytten :)

Förutom det har även malen fått flytta in och tre zebrasnäckor och tre wizard white-snäckor. Sandsnäckorna har jag tröttnat på och det finns en chans att de inte flyttat med till det nya men risken finns eftersom jag har samma rötter, mossa på ena roten och en del växter. Skivsnäckorna vill jag också ha bort men vi får se :) Elefantsnäckorna har inte heller fått flytta in. Funderar på om jag ska sälja dem. De är hur coola som helst men jag tycker att de plöjer lite väl mycket på grund av sin storlek. Dessutom förökar de sig mer än vad jag vill :)

Anmäl
2020-08-01 23:23 #6 av: fluffis

Bonusbild på en gulfläckig elefantsnäcka.

Anmäl
2020-08-01 23:27 #7 av: fluffis

Bonusbild på Wizard whitesnäcka.

Anmäl
2020-08-01 23:41 #8 av: Xseros

Ser ju riktigt fint ut!

Anmäl
2020-08-02 09:44 #9 av: 5ara

Kolla så fint!!! Riktigt tjusigt och härliga snäckor! Har du en ”bana” utmed glaset som elefanterna kan använda sig av? Har läst att i flera fall har de gnagt sönder växter och annat som är i vägen när de ska fram där.

Jag gillar JBL Sansibar som substrat i akvariet men oj vad man får skölja! Du verkar ha gjort ett bättre jobb än jag gjorde i det första akvariet jag använde det i. Då tog det ett par dagar innan vattnet klarnade 🙈

Anmäl
2020-08-02 13:24 #10 av: fluffis

Tack :)
Ja, det om "banan" har jag läst om så jag planterar alltid en liten bit in från kanterna :)

Jag lärde mig den hårda vägen första gången jag använde Sansibarsanden. Då sköljde jag inte, precis som det står på påsen, bah! Då tog det flera dagar innan vattnet klarnade. Denna gången sköljde jag men vilket skitjobb rent ut sagt. Hade kanske varit kul om jag haft mer tid och kunnat göra det i lugn och ro.

Anmäl
2020-08-02 13:27 #11 av: fluffis

En kopparbarb strök tyvärr med i flytten. Igår hade en av honorna krökt rygg och var lite inaktiv. Idag hittade jag henne död :(

Anmäl
2020-08-03 14:39 #12 av: Draknästets_Reptiler

Blev jättefint :)

Hoppas resten av barberna klarar sig :)

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-08-04 09:21 #13 av: fluffis

Tack :)

Jag ska beställa fler växter. Jag tog inte med så många från förra akvariet mest på grund av att jag ville lämna snäckorna utanför.

Det ligger mycket damm på rötterna och mossan, ancistrusen jobbar på det :)

Det är mycket mer strömt i det här akvariet och kopparbarberna är väldigt livliga. Vet inte om jag ska tolka det som om att de har roligt eller är oroliga Funderar

Anmäl
2020-08-04 10:12 #14 av: 5ara

Med så pass bra ljus och substrat för växter så borde ditt kar bli grönt och tjusigt ganska snabbt 🙂

Nu har jag inte kopparbarber men odessabarber. Tänker att de kanske är lite lika till sättet och dom är det överlag ordentlig fart på så det behöver inte vara något negativt tänker jag men som sagt; det är ju fel sorts barb.

Vad har du för pump i ditt om du tycker det är mer strömt än det förra? Gissar 600 l/tim då jag har för mig att det är samma i Rio 180 och Rio 240. Jag tycker flödet är alldeles för mesigt. Tror jag har bestämt mig för att byta ut pumpen mot en på 1000 l/tim istället.

På vilket sätt är elefanterna besvärliga? Har ju ett Sulawesi-kar under uppstart och efter att ha läst här blir jag typ orolig att de ska härja runt som galningar...

Anmäl
2020-08-04 11:54 #15 av: Draknästets_Reptiler

Är heller inte så duktig på barberna. men jag har för mig att Barber överlag är ganska livliga fiskar.

*Sajtvärd på Akvariefisk, Reptil, Autism och Anhöriga.
*Medarbetare på Debatt
*Arrangör Sundsvalls terrariemässa - STM (reptil.hemsida24.se)

Anmäl
2020-08-05 09:32 #16 av: fluffis

Jo, nu när jag tänker efter så var kopparbarberna väldigt aktiva när jag köpt dem också och ett tag efter inflyttning. Sen blev de lugnare. Men nu är det full fart igen. Det är nog positivt :)

Pumpen ja... Storlek M kallar de den om jag inte har helt fel för mig. Flödet i mitt förra akvarium var till slut väldigt klent och det blev aldrig någon grundligare undersökning från min sida innan jag köpte nytt akvarium. Därför jämför jag väl :) I övrigt har jag nästan ingen erfarenhet av pumpar och flöden. Det jag går på är att kopparbarberna åker "ruschkana" i utflödet, att växter flyter upp från plantering och att saker som flyter runt "fastnar" utanför insuget, tex har jag en termometer med dålig sugkopp som lossnat och flutit dit.

Vad gäller elefantsnäckorna så tycker jag väl de är lite väl stora om man jämför med övrigt. Jag gillar rätt så små fiskar :) Det var en gång en växt försvann och det hände efter att elefanterna hade flyttat in så jag skyllde på dem, men det var kanske oförtjänt :) De är hur coola som helst, särskilt de som jag har som är gulprickiga och har svart skal :) Det stora "problemet" är väl att jag tröttnar när de förökar sig för mycket. Du får gärna ta över mina 5ara :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.